WPI/200000/43/1075/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1075/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie w związku z wnioskiem przedsiębiorcy (...) złożonym w dniu 14 września 2018 r. uzupełnionym w dniu 17 października 2018 r. i w dniu 5 listopada 2018 r.:

1)

uznaje stanowisko za prawidłowe w sprawie podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej przez Wnioskodawczynię w zbiegu z wykonywaniem umowy o zarządzanie spółką w ramach tej działalności,

2)

odmawia wydania interpretacji w sprawie obowiązku dotyczących innego Płatnika w zakresie odprowadzania składek z tytułu umowy o zarządzanie spółką.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie interpretacji indywidualnej. Powyższy wniosek został uzupełniony odpowiedzią na wezwanie Zakładu z dnia 16 października 2018 r. złożoną w dniu 17 października 2018 r. oraz w dniu 5 listopada 2018 r.

Stan faktyczny:

W dniu lipca 2017 r. Wnioskodawczym zawarła z (...) z siedzibą w (...) (zwanej dalej: "Spółką") umowę o zarządzanie - z mocą obowiązywania od dnia lipca 2017 r. - w związku z pełnioną przez Wnioskodawczynię od 2012 r. funkcją Wiceprezesa Zarządu. Wcześniej, Wnioskodawczyni wykonywała swe obowiązki na podstawie umowy o pracę, która została rozwiązana przed zawarciem ww. umowy.

Funkcję Wiceprezesa Zarządu pełniła i pełni w dalszym ciągu na podstawie uchwał Rady Nadzorczej, co zostało uwidocznione w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonym przez Sąd Rejonowy

W oparciu o przepisy ustawy z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami - zwana dalej "nową ustawą kominową" (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2190), z dniem lipca 2017 r. została podpisana umowa o świadczenie usług zarządzania.

W dniu stycznia 2018 r. Spółka, reprezentowana przez Przewodniczącego Rady Nadzorczej podpisała z Wnioskodawczynią nową umowę o świadczenie usług zarządzania (zwana dalej "umową o zarządzanie" lub "kontraktem menadżerskim") z mocą obowiązującą od stycznia 2018 r.

Kontrakt menadżerski zawarty został na czas pełnienia przez Wnioskodawczynię funkcji w oparciu o mandat trwający w okresie jednej kadencji do czasu jego wygaśnięcia, w szczególności wskutek upływu kadencji, śmierci, odwołania lub złożenia rezygnacji. Wygaśnięcie mandatu skutkuje rozwiązaniem umowy o zarządzanie z ostatnim dniem pełnienia funkcji bez okresu wypowiedzenia i konieczności dokonywania dodatkowych czynności.

W związku z powołaniem Zarządu na nową kadencję na podstawie uchwały Rady Nadzorczej z dnia (...) 05.2018 r., nadal Wnioskodawczyni pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu, natomiast od dnia (...)06.2018 r. jest związana ze Spółką nową umową o zarządzanie, której zapisy są analogiczne do zapisów umowy ze stycznia 2018 r.

W tym miejscu Wnioskodawczyni wskazuje, że jako osoba fizyczna, dnia lipca 2017 r. rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie m.in. świadczenia usług zarządzania, usług rachunkowo - księgowych jak również doradztwa podatkowego i została zarejestrowana jako podatnik podatku VAT.

Warunki wykonywania czynności określonych w umowie o zarządzanie:

Jako Wiceprezes Zarządu Wnioskodawczyni wykonuje swoje obowiązki zgodnie z umową o zarządzanie, obowiązującym prawem, Statutem Spółki (...) oraz uchwałami podjętymi przez jej organy, jak również innymi wewnętrznymi regulacjami Spółki (...) i jej organów.

Ponadto, w okresie obowiązywania umowy o zarządzanie zobowiązała się do wykonywania obowiązków z niej wynikających przy zachowaniu należytej staranności i z uwzględnieniem charakteru i zakresu działalności Spółki (...), z zachowaniem troski o jej interesy majątkowe i niemajątkowe. Dodatkowo, Wnioskodawczyni zobowiązała się również do lojalności wobec Spółki - wszystkie czynności związane z prowadzeniem działalności Spółki mają być przez Wnioskodawczynię wykonywane w sposób zgodny z najwyższym poziomem etyki biznesowej oraz w sposób wykluczający konflikt interesów z interesem Spółki.

Zgodnie z treścią umowy o zarządzanie, Wnioskodawczyni zobowiązana jest do świadczenia usług osobiście, bez względu na to, czy działa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Do podstawowych obowiązków określonych w kontrakcie menadżerskim należy:

1)

prowadzenie spraw Spółki i uczestnictwo w pracach Zarządu z uwzględnieniem zakresu praw i obowiązków wynikających z pełnionej funkcji,

2)

reprezentowanie Spółki wobec podmiotów trzecich, zgodnie z obowiązującymi zasadami reprezentacji Spółki,

3)

osobiste zarządzanie powierzonymi obszarami działalności Spółki, przypisanymi do pełnionej funkcji, z uwzględnieniem uprawnień pozostałych organów Spółki,

4)

realizacja wyznaczonych celów zarządczych.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu spółek handlowych oraz umową Spółki, członek Zarządu jest uprawniony do jej reprezentacji, a więc także składania w jej imieniu oświadczeń woli. Nie jest to jednak reprezentacja samodzielna: dla ważności takiego oświadczenia wymagane jest współdziałanie dwóch członków zarządu lub członka zarządu z prokurentem.

Stosownie do treści kontraktu menadżerskiego, Wnioskodawczyni została zobowiązana do osobistego pełnienia obowiązków w czasie i w miejscu, jakie będą wymagane dla należytego wykonywania umowy o zarządzanie oraz w sposób zapewniający prawidłowe i nieprzerwane funkcjonowanie Spółki.

Wynagrodzenie określone w kontrakcie menadżerskim:

Stosownie do treści kontraktu menadżerskiego, za świadczenie usług w zakresie zarządzania Spółką przysługuje Wnioskodawczyni wynagrodzenie, na które składa się podstawowe wynagrodzenie zryczałtowane (wynagrodzenie stałe, płatne z dołu w okresach miesięcznych) oraz wynagrodzenie dodatkowe, którego wypłata uzależniona jest od osiągnięcia celów zarządczych ustalonych Radę Nadzorczą Spółki (wynagrodzenie zmienne, uzupełniające za miniony rok po osiągnięciu celów zarządczych na odpowiednio wysokim poziomie, przy czym decyzję o wypłacie lub o braku wypłaty wynagrodzenia zmiennego podejmuje Rada Nadzorcza Spółki w formie uchwały). Wynagrodzenie wypłacane jest zgodnie z zasadami określonymi w nowej ustawie.

Zasady wyliczania wynagrodzenia stałego i zmiennego:

Wynagrodzenie stałe, o którym mowa powyżej, w przypadku, gdy umowa o zarządzanie wskutek jej zawarcia lub rozwiązania obowiązuje przez niepełny miesiąc kalendarzowy, przysługuje w przyznanej ryczałtowo stałej kwocie, podzielonej przez 30, pomnożonej przez liczbę dni obowiązywania umowy w miesiącu. W przypadku niemożności świadczenia przez Wnioskodawczynię usług w sposób nieprzerwany, za wyjątkiem udzielonej Wnioskodawczyni przerwy w świadczeniu Usług nieprzekraczającej 24 dni w roku obrotowym, wynagrodzenie stale za dany miesiąc przysługiwać będzie Wnioskodawczyni w zryczałtowanej stałej kwocie, podzielonej przez BO, pomnożonej przez liczbę dni świadczenia usług w miesiącu. Zarządzający zobowiązany jest do dołączenia do rachunku informacji o liczbie dni świadczenia oraz nieświadczenia Usług.

Wynagrodzenie zmienne nie może przekraczać procentowo określonego wynagrodzenia stałego w poprzednim roku obrotowym i wypłacane może być w przypadku pełnienia funkcji przez określony w umowie okres. Wynagrodzenie zmienne jest przeliczane proporcjonalnie; proporcjonalność uzależniona jest od liczby dni świadczenia usług przez Zarządzającego. Wypłata części wynagrodzenia zmiennego może zostać odroczona w czasie na okres nieprzekraczający 36 miesięcy zależnie od spełnienia w określonym terminie warunków zgodnie z wyznaczonymi celami zarządczymi, wówczas ta część wynagrodzenia zmiennego może być wypłacona w całości albo w części na koniec okresu rozliczeniowego. Zgodnie z zapisami umowy o zarządzanie (§ 8 ust. 4) zarządzający wystawia rachunek lub fakturę VAT.

W związku z podpisaniem umowy o zarządzanie w dniu lipca 2017 r., z mocą obowiązywania od dnia lipca 2017 r. i wpisaniem Wnioskodawczyni, jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej, wystawia faktury VAT spółce (...) doliczając do kwoty wynagrodzenia określonego w umowie kwotę podatku VAT, co znajduje swą podstawę zapisach umowy i to zarówno umowy z dnia lipca 2017 r., umowy z dnia stycznia 2018 r., jak i umowy z dnia lipca 2018 r. (§ 8 ust. 13) Spółka (...) wypłaca Wnioskodawczym kwotę brutto wraz z podatkiem VAT określonym w fakturze.

Co do zasady, w przypadku rozwiązania umowy o zarządzanie w związku z zaprzestaniem pełnienia funkcji z jakichkolwiek przyczyn innych niż naruszenie przez Wnioskodawczynię podstawowych obowiązków wynikających z kontraktu menadżerskiego, przysługiwać Wnioskodawczyni będzie odprawa w wysokości 1 - krotności wynagrodzenia miesięcznego, pod warunkiem pełnienia przez Wnioskodawczynię funkcji przez okres co najmniej 12 (dwunastu) miesięcy przed rozwiązaniem umowy.

Warunki wykonywania funkcji przy wykorzystaniu infrastruktury Spółki:

W celu umożliwienia Wnioskodawczyni należytego wykonania zobowiązań określonych w treści Umowy, Spółka zobowiązana jest do udostępnienia, na swój koszt, odpowiednią infrastrukturę i środki, w tym m, in.:

1)

postawione do dyspozycji pomieszczenia biurowe wraz z wyposażeniem,

2)

samochód służbowy,

3)

telefon komórkowy,

4)

komputer przenośny wraz z niezbędnym dodatkowym wyposażeniem oraz dostępem bezprzewodowym do sieci Internet.

Do obowiązków Spółki należy również ponoszenie kosztów związanych ze świadczeniem usług poza jej siedzibą niezbędnych do należytego wykonania usług, w szczególności takich jak: koszty podróży i zakwaterowania w standardzie stosownym do wykonywanej funkcji oraz zwrot wydatków poniesionych przeze mnie, a niezbędnych do należytego świadczenia usług w standardzie stosownym do wykonywanej funkcji, po ich należytym udokumentowaniu i uzasadnieniu ich poniesienia.

Za zgodą Rady Nadzorczej, Spółka ponosić będzie również inne niż wymienione w umowie o zarządzanie koszty związane ze świadczeniem przez Wnioskodawczynię usług. Maksymalne limity miesięczne związane z korzystaniem przez Wnioskodawczynię z urządzeń i zasobów Spółki, o których mowa powyżej określony został do wysokości (...) zł.

Dodatkowo, Spółka będzie ponosić lub refinansować koszty szkolenia dla Wnioskodawczyni związane z przedmiotem Umowy i obowiązkami umownymi do wysokości netto (...) zł w roku kalendarzowym obowiązywania umowy o zarządzanie, o ile Rada Nadzorcza wyrazi zgodę na poniesienie lub refinansowanie kosztów takiego szkolenia.

Zakres odpowiedzialności

Zgodnie z umową obowiązującą od stycznia 2018 r., Zarządzający ponosi odpowiedzialność wobec Spółki "za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez niego przedmiotu Umowy, będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków Zarządzającego wynikających z Umowy lub z przepisów prawa", przy czym odpowiedzialność ta jest "niezależna od odpowiedzialności Zarządzającego, którą ponosi on z tytułu pełnienia Funkcji, określonej przepisami prawa, w szczególności Kodeksu spółek handlowych".

Umowa o zarządzanie nie przewiduje obecnie odpowiedzialności Zarządzającego w stosunku do osób trzecich, choć oczywiście taka odpowiedzialność wynika z przepisów Kodeksu Spółek Handlowych.

Analogiczne zapisy zawiera umowa z dnia (...) 07.2018 r.

Zapisy przewidujące wprost taką odpowiedzialność wobec osób trzecich znajdowały się natomiast w umowie z dnia (...) 07.2017 r., która obowiązywała do (...) 12.2017 r.

PYTANIE:

1)

Czy tytułem do podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu świadczenia przez Wnioskodawczynię usług na rzecz Spółki jest pozarolniczą działalność gospodarcza czy umowa o zarządzanie?

2)

Kto w świetle powyższych informacji powinien naliczyć i odprowadzić składkę zdrowotną od przychodu z tytułu świadczenia usług zarządzania - Spółka czy Zarządzający?

WŁASNE STANOWISKO W SPRAWIE:

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym: emerytalnemu i rentowym oraz kwestie ewentualnego zbiegu różnych tytułów tych ubezpieczeń regulują art. 6 i 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, oraz są osobami z nimi współpracującymi (art. 6 ust. 1 pkt 4) oraz są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz są osobami z nimi współpracującymi (art. 6 ust. 1 pkt 5).

Zgodnie z art. 9 ust. 2 oraz ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby spełniające warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, 4 - 6 i 10, są objęte obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej.

Zleceniobiorcy prowadzący jednocześnie pozarolniczą działalność o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu tej działalności, jeżeli z tytułu wykonywania umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia oraz współpracy przy wykonywaniu tych umów podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest niższa od obowiązującej tę osobę najniższej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność.

Na gruncie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez osobę prowadząca pozarolniczą działalność należy rozumieć osobę wykonująca różnego rodzaju działalność na własny rachunek.

W rozpatrywanym stanie faktycznym w dniu (...) 07.2017 r. Wnioskodawczyni zawarła ze Spółką umowę o zarządzanie, a z datą (...) 07.2017 r. rozpoczęła świadczenie przedmiotowych usług w zakresie zarządzania.

Natomiast z dniem (...) 07.2017 r. rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej i zgłosiła w CEIDG następujące rodzaje działalności wg nr PKP:

64.99.Z - Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych

69.20. Z- Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe '

70.21. Z- Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja

70.22. Z- Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania

73.11.Z- Działalność agencji reklamowych

Dodatkowo Wnioskodawczyni została zarejestrowana jako podatnik podatku VAT.

Z tytułu ww. usług wnioskodawczym wystawiała faktury sprzedaży nie tylko do lecz również do innych podmiotów gospodarczych.

Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, że tytułem do podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu wykonywania umowy o zarządzanie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności jest pozarolniczą działalność gospodarcza, co oznacza, że jako Zarządzający zobowiązana jest naliczać i odprowadzać składkę zdrowotną od przychodu z tytułu świadczenia usług zarządzania.

W dniu 26 września 2018 r. Zakład wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie braków formalnych złożonego w dniu 14 września 2018 r. wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego wniosku o informację, czy Wnioskodawczyni w ramach posiadanego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej uzyskuje przychody tylko jako wiceprezes zarządu spółki tj. na podstawie kontraktu menedżerskiego (przychody z działalności wykonywanej osobiście), czy też równocześnie osiąga przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509).

W złożonej w dniu 17 października 2018 r. odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawczyni wskazała, że w ramach posiadanego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej uzyskuje przychody jako Wiceprezes Zarządu spółki na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania oraz równocześnie osiąga przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.)

W dniu 22 października 2018 r. Zakład wezwał ponownie Wnioskodawczynię w związku z udzieloną odpowiedzią na wezwanie z dnia 16 października 2018 r. o:

* doprecyzowanie stanu faktycznego wniosku o informację, celem rozstrzygnięcia zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych, czy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu umowy o zarządzanie spółką jest niższa od najniższej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 18 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. zadeklarowana kwota nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10,

* czy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej wykonywanej przez Wnioskodawczynię jest ustalona w kwocie, o której mowa w art. 18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia. W dniu 5 listopada 2018 r. Wnioskodawczyni złożyła odpowiedź na wezwanie Zakładu, w której Wnioskodawczyni poinformowała, że:

* podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu Umowy o świadczenie usług w zakresie zarzadzania jest wyższa od najniższej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 18 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. zadeklarowana kwota nie niższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego miesięcznego).

Może on dobrowolnie, na swój wniosek, być objęty ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z tytułu wykonywania umowy kontraktu menedżerskiego. W przypadku gdy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu umowy zlecenia (kontraktu menedżerskiego) będzie wynosiła co najmniej tyle ile najniższa podstawa, o której mowa w art. 18 ust. 8 ustawy ubezpieczonemu przysługiwał będzie wybór tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych.

Z przedstawionego we wniosku o interpretację złożonego w dniu 14 września 2018 r., uzupełnionego dwukrotnie w dniach 17 października 2018 r. oraz 5 listopada 2018 r. wynika, że Wnioskodawczyni od dnia (...) 07.2017 r. prowadzi pozarolnicza działalność gospodarczą oraz jednocześnie od dnia (...) 07.2017 r. wykonuje umowę kontraktu menedżerskiego na rzecz spółki pełniąc funkcje wiceprezesa zarządu.

Wnioskodawczyni poinformowała, iż w ramach posiadanego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej uzyskuje przychody jako wiceprezes zarządu spółki na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania oraz równocześnie osiąga przychody z tytułu wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto Wnioskodawczyni doprecyzowała w złożonej dnia 5 listopada 2018 r. odpowiedzi na wezwanie, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania jest wyższa od najniższej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 18 ust. 8 ustawy o sus. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej dla Wnioskodawczyni nie jest ustalona w kwocie o której mowa w art. 18a ustawy o sus tj. zadeklarowanej kwocie nie niższej niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia a podstawa ta jest ustalona w kwocie o której mowa w art. 18 ust. 8 ustawy o sus tj. zadeklarowanej kwocie nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 ustawy o sus.

Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość w zakresie obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne w związku z opisanym stanem faktycznym. W jej ocenie tytułem do podlegania ubezpieczeniom społecznym w sytuacji zbiegu wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej oraz wykonywania umowy o zarządzanie spółką w ramach jej wykonywania będzie wykonywanie pozarolniczej działalności.

Oddział wskazuje, że w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni wykonuje umowę o zarządzanie spółką jako wiceprezes zarządu w ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej oraz dodatkowo świadczy w ramach tej działalności gospodarczej usługi na rzecz innych podmiotów i osiąga z tego tytułu przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to w takiej sytuacji wystąpi zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych tj. wykonywanie umowy o zarządzanie spółka oraz wykonywanie pozarolniczej działalności gospodarczej. W sytuacji Wnioskodawczyni, gdy podstawa wymiaru składek z tytułu umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania jest wyższa niż kwota 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, a podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jest ustalona w kwocie zadeklarowanej nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, to Wnioskodawczyni będzie miała wybór tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnych i rentowego a zatem będzie miała prawo do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko Przedsiębiorcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 14 września 2018 r., uzupełnionym w dniu 17 października 2018 r. oraz w dniu 5 listopada 2018 r. w sprawie podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej za prawidłowe.

