WPI/200000/43/1000/2015 - Uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości kart, stanowiących przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1000/2015 Uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości kart, stanowiących przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 31 sierpnia 2015 r. przez przedsiębiorcę (...) w sprawie nieuwzględnienia

w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości kart: (...) w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...). Spółka (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawmy oswobodzić działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę w dniu 14 września 2015 r.

Wnioskodawca poinformował, iż chce zakupić pracownikom zainteresowanym czynnym wypoczynkiem karty (...). Wnioskodawca chce pokryć 75% wartości karty, a 25% pokrywałby sam pracownik. Koszt karty (...) zł brutto ((...) zł pracodawca; (...) zł pracownik).

Wnioskodawca nadmienił, że w zakładzie pracy nie ma utworzonego funduszu świadczeń socjalnych. Firma zatrudnia 12 pracowników i nie ma utworzonego regulaminu pracy, regulaminu wynagrodzeń. Finansowanie kart w części dotyczącej pracodawcy nastąpi ze środków obrotowych.

Wnioskodawca wskazał, że chce wykazać pokrywaną wartość karty jako przychód pracownika ze stosunku pracy.

Dalej Wnioskodawca przytoczył regulamin:

1.

"Kartę (...) można otrzymać jedynie za pośrednictwem firmy

2.

Karta (...) jest kartą imienną i nie może być udostępniana innym osobom.

3.

W celu skorzystania z usług dostępnych w placówkach partnerskich, posiadacz Karty jest zobowiązany do każdorazowego okazywania dokumentu tożsamości oraz składania podpisu potwierdzającego odbycie wizyty.

4.

Pracownik (...) (Kontroler) lub Pracownik Partnera są upoważnieni do weryfikacji karty z dokumentem tożsamości oraz do odebrania karty użytkowanej niezgodnie z jej przeznaczeniem lub postanowieniami Regulaminu.

5.

Karta musi być podpisana przez jej użytkownika.

6.

Karta jest ważna tylko za okazaniem dokumentu potwierdzającego tożsamość np. dowód osobisty, prawo jazdy, paszport.

7.

Karty typu Dziecko są wydawane dla osób poniżej 15-go roku życia i uprawniają do korzystania jedynie z usług basenowych. Użytkownik powyżej 7-go roku życia zobowiązany jest do każdorazowego okazywania dokumentu potwierdzającego tożsamość. Osoby powyżej 15-go roku życia muszą być zgłaszane jako osoby towarzyszące.

8.

Użytkownik zobowiązany jest do przestrzegania Regulaminu obiektu, w którym się znajduje.

9.

Z usług można korzystać w godzinach otwarcia obiektu (jeśli nie występują dodatkowe ograniczenia).

10.

W klubach fitness obowiązują grafiki zajęć prezentowane bezpośrednio przez Partnerów.

11.

Użytkownik karty (...) ma możliwość dokonania rezerwacji miejsc na zajęcia

grupowe.

max 3 razy w tygodniu.

12.

Partner upoważniony jest do pobrania kaucji zwrotnej od Użytkownika karty (...) dokonującego rezerwacji miejsc na zajęcia grupowe w danym miesiącu. Kaucja nie podlega zwrotowi w przypadku, gdy Użytkownik karty (...) nie pojawi się na zarezerwowanych zajęciach i nie odwoła rezerwacji.

13.

W trosce o zadowolenie Klientów, sugerujemy uprzedni kontakt telefoniczny z Partnerem w celu ustalenia wolnych miejsc (np. zajęcia grupowe).

14.

Należy zapoznać się z uwagami na podstronach Partnerów prezentowanych na serwisie

15.

Zabronione jest dokonywanie wszelkich zmian w wyglądzie karty, poza złożeniem podpisu we właściwym miejscu.

16.

Wszelkie informacje związane z dostępem do usług można otrzymać dzwoniąc po numer infolinii ≥

17.

Handel kartami: (...) oraz jakakolwiek forma dystrybucji kart bez zgody są zabronione i grożą postępowaniem cywilno-prawnym.

18.

Zgłaszanie do programu osób nieuprawnionych grozi nałożeniem kary zgodnie z postanowieniami umowy.

19.

Zabrania się korzystania z kart (...) w celach zarobkowych.

20.

Zabrania się użytkowania kart poza okresami, na które zostały one zamówione.

21.

Fakt zgubienia, zniszczenia lub kradzieży karły należy niezwłocznie zgłosić do osoby odpowiedzialnej za kontakt z (...).W przypadku znalezienia karty uprzednio zgłoszonej jako zagubiona, kartę taką należy odesłać do (...) lub przekazać do osoby odpowiedzialnej za kontakt z (...).

22.

Użytkownik karty może korzystać wyłącznie z usług danego Partnera wskazanych przez (...).na stronie (...).

23.

Klient wykorzysta zakupione Pakiety "Obiekty Sportowe" i/lub Pakiet "Zajęcia Sportowe" zgodnie z zapisami Umowy.

24.

Karta jest własnością; (...) ma prawo do żądania zwrotu karty w przypadku stwierdzenia naruszenia niniejszego Regulaminu przez Użytkownika, jak również do odmowy karty takiemu Użytkownikowi w przyszłości.

25.

Zamawiając kartę, Użytkownik oświadcza, że zapoznał się z niniejszym Regulaminem i bezwarunkowo go akceptuje.

26.

(...) zastrzega sobie prawo do zmiany niniejszego Regulaminu w każdym czasie, po każdorazowym zapoznaniu Klienta z jego treścią na piśmie."

Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie, zgodnie z którym uważa, że świadczenie takie pochodzące ze środków obrotowych nie stanowi podstawy wymiaru do naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Jednocześnie, stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zakład wskazuje ponadto, iż z brzmienia art. 83d ustaw o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez organ dokonanej kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów1 ubezpieczeniowych opierając się na informacjach podanych przez Wnioskodawcę, zgodnie z którymi wartość karty pokrywana przez pracodawcę stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, zgodnie z którym podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby wartość korzyści materialnej została wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia, powinna przysługiwać pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). Jednocześnie pracownik powinien ponieść część kosztów świadczenia, gdyż jeżeli zostanie ono przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca chce zakupić pracownikom zainteresowanym czynnym wypoczynkiem karty (...) Wnioskodawca chce pokryć 75% wartości karty, a 25% pokrywałby sam pracownik. Koszt karty (...) zł brutto ((...) zł pracodawca; (...) zł pracownik). Jednakże Wnioskodawca nie ma utworzonego regulaminu pracy, regulaminu wynagrodzeń. Finansowanie kart w części dotyczącej pracodawcy nastąpi ze środków obrotowych.

Przedstawiając zdarzenie przyszłe Wnioskodawca wskazał, że pracownicy spółki będą mogli otrzymać świadczenie w cenie niższej niż detaliczna, jednakże w opisanej sytuacji prawo pracownika do tego świadczenia nie wynika / układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu w rozumieniu § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r.

W związku z powyższym, w opisanym zdarzeniu przyszłym nie zostanie spełniony warunek uzyskania świadczenia po cenach niższych niż detaliczne na podstawie stosownych zapisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W konsekwencji, wartość karty (...) w części finansowanej przez pracodawcę będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy.

Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wartości udostępnianych pracownikom Kart (...) w części finansowanej przez pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl