WP.310.6.2011.MS - Zwolnienie z podatku od nieruchomości w sytuacji zajęcia nieruchomości na działalność oświatową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Urząd Miejski w Zabrzu WP.310.6.2011.MS Zwolnienie z podatku od nieruchomości w sytuacji zajęcia nieruchomości na działalność oświatową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 późn. zm.) Prezydent Miasta Zabrze uznaje, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku złożonym w dniu 21 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. Podatnik złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zakresu i sposoby zastosowania prawa podatkowego.

W wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

(...) - dalej SP sprawuje trwały zarząd na nieruchomości będącym własnością Gminy Miejskiej Zabrze. SP (...) podpisała umowę dzierżawy na części gruntu objętego trwałym zarządem (po uzyskaniu zgody Prezydenta Miasta Zabrze) z (...) j. na okres 25 lat. Na mocy ww. umowy Spółka (...) zobowiązała się do zrealizowania na własny koszt budowy hali sportowej na przedmiotowej nieruchomości. Inwestor po wybudowaniu obiektu, zamierza nieodpłatnie na podstawie podpisanej umowy zezwolić na wykorzystanie hali sportowej w godzinach przedpołudniowych (od. 8.00 - 14.00) na rzecz prowadzenia lekcji wychowania fizycznego dla młodzieży uczęszczającej do szkoły SP (...). W godzinach południowych obiekt będzie odpłatnie wynajmowany na rzecz zajęć sportowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kto i w jakiej wysokości będzie opłacał podatek od nieruchomości za opisany obiekt. Ponadto w przedmiotowym wniosku wnioskodawca skierował zapytanie co z podatkiem od gruntu (cytat za wnioskiem strona 2).

Stanowisko wnioskującego jest następujące:

Zdaniem inwestora nakłady poniesione na budowę hali powinny być potraktowane jako inwestycję w obcy środek trwały, a z uwagi na fakt, iż szkoła z mocy prawa corocznie uzyskuje zwolnienie z podatku od nieruchomości wykorzystywane na cele edukacyjno-sportowe zwolnienie powinno obejmować również planowany do budowy obiekt. Inwestor bowiem w godzinach przedpołudniowych nieodpłatnie udostępni obiekt młodzieży szkolnej, a w godzinach południowych halę przeznaczy na cele sportowo-rekreacyjne dla mieszkańców Zabrza.

Odpowiedz Prezydenta Miasta:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia podatkowego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ustawy z r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.)- dalej u.p.o.l. podatnikiem podatku od nieruchomości jest:

- właściciel nieruchomości lub obiektów budowlanych;

- posiadacz samoistny nieruchomości lub obiektów budowlanych;

- użytkownik wieczysty gruntów;

- posiadacz nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie - wynika z umowy zawartej z właścicielem Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania rzez osoby fizyczne lokali mieszkalnych nie stanowiących odrębnych nieruchomości.

Przykładem innego tytułu prawnego jest przekazanie nieruchomości, bądź jej części w trwały zarząd jednostce organizacyjnej. Jest to pogląd dobrze ugruntowany w piśmiennictwie oraz orzeczeniach sądowych:

- wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 kwietnia 2008 r. (II FSK 826/07) stanowi, że (...) przykładem innego tytułu prawnego jest przekazanie nieruchomości, bądź jej części w trwały zarząd jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Podatnikiem podatku od nieruchomości będzie w takim przypadku podmiot, na rzecz którego przedstawiciel Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego ustanowił zarząd nieruchomością (...)

- wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 26 stycznia 2010 r. (I SA/AGI/09) stanowi, iż (...) ustawodawca w art. 3 ust. 1 pkt 4 u.p.o.l. przewidywał trzy pozytywne przesłanki powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości (...) posiadanie nieruchomości na podstawie innego tytułu prawnego.

- wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 września 2006 r. (II FSK 1090/05) stanowi, iż (...) przykładem innego tytułu prawnego posiadania w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.) jest przekazanie nieruchomości w trwały zarząd jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Podatnikiem podatku od nieruchomości będzie w takim przypadku podmiot, na rzecz którego przedstawiciel Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego ustanowił zarząd nieruchomością;

- przegląd podatków lokalnych i finansów samorządowych Nr 6 (88)- Warszawa, czerwiec 2008 r. - artykuł prof. dr. hab. Leonard Etel (...) powszechnie przyjmuje się, iż trwali zarządcy władają nieruchomością na podstawie innego tytułu prawnego-najczęściej decyzji administracyjnej i przez to są podatnikami podatku od nieruchomości (...);

- Michał Rusinek-komentarz do ustawy z dnia 30 października 2002 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (...) zasada, zgodnie z którą podatnikami są właściciele, posiadacze samoistni lub użytkownicy wieczyści przedmiotów podatku, doznaje wyjątku w przypadku nieruchomości i obiektów budowlanych, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Podatnikami są w takich razach, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 4, posiadacze - chodzi tu przede wszystkim o posiadanie zależne wynikające z umów zawartych z właścicielem lub Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa (np. dzierżawy), innego tytułu prawnego lub bez niego (...) tzw. trwały zarząd, o którym mowa w art. 43 i n. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.); jak się zdaje, odtąd znajdzie on swoje miejsce wśród "innych tytułów prawnych" (...).

Odnotować więc należy, że (...) jako trwały zarządca jest podatnikiem w podatku od nieruchomości.

Powyższa teza w konsekwencji jest wprowadzeniem do kluczowego zagadnienia wyrażonego w wniosku, a mianowicie pytania kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości w sytuacji gdy trwały zarządca wydzierżawia nieruchomość innymi podmiotowi-spółce prawa handlowego, która będzie na niej prowadziła w godzinach popołudniowych działalność gospodarczą w zakresie sportowym (strona 1 wniosku).

Otóż podatnikiem w dalszym ciągu będzie trwały zarządca z uwagi na fakt, iż umowa taka nie będzie zawarta z właścicielem nieruchomości, a jedynie z zarządcą.

Tezę tę potwierdza między innymi:

- Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 września 2006 r. (II FSK 1090/05) który stanowi, iż przykładem innego tytułu prawnego (...) jest przekazanie nieruchomości w trwały zarząd jednostce organizacyjnej (...). Podatnikiem podatku od nieruchomości będzie w takim przypadku podmiot, na rzecz którego przedstawiciel Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego ustanowił zarząd nieruchomością. Sytuacja ta nie zmieni się także, gdy zarządca odda nieruchomość posiadaczowi zależnemu na podstawie umowy najmu czy też dzierżawy. Kontakt ten nie będzie bowiem zawarty z właścicielem nieruchomości, a jedynie z zarządcą znajdującym się w jej posiadaniu.

- Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 kwietnia 2008 r. (II FSK 826/07) który stanowi, iż (...) podatnikiem podatku od nieruchomości będzie w takim przypadku podmiot, na rzecz którego przedstawiciel Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego ustanowił zarząd nieruchomością. Sytuacja ta nie zmieni się także, gdy zarządca odda nieruchomość posiadaczowi zależnemu na podstawie umowy najmu czy też dzierżawy.

- Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 lutego 2006 r. (II FSK 303/05) który stanowi, iż (...) obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości ciąży na posiadaczach realizujących jedynie tzw. trwały zarząd, którym mowa w art. 43 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.), ustanawiany na czas oznaczony lub nieoznaczony w drodze decyzji administracyjnej na rzecz państwowej lub samorządowej jednostki organizacyjnej.

- przegląd podatków lokalnych i finansów samorządowych Nr 6 (88)- Warszawa, czerwiec 2008 r.- artykuł prof. dr. hab. Leonard Etel (...) należy wyjść od stwierdzenia, że w zasadzie nie ma wątpliwości, że obowiązek ten (obowiązek w podatku od nieruchomości-dopisek Prezydenta Miasta Zabrze) obciąża trwałego zarządcę (...).

Kolejnym zagadnieniem jest wysokość podatku od nieruchomości, a więc także od mającej powstać hali sportowej. Art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l. stanowi, iż od podatku od nieruchomości zwalnia się publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową. SP (...) corocznie uzyskuje zwolnienie z podatku od nieruchomości na bazie tego przepisu. Na marginesie należy zaznaczyć iż w danej sprawie nie ma zastosowania art. 7 ust. 2 pkt 1 u.p.o.l. który stanowi, iż zwalnia się od podatku od nieruchomości uczelnie, przy czym zwolnienie to nie dotyczy przedmiotów zajętych na działalność gospodarczą. Ww. przepis nie ma zastosowania z uwagi na fakt, iż pojęcie uczelni zostało określone poprzez ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.) - dalej s.o. w art. 2 ust. 1 pkt 1 określa się, iż uczelnia to szkoła prowadząca studia wyższe, utworzona w sposób określony w ustawie.

A zatem przychodzi stwierdzić, iż stosowanie zwolnienia określonego w art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l jest związane z spełnieniem następujących warunków.

1)

Przedmiot opodatkowania musi być w posiadaniu publicznych lub niepublicznych jednostek organizacyjnych objętych systemem oświaty.

2)

Nieruchomość musi być zajęta na prowadzenie działalności oświatowej.

Pierwszy warunek jest spełniony gdyż zgodnie z art. 2 ust. 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572) system oświaty obejmuje szkoły podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego.

Drugi warunek zwolnienia sprowadza się do zajęcia nieruchomości na działalność oświatową. Zwolnienie nie będzie przysługiwało, jeżeli szkoda znacznie wykorzystywać daną nieruchomość do prowadzenia innej działalności niż działalność oświatowa. Jak wynika z wniosku inwestor nieodpłatnie zezwoli na wykorzystanie hali sportowej w godzinach przedpołudniowych (od 8.00-14.00) na rzecz prowadzenia lekcji wychowania fizycznego dla młodzieży uczęszczającej do (...) a w godzinach popołudniowych dla wszystkich w ramach działalności gospodarczej. Ten fakt zdaniem Prezydenta Miasta Zabrze nie ma kluczowego znaczenia gdyż zwolnienie od podatku od nieruchomości przewidziane w ww. przepisie jest również zwolnieniem o charakterze przedmiotowym. Na budowli będącej podstawą przedmiotowego wniosku SP (...) będzie realizowana działalność oświatowa. Statut SP (...) w par. 2 ust. 6 ustala, iż szkoła za zgodą organu prowadzącego, prowadzi oddziały przedszkolne realizujące podstawę programową wychowanie przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r.) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół w załączniku nr 1 stanowi, że celem wychowania przedszkolnego jest troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych (ust. 6). Zatem należy stwierdzić, iż obiekt będący przedmiotem wniosku o pisemną interpretację jest na mocy u.p.o.l. zwolniony z podatku o nieruchomości jako przedmiot związany z działalnością oświatową publicznej jednostki objętej systemem oświaty.

Na zakończenie należy jeszcze rozważyć drugie pytanie wnioskodawcy, a mianowicie co z podatkiem od gruntu (cytat za wnioskiem złożonym w dniu 21 marca 2011 r. strona 2). Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 styczna 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613) dalej u.p.o.l. podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości:

a)

grunty;

b)

budynki lub ich części;

c)

budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w swoim zapytaniu wysuwa implicite wniosek iż podatek od gruntu jest czymś odrębnym czymś innym niż podatek od nieruchomości. Takie stanowisko w świetle powyższego jest nieuzasadnione. Podatek od gruntu-tak to określa wnioskodawca jest częścią, jest elementem podatku od nieruchomości.

Podsumowanie: na zapytanie wnioskodawcy kto i w jakiej wysokości będzie opłacał podatek od nieruchomości za opisany w wniosku obiekt oraz co z podatkiem od gruntu należy odpowiedzieć:

a)

podatnikiem jest (...) (który jest zwolniony z podatku w sytuacji zajęcia nieruchomości na działalność oświatową)

b)

nieruchomość opisana w wniosku (hala sportowa) jest zwolniona z podatku od nieruchomości na mocy art. 7 ust. 2 pakt 2 u.p.o.l.;

c)

grunt (wchodzi w skład podatku od nieruchomości) również jest zwolniony na mocy ww. przepisu z podatku od nieruchomości.

Opublikowano: www.zabrze.magistrat.pl