WKP.RKP.AB.3120-234/09 - Opłata skarbowa od zaświadczenia potwierdzającego fakt dokonania opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2009 r. Urząd Miasta w Nowym Sączu WKP.RKP.AB.3120-234/09 Opłata skarbowa od zaświadczenia potwierdzającego fakt dokonania opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Prezydent Miasta Nowego Sącza stwierdza, że stanowisko (...) przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2009 r. (data wpływu - 28 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.), odnośnie pobierania opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. Ministerstwo Finansów - Departament Podatków Lokalnych pismem znak: PL/LM/835/50/GKW/09/BMI9-11918, przekazało tut. Organowi podatkowemu, do załatwienia zgodnie z właściwością, wniosek (...) z dnia 4 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, w indywidualnej sprawie, odnośnie pobierania opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

(...) jako handlująca alkoholem kilkakrotnie w roku pobiera zaświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, za każdym razem uiszczając opłatę skarbową w wysokości 17 zł, co do której zasadności nie jest przekonana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł?

(...) stoi na stanowisku, że wydanie przedmiotowego zaświadczenia nie podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.), sprzedaż napojów alkoholowych może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez właściwego wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ww. ustawy, gminy w celu pozyskania dodatkowych środków na finansowanie zadań określonych w art. 41 ust. 1 ustawy, pobierają opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Opłata pobierana na podstawie art. 111 jest opłatą za wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, ponieważ istotą każdego zezwolenia jest przyznanie przedsiębiorcy przez organ administracji publicznej uprawnień do podejmowania i prowadzenia określonej działalności gospodarczej, co musi być utożsamiane z korzystaniem z zezwolenia.

Artykuł 18 ust. 7 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi stanowi, że oprócz posiadania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych jest ponadto okazanie przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem, odpowiedniego zaświadczenia, potwierdzającego dokonanie opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, wydanego przez gminę. Zgodnie zaś z art. 18 ust. 10 pkt 2 ustawy nieprzestrzeganie określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych, stanowi przesłankę cofnięcia zezwolenia.

Tryb wydawania zaświadczeń regulują przepisy art. 217 i następne ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), który stanowi, iż organ administracji publicznej wydaje zaświadczenie na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie, co powoduje sytuację w której organ wydający zaświadczenie jest obowiązany pobrać opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.), w wysokości 17 zł, określonej w ust. 21 części II załącznika do wspomnianej wyżej ustawy.

Zakres przedmiotowy opłaty skarbowej został sformułowany w art. 1 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej. Wyłączenia z obciążenia opłatą skarbową ustala art. 2 ustawy w formie zamkniętego katalogu przypadków odpowiadających przedmiotowemu zakresowi opłaty skarbowej. Wyłączenie to zostało rozszerzone w art. 3 ustawy, w myśl którego "nie podlega opłacie skarbowej: dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia oraz zezwolenia (pozwolenia, koncesji), jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają innym opłatom o charakterze publicznoprawnym lub są od tych opłat zwolnione ".

Z brzmienia przytoczonego powyżej art. 3 ustawy o opłacie skarbowej wynika, że nie podlega opłacie skarbowej wydanie zaświadczenia, które podlega innej opłacie o charakterze publicznoprawnym lub jest od tej opłaty zwolnione. Istotne znaczenie ma tutaj pojęcie "opłaty o charakterze publicznoprawnym". Tylko taka opłata, nie będąca jednocześnie opłatą skarbową, skutecznie wyłącza obowiązek poniesienia opłaty skarbowej m.in. od wydanego zaświadczenia.

Zaświadczenie wydane wskutek wniosku potwierdza fakt dokonania opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, a nie fakt wydania samego zezwolenia. Przedmiotowe zaświadczenie ani nie podlega innej opłacie o charakterze publicznoprawnym, ani nie jest od niej zwolnione, wobec czego stwierdzić należy, że podlega opłacie skarbowej, zgodnie z częścią II ust. 21 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej.

Od powyższej opłaty nie zwalnia fakt, że uiściła opłatę za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, przewidzianą w art. 111 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Nie ulega wątpliwości, że opłata za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych jest opłatą o charakterze publicznoprawnym, o której mowa w art. 3 ustawy o opłacie skarbowej. Skoro opłata pobierana na podstawie art. 111 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest opłatą za wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, to oczywiste, iż zastępuje opłatę skarbową od wydanego zezwolenia, a nie zaświadczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej, z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowieka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem tut Organu podatkowego.

Opublikowano: www.bip.nowysacz.pl