Ponadto Oddział wskazuje, że w myśl art. 34 ust. 1 przedsiębiorca może żądać wydania interpretacji w zakresie stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia daniny publicznej lub składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne w jego indywidualnej sprawie co oznacza prawo do żądania wydania interpretacji przez przedsiębiorcę w zakresie własnego obowiązku odprowadzania składek. Innymi słowy interpretacja musi dotyczyć wyłącznie indywidualnej sprawy wnioskodawcy będącego przedsiębiorcą. W praktyce oznacza to, iż dla uznania, że sprawa ma indywidualny charakter dla wnioskodawcy decydujące znaczenie przypisać należy obowiązkowi opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za poszczególne osoby, spoczywającemu na tym podmiocie jako płatniku. Powyższe oznacza, że brak jest podstaw do wydania interpretacji, gdy z wnioskiem o jej wydanie występuje wprawdzie podmiot posiadający status przedsiębiorcy, ale nie występuje on w swojej indywidualnej sprawie z zakresu własnego obowiązku ubezpieczeń społecznych, a w sprawie dotyczącej obowiązków innego przedsiębiorcy jako płatnika, wynikających z ubezpieczeń społecznych.

W związku z powyższym Oddział nie ma podstaw prawnych do wydania interpretacji w zakresie obowiązków odprowadzania składek z tytułu umowy o zarządzanie spółką (...) bowiem z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji wystąpił inny przedsiębiorca (...), który jest stroną umowy o zarządzanie, ale nie pełni funkcji płatnika składek w rozumieniu przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

W związku z powyższym Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie w odpowiedzi na wniosek przedsiębiorcy (...) złożony w dniu 14 września 2018 r., uzupełniony w dniu 17 października 2018 r. i w dniu 5 listopada 2018 r. odmówił wydania interpretacji w sprawie obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia z tytułu umowy o zarządzanie spółka

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10

* podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z tytułu wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej nie jest ustalona w kwocie, o której mowa w art. 18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia.

* podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej jest ustalona w kwocie, o której mowa w art. 18 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. zadeklarowana kwota nie niższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10.

* Wnioskodawczyni poinformowała jednocześnie, że data rozpoczęcia działalności gospodarczej przypada na 3 lipca 2017 r., a rozpoczęcie świadczenia Usług zarzadzania nastąpiło w dniu 5 lipca 2017 r.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska Przedsiębiorcy dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Wnioskodawcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Ubezpieczeniom społecznym podlegają osoby, które posiadają określony tytuł do ubezpieczeń wskazany przez ustawodawcę.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 oraz art. 12 ust. 1 wyżej cyt. ustawy - obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej są m.in. osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Ubezpieczenie chorobowe jest natomiast dobrowolne. Osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia oznaczonego jako dzień rozpoczęcia jej wykonywania do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia tej umowy. Dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu zleceniobiorcy podlegają na swój wniosek. (art. 11 ust. 2 ustawy).

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 13 pkt 4 tej ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu, natomiast dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36 aa oraz przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo Przedsiębiorców.

Umowa kontraktu menedżerskiego może mieć charakter umowy o pracę lub też umowy zlecenia. Częściej jednak kontrakt menedżerski występuje jako umowa o świadczenie usług, do której stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego o umowie zlecenia, a tym samym osoba wykonująca taka umowę podlega ubezpieczeniom społecznym na zasadach przewidzianych dla zleceniobiorców.

W sytuacji, gdy w ramach posiadanego wpisu do CEiDG osoba osiąga przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów podatkowych i równocześnie osiąga przychody na podstawie kontraktu menedżerskiego (tj. przychody z działalności wykonywanej osobiście) następuje zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych, który rozstrzyga się na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 9 ust. 2a ustawy o sus zleceniobiorca, prowadzący jednocześnie pozarolniczą działalność podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu tej działalności jeżeli z tytułu wykonywania umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest niższa od najniższej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 18 ust. 8 (zadeklarowana kwota nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego).

Oddział wskazuje, że osoba wykonująca umowę kontraktu menedżerskiego (do której stosuje się przepisy o zleceniu) prowadząca jednocześnie pozarolniczą działalność, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu tej działalności, jeżeli z tytułu wykonywania umowy kontraktu menedżerskiego, podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest niższa od najniższej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 18 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl