WPI/200000/43/1052/2018 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom wnioskodawcy świadczenia w postaci kart do automatów vendingowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 października 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1052/2018 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom wnioskodawcy świadczenia w postaci kart do automatów vendingowych.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy 2 dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców( Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 11 września 2018 r. uzupełnionym w dniu 27 września 2018 r. przez przedsiębiorcę: (...) sp. z o.o. uznaje za nieprawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci kart do automatów vendingowych.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę (...) sp. z o.o Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismem z dnia 21 września 2018 r. doręczonym w dniu 27 września 2018 r.

Opis stanu taktycznego:

Wnioskodawca daje do dyspozycji Pracowników karty do automatów vendingowych. Miesięczna wartość karty to (...) PLN. Środki te będą wykorzystywane na ciepłe napoje (kawa, herbata) oraz drobne przekąski Świadczenie to jest wpisane do Regulaminu jaki obowiązuje w Zakładzie Wnioskodawcy Przekazane Pracownikom środki nie mają na celu zastąpienia konieczności zapewnienia dostępu do wody pitnej, zgodnie z przepisami BHP. Wnioskodawca prosi o decyzję, czy wartość przekazanych środków jest zwolniona ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne czy może należy od nich naliczyć i odprowadzać składki.

Własne stanowisko Wnioskodawcy w sprawie:

Zgodnie z Interpretacją przepisów dotyczącą przedmiotowej sprawy Wnioskodawca uważa, ze świadczenie powinno podlegać zwolnieniu ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, pomimo iż stanowi ono przychód Pracownika w rozumieniu przepisów o p.d.o.f., Pismem z dnia 20 września 2018 r. Oddział wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 11 września 2018 r. poprzez wskazanie:

* czy wartość przekazywanym do dyspozycji pracowników świadczeń w postać kart vendingowych, będzie dla nich przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.),

* jakie zapisy wewnątrzzakładowe będą regulowały przekazywanie do dyspozycji pracownikom kart vendingowych i czy będzie zapis mówiący o współfinansowaniu składki na ww. świadczenie przez pracowników - we wniosku jest tylko zapis, że to świadczenie jest wpisane do Regulaminu jaki obowiązuje u Wnioskodawcy {me wskazano w jakim Regulaminie).

W odpowiedzi na powyższe pismem z dnia 21 września, doręczonym w dniu 27 września 2018 r. Wnioskodawca poinformował:

1.

Wartość przekazanych pracownikom świadczeń w postaci kart vendingowych, będzie dla pracowników stanowiła przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Świadczenie będzie wypłacane na podstawie zapisów w Regulaminie wynagradzania Pracowników (...) sp. z o.o. W Regulaminie wynagradzania znajdzie się również zapis o współfinansowaniu przez Pracownika świadczenia z własnych środków.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjne! wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe {tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony został we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż przedmiotowe wyjątki objęte § 2 cytowanego rozporządzenia dotyczą takich przypadków, które w swojej istocie nie stanowią przysporzenia majątkowego pracowników, a mają na celu wyrównanie ubytków tego majątku, zabezpieczenie pracowników (koszt ubezpieczeń), bądź też zrekompensowanie pewnych niedogodności lub /użycia majątku pracownika, czy też przyznanie wyjątkowych świadczeń (odszkodowań). Niewątpliwie, w zakresie tych świadczeń, nie powinien znaleźć się przychód o charakterze wynagrodzenia, czy dodatku do niego.

Z treści wniosku złożonego w dniu 11 września 2018 r" uzupełnionego w dniu 27 września 2018 r. wynika, ze Wnioskodawca daje do dyspozycji Pracowników karty do automatów vendingowych. Miesięczna wartość karty to (...) PLN. Środki te będą wykorzystywane na ciepłe napoje (kawa, herbata) oraz drobne przekąski. Świadczenie to jest wpisane do Regulaminu wynagradzania jaki obowiązuje w Zakładzie Wnioskodawcy. Wartość przekazanych pracownikom świadczeń w postaci kart do automatów vendingowych, będzie stanowiła przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przekazane Pracownikom środki me mają na celu zastąpienia konieczności zapewnienia dostępu jak wskazuje Wnioskodawca do wody pitnej, zgodnie z przepisami BHP.

Oddział nie podziela stanowiska Wnioskodawcy, że powyższe świadczenie powinno być zwolnione z obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Wnioskodawca sam wskazał, ze udostępnienie ww. świadczenia nie wynika z przepisów BHP, me zachodzą również przesłanki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 26 wyżej cytowanego rozporządzenia, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że Jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa Ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Karta do automatu vendingowego w ocenie Oddziału jest rodzajem karty płatniczej zasilanej do określonej wartości, w przypadku Wnioskodawcy do wartości (...) zł. Zatem nie można jej utożsamiać z bonem czy talonem uprawniającym do wymiany na usługę czy towar tj. formę niepieniężnego zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usług, przysparzającą pracownikowi korzyść materialną Przedmiotową kartę należy uznać za świadczenie pieniężne z uwagi na to, że stanowi ona instrument dostępu do określonych wartości pieniężnych (limitu karty określonego przez Wnioskodawcę). Jak się wydaje rolą tych kart jest zapewnienie pracownikom środków pieniężnych, bez konieczności wydawania znaków pieniężnych πp. banknotów Transakcje dokonywane przy jej użyciu są autoryzowane do wysokości kwoty, którą karta została zasilona

Uwzględniając powyższe, brak jest podstaw do wyłączenia kart do automatów vendingowych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ponieważ w ocenie Oddziału jest to świadczenie pieniężne. Karty do automatów vendingowych wprowadzone i udostępniane pracownikom mają charakter kart przedpłacowych doładowywanych przez pracodawcę. W rezultacie właścicielem środków zgromadzonych na rachunku jest pracodawca, a użytkownikiem karty pracownik.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. D; U. z 2017 i poz. 1938 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 11 września 2018 r., uzupełnionym w dniu 27 września 2018 r. stan faktyczny, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci kart do automatów vendingowych

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art, 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl