WK-0911/40/2023 - Wystąpienie pokontrolne RIO Wrocław z 12.02.2024 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2024 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu WK-0911/40/2023 Wystąpienie pokontrolne RIO Wrocław z 12.02.2024 r.

REGIONALNA IZBA OBRACHUNKOWA w POZNANIU

Poznań, dnia 12 lutego 2024 r.

Burmistrz

Działając na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1325), informuję o wynikach kompleksowej kontroli gospodarki finansowej obejmującej rok budżetowy 2022, a w miarę potrzeb także inne lata.

Wyniki kontroli wykazały nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, podpisanym w dniu 15 grudnia 2023 r., spowodowane nieprzestrzeganiem obowiązującym przepisów prawa, a mianowicie:

1.

1. W zakresie prowadzonych w 2022 r. ksiąg rachunkowych i ewidencji księgowej stwierdzono nieprawidłowości naruszające przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych Rłnduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342) a także uregulowania wewnętrzne jednostki, mianowicie:

1) W ewidencji księgowej kont budżetu Gminy w 2022 r. ujmowane były operacje na koncie 140 "Inne środki pieniężne", którego funkcjonowanie nie zostało ustalone w Zakładowym planie kont wprowadzonym Zarządzeniem Nr 194/2020 Burmistrza Miasta Czarnków z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wprowadzenia zasad polityki rachunkowości. Stosowanie do przepisów art. 10 ust. 2 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki ustala w formie pisemnej i aktualizuje politykę rachunkowości. Nieprawidłowość w zakresie funkcjonowania konta, które nie było ujęte w Zakładowym planie kont została stwierdzona także w wyniku poprzedniej kontroli kompleksowej gospodarki finansowej przeprowadzonej za rok 2018 (wniosek pokontrolny Nr 1 pkt 4). W informacji o realizacji wniosków pokontrolnych z dnia 27 kwietnia 2020 r. (znak pisma K. 1710.02.2020) Burmistrz w odniesieniu do wniosku Nr 1 pkt 4 podał: "Zobowiązano Skarbnika Miasta by w terminie do końca czerwca 2020 r. uzupełniona została polityka rachunkowości o konto 981

2) W ewidencji księgowej kont dla Jednostki Budżetowej Urzędu Miasta Czarnków w 2022 r. ujmowane były operacje na niżej wymienionych kontach: -222"Rozliczenie dochodów budżetowych",

223 "Rozrachunki budżetu",

299"Należności sądowe",

300 "Rozliczenie zakupu",

- 330"Towary",

- 41*1 "Rolnictwo łowiectwo",

700 "Sprzedaż produktów",

- 730 "Sprzedaż towarów",

731 "Wartość sprzedanych towarów", których funkcjonowanie nie zostało ustalone w Zakładowym planie kont wprowadzonym Zarządzeniem Nr 194/2020 Burmistrza Miasta Czarnków z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wprowadzenia zasad polityki rachunkowości. Stosowanie do przepisów art. 10 ust. 2 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki ustala w formie pisemnej i aktualizuje politykę rachunkowości.

3) Zapisy zawarte w "Zakładowym planie kont dla Urzędu Miasta Czarnków", stanowiącym załącznik nr 3 do Zarządzenia Burmistrza Miasta Czarnków Nr 194/2020 z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wprowadzenia zasad polityki rachunkowości, zawierały postanowienia niezgodne z przepisami wynikającymi z rozporządzenia, a mianowicie:

a)

nazwy kont wynikające z zestawienia obrotów i sald ksiąg Budżetu i Urzędu Miasta nie były zgodne z nazwami kont zawartymi w Zakładowym Planie Kont oraz w załącznikach Nr 2 i 3 do rozporządzenia, a mianowicie:

b)

ksiąg budżetu:

Symbol konta

Nazwa wg zestawienia obrotów i sald

Nazwa wg rozporządzenia i załącznika nr 2 do zarządzenia nr 194/2020 Burmistrza

Miasta Czarnków

226

Rozrachunki z * edn. budżeto mi

Rozliczenia z budżetem odatku Vat

227

Rozl.doch.ze.śr.fund.pomoc.

Rozliczenia z Urzędem Skarbowym odatku Vat

902

Administrac*a ubliczna

W datki budżetu

903

Informa ka

Nie konane datki

904

Informat ka

Nie oasa*ace datki

960

Skuml.nadw ż.lub niedob.budże

Skumulowane iki budżetu

961

Niedobór lub nad żka budżetu

W nik wvkonania budżetu

c) ksi Urzdu:

Symbol konta

Nazwa wg zestawienia obrotów i sald

Nazwa wg rozporządzenia i załącznika nr 3 do zarządzenia nr 194/2020 Burmistrza

Miasta Czarnków

011

Narzędzia i rzvrz d

Srodki

030

Finansow ma' atek trwa

Dłuooterminowe a wa finansowe

071

Umorzenie środków trwałych

Umorzenie środków frwałych oraz wartości niematerialn chi rawn ch

072

Umorzenie wart. niemat. i prawn.

Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów biblioteczn ch

080

Gos. komunał. i ochr. środowiska

Środki trwałe w budowie inwest jc*e

201

Adminisfrac*a ubliczna

Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

221

Należności

Należności z tytułu dochodów budżeto ch

224

Rozach. z dostawc. i odbiorcam

Rozliczenie dotacji budżetowych oraz łatności z budżetu środków euro e' skich

400

Kos

Amortvzac a

401

Gos komunał. i ochr. środowiska

Z * cie materiałów i ener ii

402

Działalność usługowa

Usłu i obce

403

Gos odarka mieszkaniowa

Podatki i o la

404

Gos. Komunał. i ochr. środowiska

W a odzenia

405

Administracja publiczna

Ubezpieczenia społeczne i świadczenia

409

Gos od. komunl. i ochr. środowiska

Pozostałe koszt rodza*owe

720

Przychody

Przychody z tytułu dochodów budżetow ch

751

Gos. komunał. i ochr. środowiska

Koszt finansowe

760

Oświata i w chowanie

Pozostałe r chod o erac 'ne

800

Administrac*a ubliczna

Fundusz *ednostki

810

Administracja publiczna

Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwest

4) Na rachunku podstawowym budżetu, ujmowane były kaucje mieszkaniowe w łącznej wysokości 18.549,38 zł, co naruszało zasady funkcjonowania kont zawarte w załączniku Nr 2 i 3 do rozporządzenia, zgodnie z którymi sumy depozytowe, w tym kaucje ewidencjonuje się księgach rachunkowych Urzędu na kontach 139 i 240.

Powyższa nieprawidłowość w zakresie ujmowania kaucji mieszkaniowych na rachunku podstawowym budżetu, została stwierdzona także w wyniku poprzedniej kontroli kompleksowej gospodarki finansowej przeprowadzonej za rok 2018 (wniosek pokontrolny Nr I pkt I lit. d).

W informacji o realizacji wniosków pokontrolnych z dnia 27 kwietnia 2020 r. (znak pisma K.1710.02.2020) Burmistrz w odniesieniu do wniosku Nr I pkt I lit. d) podał: "sumy depozytowe ewidencjonować z wykorzystaniem konta 139 ".

5) Salda 19 kont analitycznych prowadzonych w księgowości Urzędu wg klasyfikacji budżetowej do konta 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych" były niezgodne z ewidencją szczegółową do ww. kont prowadzoną w księgowości podatkowej Urzędu, co naruszało przepisy art. 16 ust. I ustawy o rachunkowości. Rozbieżności przedstawiono w poniższych tabelach: - w zakresie należności:

Klasyfikacja

wg ewidencji szczegółowej prowadzonej na stanowiskach odatkow ch

wg ewidencji analitycznej do konta 221 (księgowość budżetowa)

Różnica

600-60016-0640

170,00

0,00

170,00

600-60016-0690

7.952,34

6.700,34

1252,00

600-60016-0920

1.073,00

0,00

1.073,oo

600-60019-0570

24.655,61

24.615,61

40,00

700-70005-0550

332,30

0 00

332,30

700-70005-0750

34.512,58

30.829,28

3.683,30

700-70005-0760

1284,32

1.255,15

700-70005-0970

2.581,84

751,80

I.830,04

700-70007-0640

37.790,92

0 00

37.790,92

700-70007-0750

403.214,83

367.435,54

35.779,29

700-70007-0920

75.819,34

0,00

75.819,34

754-75416-0570

4.750,08

4.750 08

0,00

756-75615-0310

905.771,15

870.112,75

35.658 40

756-75616-0310

224.222 47

223.890,72

331 75

756-75616-0320

596,83

594,58

225

756-75616-0330

14 33

14,33

756-75616-0340

26.287 97

26.287,97

0,00

756-75616-0370

5.095 43

5 078,43

17 oo

900-90002-0490

82.366 70

72.801,35

9.565 35

Razem

1.838.492 04

1.635.117,93

203.374,11

w zakresie nadpłat:

Klasyfikacja

wg ewidencji szczegółowej prowadzonej na stanowiskach odatkowvch

wg ewidencji analitycznej do konta 221 (księgowość budżetowa

Różnica

600-60016-0640

1 252,00

0,00

1 252,00

600-60016-0920

0,00

0,00

0,00

600-60019-0570

40,00

0,00

40,00

700-70005-0550

9 542,10

9 209,80

332,30

700-70005-0750

3 683,30

0,00

3 683,30

700-70005-0760

29 17

0,00

29,17

700-70005-0970

0,00

0,00

0,00

700-70007-0640

0,00

0,00

0,00

700-70007-0750

35.779,29

0,00

35.779,29

700-70007-0920

0,00

0,00

0,00

754-75416-0570

000

0,00

0,00

756-75615-0310

35.658,40

0,00

35.658 40

756-75616-0310

331,75

0,00

331,75

756-75616-0320

2,25

0,00

2,25

756-75616-0330

0,00

0,00

0,00

756-75616-0340

0,00

0,00

0,00

756-75616-0370

17,00

0,00

17 00

900-90002-0490

9.565,35

0,00

9.565,35

Razem

95.900,61

9.209,80

86.690,81

W Bilansie Urzędu Miasta Czarnków należności i zobowiązania wykazane zostały w wysokościach wynikających z ewidencji syntetycznej konta 221 księgowości Urzędu, co spowodowało:

zaniżenie należności wykazanych w poz. 13.11.5 "Rozliczenia z tytułu środków na wydatki budżetowe i z tytułu dochodów budżetowych" o kwotę 203.374,11 zł, zaniżenie zobowiązań wykazanych w pozycji 1).11.5 "Pozostałe zobowiązania" o kwotę 86.690,81 zł.

Powyższe naruszało przepisy art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o rachunkowości.

W jednostkowym sprawozdaniu Rb-27S Urzędu Miasta Czarnków z wykonania planu dochodów budżetowych za okres od początku roku do dnia 31 grudnia 2022 r., podstawą do wykazania należności i nadpłat były dane wynikające z ewidencji szczegółowej do konta 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych" prowadzonej w księgowości podatkowej.

Nieprawidłowość w zakresie prowadzenia kont pomocniczych, została stwierdzona także w wyniku poprzedniej kontroli kompleksowej gospodarki finansowej przeprowadzonej za rok 2018 (wniosek pokontrolny Nr 1 pkt 2).

W informacji o realizacji wniosków pokontrolnych z dnia 27 kwietnia 2020 r. (znak pisma K. 1710.02.2020) Burmistrz w odniesieniu do wniosku Nr 1 pkt 2 podał: "Skarbnik Miasta, Główny Księgowy oraz służby finansowe zostali zobowiązani do wyeliminowania nieprawidłowości w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych w szczególności: konta ksiąg pomocniczych prowadzić zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu oraz polityce rachunkowości

6) W przypadkach, w których zwrot niewykorzystanej dotacji następował w roku jej udzielenia operacja ujmowana była zapisem: Wn 130 "Rachunek bieżący jednostki"/ Ma 224 "Rozliczcnic dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich". Na koncie 130 nie był stosowany techniczny zapis ujemny, celem zachowania czystości obrotów konta 130, co naruszało zasady funkcj onowania konta 130 zawarte w załączniku Nr 3 do rozporządzenia.

Nieprawidłowość w zakresie zapisów ujemnych została stwierdzona także w wyniku poprzedniej kontroli kompleksowej gospodarki finansowej przeprowadzonej za rok 2018 (wniosek pokontrolny Nr I pkt 3).

W informacji o realizacji wniosków pokontrolnych z dnia 27 kwietnia 2020 r. (znak pisma K.1710.02.2020) Burmistrz w odniesieniu do wniosku Nr 1 pkt 3 podał: "Zobowiązano Głównego Księgowego oraz służby finansowe by zapisy ujemne na koncie 130 stosować wyłącznie do poprawiania błędów.

7) W zakresie funkcjonowania konta Urzędu 224 "Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich" stwierdzono nieprawidłowości w zakresie ewidencji rozliczenia przez organ dotujący udzielonych dotacji budżetowych naruszających przepisy art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości oraz zasady funkcjonowania konta 224 określone w załączniku Nr 3 do rozporządzenia, a mianowicie:

a)

wystąpiły przypadki prowadzenia ewidencji szczegółowej do konta 224 w sposób uniemożliwiający ustalenie wartości przekazanych dotacji według poszczególnych jednostek z jednoczesnym wyodrębnieniem poszczególnych celów, na które dotacje zostały przyznane. Prowadzone były konta analityczne wg kontrahentów, dla których przekazywane były różne dotacje (na różne cele),

b)

wartość dotacji zwróconych w następnym roku budżetowym ujmowana była w księgach rachunkowych Urzędu zapisami: Wn 130 "Rachunek bieżący jednostki"/ Ma 221 "Należności tytułu dochodów budżetowych" i Ma 221/Wn 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych". Jednocześnie kwota dotacji podlegająca zwrotowi w roku następnym nie została przekwalifikowana na początku roku następnego, na dochody zapisem: Wn 221/Ma 224, co spowodowało, że pomimo zwrotu dotacji, w trakcie czynności kontrolnych figurowały nadal w ewidencji konta 224.

Powyższe naruszało przepisy art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości i zasady funkcjonowania konta 224 zawarte w załączniku Nr 3 do rozporządzenia.

Nieprawidłowość w zakresie ewidencji dotacji została stwierdzona także w wyniku poprzedniej kontroli kompleksowej gospodarki finansowej przeprowadzonej za rok 2018 (wniosek pokontrolny Nr 1 pkt 1) lit. e).

W informacji o realizacji wniosków pokontrolnych z dnia 27 kwietnia 2020 r. (znak pisma K. 1710.02.2020) Burmistrz w odniesieniu do wniosku Nr 1 pkt 1 lit. e) podał: "Skarbnik Miasta, Główny Księgowy oraz służbyfinansowe zostali zobowiązani do wyeliminowania nieprawidłowości w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych (...), w szczególności: rozliczenia dotacji na koncie 224 prowadzić rzetelnie i bezbłędnie zgodnie z zasadami zawartymi w obowiązującej polityce rachunkowości i rozporządzeniu a także do prawidłowego postępowania z dotacjami niewykorzystanymi lub nie zwróconymi w terminie

8) Zapłata należności z tytułu dochodów budżetowych w 2022 r. za pomocą kart płatniczych przez osoby zobowiązane ujmowana była w księgach rachunkowych Urzędu Gminy i Miasta Czarnków zapisami Wn 101 "Kasa"/Ma konta zespołu 2 "Rozrachunki i rozliczenia" lub 7 "Przychody, dochody, koszty" oraz Wn 141 "Środki pieniężne w drodze" / Ma 101. Wpływ środków na rachunek bankowy ujmowano zapisem Wn 130 ,Rachunek bieżący jednostki" / Ma 141.

W przypadku zapłaty kartą płatniczą nie mamy do czynienia z obrotem gotówkowym stąd brak podstaw do ujmowania powyższej operacji gospodarczej na koncie 101 "Kasa", stosownie do opisu do powyższego konta zawartego w załączniku Nr 3 do rozporządzenia oraz w zarządzeniu Nr 194/2020 Burmistrza Miasta Czarnków z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wprowadzenia zasad polityki rachunkowości.

Rada Miasta Czarnków Uchwałą Nr XXXV111/228/2017 z dnia 25 maja 2017 r., dopuściła zapłatę podatków, stanowiących dochody budżetu Miasta Czarnków, instrumentem płatniczym.

Sposób ujmowania w księgach rachunkowych operacji gospodarczych związanych z przyjmowaniem wpłat za pomocą terminali płatniczych uregulowano w Zarządzeniu Nr 193/2020 Burmistrza Miasta Czarnków z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie instrukcji przyjmowania wpłat bezgotówkowych w kasie Urzędu Miasta Czarnków.

9) W bilansie Urzędu jako jednostki budżetowej na dzień 31 grudnia 2022 r. (korekta nr 1 z dnia 29 maja 2023 r.):

a) W aktywach, w pozycji A.III "Należności długoterminowe" wykazana została kwota 621.137,36 zł, tj. saldo Wn konta 226 "Długoterminowe należności budżetowe". Z zestawienia terminów i kwot zapłaty należności ewidencjonowanych na koncie 226 w podziale na należności krótkoterminowe (spłaty przypadające w 2023 r.) i należności długoterminowe (spłaty w latach następnych po roku 2023) wynikało, że z łącznej kwoty należności ewidencjonowanych na koncie 226 na dzień 31 grudnia 2022 r., do zapłaty w 2023 r. przypadała kwota 404.659,74 zł, która powinna zostać wykazana w pozycji bilansu "Należności krótkoterminowe".

Powyższe stanowiło naruszenie przepisów art. 4 ust. I i 2 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 18c ustawy o rachunkowości.

b) W pasywach, w pozycji A.I. "Stan funduszu jednostki" wykazana została kwota 22.644.267,39 zł. Z wydruk u komputerowego pn.: "Obroty i salda od konta 011-0 do 999-900-90095-4300S od 2022.01 do 2022.12 Konta syntetyczne od: 011 do: 999" wynika, że na dzień 31 grudnia 2022 r. saldo Ma konta 800 wynosiło 28.803.430,50 zł. Z wyjaśnienia głównego księgowego, wynika że: "Różnica pomiędzy saldem konta 800 a wartością wykazaną w bilansie wynika z błędów wprowadzeniu konta Funduszu jednostki w latach ubiegłych (przez pracowników, którzy nie pracują na stanowiskach księgowych). Konto prowadzone jest w różnych rozwinięciach analitycznych (częściowo liczbowych, częściowo z klasyfikacją budżetową). Konta analityczne wykazują salda zarówno Wnjak i Ma. Takie ewidencjonowanie operacji wprowadza duży chaos i utrudnia sporządzanie sprawozdań. W nviqzku z tym, że przejęłam obowiązki głównego księgowego w trakcie trwania roku budżetowego, nie miałam możliwości wprowadzenia innych zasad ewidencji w roku 2022. Wszystkie błędy zostanq wyeliminowane w kolejnym roku, w związku ze zmianq programu finansowoksięgowego, a co za tym idzie również zmianą polityki rachunkowości i obiegu dokumentów księgowych. Analityka do konta 800zostanie utworzona z rozwinięciem liczbowym odpowiadającym kolejnym wierszom sprawozdania Zestawienia zmian funduszujednostki.

Powyższe stanowiło naruszenie przepisów art. 4 ust. 1 i 2 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 18c ustawy o rachunkowości.

c) W pasywach, w pozycji D.II.I "Zobowiązania z tytułu dostaw towarów i usług" wykazana została kwota 194.512,68 zł. Z wydruku komputerowego pn.: "Obroty i salda od konta 011-0 do 999-900-90095-4300S od 2022.01 do 2022.12 Konta syntetyczne od: 011 do: 999" wynika saldo Ma konta 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami" w kwocie 2.320,30 zł, a saldo Ma konta 300 "Rozliczenie zakupu" w kwocie 192.360,00 zł. Kwota zobowiązań z tytułu dostaw i usług wykazana w sprawozdaniu została zaniżona o kwotę 167,62 zł.

Z wyjaśnienia głównego księgowego, wynika że: "W bilansie Urzędu Miasta Czarnków w pozycji DII. I. Zobowiązania z tytułu dostaw i usług wykazano kwotę 194.512,68 zł, co stanowiło sumę sald Ma kont 201 oraz 300 (zgodnie z dołączonymi do bilansu analitykami kont). Ze względu na to, iż konto 201 posiada rozbudowanq analitykę (cały wydruk to 47 stron), do przygotowania bilansu wydrukowani tylko strony z saldami. W wyniku kontroli okazało się, że nie wydrukowano analitycznie jednego z kont z saldem, mianowicie 201-1877-70007-4300. To spowodowało zaniżenie zobowiązań wykazywanych w bilansie o kwotę 167,62 zł. Zobowiązanie to zostało prawidłowo wykazane w Rb-28S. "

Powyższe stanowiło naruszenie przepisów art. 4 ust. 1 i 2 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 18c ustawy o rachunkowości.

d) W pasywach w pozycji D.II.4. "Zobowiązania z tytułu wynagrodzeń" wykazano kwotę 390.872,36 zł. Z wydruku komputerowego pn.: "Obroty i salda od konta Ol I -0 do 999-900-90095-4300S od 2022.01 do 2022.12 Konta syntetyczne od: 011 do: 999" wynika, że saldo Ma konta 231 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" wynosi 390.891,56 zł.

Z wyjaśnienia głównego księgowego, wynika że: "W bilansie Urzędu Miasta Czarnków w pozycji D.II.4 Zobowiązania z tytułu wynagrodzeń wykazano kwotę 390.872,36 zł, wynikajqcq z analitycznego wydruku obrotów i sald kont 231 sporządzonego na dzień 29 marca 2023 r. Generując wydruk aktualnie, saldo konto 231 wynosi 390.891,56 zł. Różnica dotyczy konta 231-1-1 i wynosi 19,20 zł. Žadna operacja na koncie nie jest ujęta w takiej hvocie, z związku z czym trudno wytłumaczyć, dlaczego na dzień 29 marca 2023 r. wydruk wyszedł błędny. Zobowiązanie to zostało jednakprawidłowo wykazane w Rb-28S. "

Powyższe stanowiło naruszenie przepisów art. 4 ust. 1 i 2 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 18c ustawy o rachunkowości.

10) Wystąpiły przypadki, że do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego nie wprowadzano, w postaci zapisu każdego zdarzenia, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym, czym naruszono przepisy art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości w związku z 26 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, tj.

a)

faktury za wykonanie usługi: "Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Czarnków" ujęto w koszty w miesiącu zapłaty, przykładowo:

)

za miesiąc styczeń 2022 r., wpływ w lutym 2022 r., ujęto w kosztach miesiąca marca 2022 r.

)

za miesiąc kwiecień 2022 r., wpływ w maju 2022 r., ujęto w kosztach miesiąca czerwca 2022 r.

)

za miesiąc sierpień 2022 r., wpływ we wrześniu 2022 r., ujęto w kosztach miesiąca października 2022 r.

Z wyjaśnienia Głównego Księgowego Urzędu, wynika że: "Koszty usługi wywozu odpadów wynikające z faktury VAT nr FA/3679/2022 za grudzień 2022 r. ujęto w księgach kasowo w lutym 2023 r. (w momencie zapłaty). Takie zaewidencjonowanie operacji wynikało z dotychczasowej praktyki Urzędu. Ze względu na to, iż Gmina nie jest podatnikiem podatku dochodowego, koszty księgowano razem z WB, zamiast przyporządkować je do miesiąca, którego dotyczą.

Biorąc jednak pod uwagę, że miesięczna wartość faktur za usługę wywozu odpadów nie ulega dużym zmianom, błąd ten nie wpływa istotnie na wynikfinansowy Urzędu (w lutym 2022 r. zaksięgowano w kosztyfakturę za grudzień 2021 r. w kwocie 218.620, 65, którq należało ująć w księgach 2021 r., ajednocześnie w 2022 r. nie ujęto w kosztachfaktury na kwotę 221.955,06 za grudzień, co doprowadziło do zaniżenia kosztów na poziomie 3.334,41 zł - to stanowi 0,01% wyniku finansowego na 2022 r.).

Nie mniej jednak zobowiązujemy się w przyszłości wyeliminować tego typu błędy, stosując się do zasady memoriału.

b) Faktury nr F 15/A z dnia 8 lutego 2022 r. za styczeń z tytułu prowadzenia schroniska, wpływ w lutym 2022 r., ujęto w kosztach miesiąca marca 2022 r.

Z wyjaśnienia Głównego Księgowego Urzędu, wynika że: "Koszty usługi związanej z prowadzeniem schroniska wynikające zfaktury VAT nr F 15/14 za styczeń 2022 r. ujęto w księgach kasowo w marcu 2022 r. (w momencie zapłaty). Takie zaewidencjonowanie operacji wynikało z dotychczasowej praktyki Urzędu. Ze względu na to, iż Gmina nie jest podatnikiem podatku dochodowego, koszty księgowano razem z WB, zamiast przyporządkowaćje do miesiąca, którego dotyczą.

Ewidencję wydatków prowadzi Pani Monika Raczyńska, którajest nowym pracownikiem Referatu Finansowego (w momencie popełnienia błędu pracowała w księgowości przez pół roku). Błąd ten nie wynikał zatem z braku należytej staranności, a z przeoczenia spowodowanego brakiem doświadczenia pracownika.

Zobowiązujemy się w przyszłości wyeliminować tego typu błędy, stosując się do zasady memoriału.

c) Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ujęto w koszty w miesiącu wypłaty:

- za miesiąc grudzień 2021 r., wpłacone w styczniu 2022 r., ujęto w kosztach miesiąca stycznia 2022 r., za miesiąc grudzień 2022 r., wpłacone w styczniu 2023 r. ujęto w kosztach miesiąca stycznia 2023 r.

d) Diety radnych Miasta Czarnków ujęto w koszty w miesiącu ich wypłaty:

za miesiąc styczeń 2022 r., wypłacone w lutym 2022 r., ujęto w kosztach miesiąca lutego 2022 r.,

- za miesiąc maj 2022 r. wypłacone w czerwcu 2022 r. ujęto w kosztach miesiąca czerwca 2022 r.

e) Zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych niebędących własnością pracodawcy ujęto w koszty w miesiącu wypłaty:

- za miesiąc luty 2022 r., wypłacone w marcu 2022 r., ujęto w kosztach miesiąca marca 2022 r.,

- za miesiąc marzec 2022 r., wypłacone w kwietniu 2022 r., ujęto w kosztach miesiąca kwietnia 2022 r.

f) Rozchody ze sprzedaży nieruchomości:

dokonanej w dniu 17 sierpnia 2022 r. ujęto w księgach rachunkowych w dniu 17 października 2022 r. - dokonanej w dniu 27 września 2019 r. ujęto w księgach rachunkowych w dniu 1 1.012022 r. Z wyjaśnienia głównego specjalisty, wynika że: "W dniu 7 września 2019 r. nastąpiła sprzedaż lokalu mieszkalnego położonego w Czarnkowie (...). Dokument dotyczący sprzedaży niniejszego lokalu wpłynął do działu księgowego 11 stycznia 2022 r. Z tq datq nastąpiło wyksięgowanie środka trwałego na podstawie PT nr 3/2022.

Wszelkie zmiany w zakresie ewidencji księgowej środków trwałych dokonywane sq na podstawie dokumentów otrzymanych z działu merytorycznie odpowiedzialnego.

Natomiast udział w gruncie związanym z własnością wyodrębnionego lokalu został zdjęty z datą 17 grudnia 2019 r. na podstawie informacji z referatu Gospodarki Nieruchomościami. W związku z faktem, że udziały w gruntach nie były przypisane do lokali i była to informacja ogólna nie było możliwości połączenia tego faktu ze sprzedażą konkretnego lokalu.

I l) Wadia i depozyty ujęto w księgach rachunkowych z naruszeniem art. 24 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy w związku z 26 ust. 2 rozporządzenia, a mianowicie mimo wniosku wykonawcy z dnia 1 grudnia 2021 r. o zaliczenie wadium na poczet należytego wykonania umowy, kwotę 15.000,00 zł pozostawiono na rachunku bankowym "Wadia" i nie zaliczono na poczet kwoty zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Zwrot należytego wykonania umowy w pełnej kwocie dokonano w dniu 25 stycznia 2023 r. z konta ,środki sum depozytowych". Operację ujęto zapisami na kontach: Wn 139-1/Ma 240-0202 - dowód księgowy nr WB 2/2023. W trakcie czynności kontrolnych pozostawiona kwota wadium 15.000,00 zł została przeksięgowana w dniu 19 września 2023 r. na rachunek bankowy "Depozyty". Operację ujęto zapisami na kontach: Wn 240-02-03/Ma 139-4, dowód księgowy WB nr 33/2023. Jednocześnie dokonano refundacji środków w kwocie 15.000,00 zł na konto "Środki sum depozytowych", operacja nastąpiła w dniu 19 września 2023 r. i została ujęta zapisami na kontach: Wn 139-1/Ma 240-02-02, dowód księgowy - WB nr 21/2023

Z wyjaśnienia głównego specjalisty, wynika że: "W dniu 19 listopada 2021 MZK Czarnków dokonało wpłaty wadium w kwocie 15.000, 00 zł, natomiast 1 grudnia 2021 również na konto wadia wpłacono 44.195,88 zł tytułem zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

W dniu 7 grudnia 2021 r. dokonano przelewu z konta wadia na konto sumy depozytowe kwoty 44.195,88. Kwota 15.000,00 zł błędnie pozostała na koncie wadia. Zwrot zabezpieczenia w kwocie 59.195,88 nastąpił w dniu 25 síycznia 2023 r. z konta sumy depozytowe.

W dniu dzisiejszym w celu naprawienia błędu dokonano refundacji hvoty 15.000, 00 zł z konta wadia na konto sumy depozytowe.

Obsługę kont dotyczących wadium i depozytów przejęłam w miesiącu listopad 2021 r. i była to moja pierwsza operacja dotycząca obsługi powyższych kont.

12) Wystąpiły przypadki, że nie udokumentowano rozchodu ze sprzedaży nieruchomości gruntowych w księgach rachunkowych w sposób określony 7 pkt 12 i 13 do Zarządzenia Nr 361/2021 Burmistrza Miasta Czarnków z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji obiegu dokumentów finansowych w Urzędzie Miasta Czarnków. Mianowicie nie sporządzono dokumentu księgowego dowodu PT w zakresie przekazania (sprzedaży) gruntów.

2. W zakresie inwentaryzacji przeprowadzonej na podstawie Zarządzenia Burmistrza Miasta Czarnków Nr 475/2022 z dnia 28 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji, kontrola wykazała, że nie sporządzono protokołów weryfikacji z inwentaryzacji przeprowadzonej:

1)

metodą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów konta 135,

2)

metodą porównania danych ksiąg rachunkowych (budżetu) z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników dla kont: 224, 226, 240, 904, 909, 960 i 961,

3)

metodą porównania danych ksiąg rachunkowych (Urzędu) z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników dla kont: 139, 141, 201, 224, 225, 229, 240, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 300, 800, 840, 860, 999, czym naruszono postanowienia 10 ust. 5 Zarządzenia Nr 344/2021 Burmistrza Miasta Czarnków z dnia 30 listopada 2021 r. w sprawie wprowadzenia Instrukcji Inwentaryzacji w Urzędzie Miasta Czarnków, zgodnie z którym wyniki weryfikacji dokumentowej znajdują swoje odzwierciedlenie w protokołach weryfikacji.

Z wyjaśnienia Skarbnika, wynika że: "Uprzejmie zawiadamiam, że w toku inwentaryzacji nie sporządzono notatki z porównania ksiąg rachunkowych z dokumentami dla niżej wymienionych kont, natomiast zgodnie z ustawq o rachunkowości wszystkie salda zostały potwierdzone z odpowiednimi dokumentami, co zostało też szczegółowo omówione oraz potwierdzono prawidłowość w części: Księgi budżetu.

Dla konta 224 Wn należności od urzędów skarbowych saldo z zawiadomieniem od US Saldo Ma środki niewykorzystanych dotacji, saldo zgodne z dowodami zwrotu w wyciągach bankowych nr 3/2023 i 20/2023.

Konto 226 rozrachunki Vat, saldo zgodne z deklaracjami VAT jednostek MOPS i OSiR Czarnków za miesiąc 12/2022.

Dla konta 240 pozostałe rozrachunki zarówno dla salda Wn jak i Ma dowody księgowe szczegółowo omówione w części Księgi budżetu.

Dla konta 904 wydatki na niewygasające saldo zgodne z uchwałq RM w Czarnkowie Nr LIV/397/2022 z dnia 29.12.2023 w sprawie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.

Konto 909 rozliczenia międzyokresowe, saldo zgodne z WB 242/2022/31.

Dla kont 960 961 salda wynikają z zestawienia dochodów i wydatków, które mają swoje odzwierciedlenie w sprawozdawczości budżetowej.

Nieprawidłowość w zakresie inwentaryzacji została stwierdzona także w wyniku poprzedniej kontroli kompleksowej gospodarki finansowej przeprowadzonej za rok 2018 (wniosek pokontrolny Nr 2). W informacji o realizacji wniosków pokontrolnych z dnia 27 kwietnia 2020 r. (znak pisma K. 1710.02.2020) Burmistrz w odniesieniu do wniosku Nr 2 podał: "Zobowiązano Skarbnika Miasta by inwentaryzacje przeprowadzać zgodnie z przepisami określonymi w art. 26 i 27 ustawy o rachunkowości, a w szczególności tak, aby inwentaryzację w drodze porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji tych składników, prowadzić wg stanu na ostatni dzień danego roku obrotowego zgodnie z zarządzeniem nr 278/2013 Burmistrza Miasta Czarnków z dnia 9 grudnia 2013 r. w sprawie wprowadzenia Instrukcji Inwentaryzacyjnej w Urzędzie Miasta Czarnków '

3. Kontrola sprawozdań w zakresie operacji finansowych ujawniła naruszenie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396, z późn. zm.), a mianowicie w sprawozdaniu jednostkowym Gminy Miasta Czarnków i Urzędu Miasta Czarnków Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych wg stanu na koniec IV kwartału 2022 r.

z dnia 30 stycznia 2023 r. w pozycji N.4 "Należności wymagalne" wykazane zostały wartości wynikające z ewidencji szczegółowej do konta 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych" prowadzonej w księgowości podatkowej. Natomiast w pozycji N.5 "Pozostałe należności" nie zostały wykazane wartości wynikaj ące z ewidencji szczegółowej do konta 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych" prowadzonej w księgowości podatkowej, ww. pozycje nie zostały również wykazane w wartości nominalnej należności - pomniejszono je o VAT. Zgodnie z 12 ust. 1 załącznika Nr 8 do rozporządzenia w sprawozdaniu Rb-N wykazuje się odpowiednio wartość nominalną należności oraz wybranych aktywów finansowych jednostki na koniec danego okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów oraz według grup dłużników. Wartość nominalna należności to wartość łącznie z podatkiem od towarów i usług, co oznacza, że w sprawozdaniu Rb-N należy wykazywać te wielkości w kwotach brutto, tj. z podatkiem VAT.

Z wyjaśnienia Skarbnika, wynika że: "w sprawozdaniu jednostkowym Rb-N Urzędu Miasta Czarnków za 2022 rok, w pozycji N5 pozostałe należności w wyniku błędnego działania rachunkowego doszło do omyłki. Pozycja N5 oraz N5.3. powinny wynosić 835.504,47 zł. Niestety błąd ten nie został znaleziony mimo przeprowadzonego audytu w tym zakresie.

Nieprawidłowość powyższa została stwierdzona także w wyniku poprzedniej kontroli kompleksowej gospodarki finansowej przeprowadzonej za rok 2018 (wniosek pokontrolny Nr 3).

W informacji o realizacji wniosków pokontrolnych z dnia 27 kwietnia 2020 r. (znak pisma

K. 1710.02.2020) Burmistrz w odniesieniu do wniosku Nr 3 podał: "Zobowiązano Skarbnika Miasta i Głównego Księgowego by sprawozdania w zakresie operacji finansowych sporządzać zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektorafinansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1773) oraz by sprawozdania przygotowywać rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno - rachunkowym, ujmując w nich dane wynikające z prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych.

4. Kontrola podejmowanych przez organ podatkowy działań zmierzających do wyegzekwowania od dłużników zaległych kwot podatków oraz opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wykazała (w badanej próbie), że w kilku przypadkach nie podejmowano terminowych czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych, takich jak upomnienia i tytuły wykonawcze.

Powyższe działanie stanowiło naruszenie przepisów art. 6 1 i art. 15 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427 z późn. zm., a od 28 lutego 2022 r. Dz. U. z 2022 r. poz. 479, z późn. zm.) oraz 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 208, poz. 1375).

Nieprawidłowość w zakresie nieterminowego prowadzenia egzekucji zaległości podatkowych została stwierdzona także w wyniku poprzedniej kompleksowej kontroli gospodarki finansowej przeprowadzonej za rok 2018 (wniosek pokontrolny Nr 4). W informacji o sposobie realizacji wniosków pokontrolnych z dnia 27 kwietnia 2020 r. (pismo znak K. 1710.02.2020) Burmistrz odnośnie wniosku Nr 4 podał, że: "Zobowiązano Głównego Księgowego oraz służby finansowe, by w zakresie należności podatkowych, niezwłocznie podejmowane były czynności zmierzające do zastosowania środków egzekucyjnych w stosunku do dłużników, zgodnie z przepisami art. 6 Ś 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438 z późn. zm.), oraz w trybie określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2015 r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1483). '

5. Kontrola wykonywania obowiązków organu podatkowego w zakresie poprawności ewidencji, wymiaru, poboru podatku i egzekucji zobowiązań podatkowych wykazała naruszenia przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm., a od 16 grudnia 2022 r. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), a mianowicie:

1) Podatnikowi, dla którego prowadzono konto szczegółowe o numerze R000077 przypisy podatku rolnego za lata 2005 - 2023 dokonywane były na podstawie umowy dzierżawy Nr XXV/24/2005 zawartej w dniu 1 października 2005 r. między dzierżawcą a Wójtem Gminy Czarnków (na czas określony od dnia 1 października 2005 r. do dnia 30 września 2006 r.) oraz IR-1 informacji o gruntach na 2005 (data wpływu do urzędu 7 grudnia 2006 r.) złożonej przez podatnika.

Kontrolowana jednostka po zakończonym terminie czasu trwania umowy nie wzywała dłużnika do przedstawienia kolejnych umów lub złożenia korekty IR-1 informacji o gruntach, co mogło stanowić okoliczności uzasadniające wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie o podatku rolnego, lub zaistnieniu zmian.

Z wyjaśnienia głównego specjalisty, wynika że: "(...) Zgodnie z przepisami podstawq do ustalenia wysokości podatku jest złożenie przez podatnika informacji podatkowej. Decyzję wymiarową na 2022 r. sporządzono w oparciu o złożoną w dniu 7 grudnia 2006 r. informację w sprawie podatku rolnego i podatku od nieruchomości wraz z umową dzierżawy obowiązującą od 1 października 2005 r. do 30 września 2006 r. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie obliguje podatnika do złożenia oprócz informacji podatkowej dodatkowych dokumentów potwierdzających dane zawarte w informacji. Podatnik zgodnie z ww. ustawą ma 14 dni na złożenie informacji w przypadku zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania. Pan C..) takiej informacji nie złożył od 2006 r. W związku z powyższym podatnik otrzymywał corocznie wymiar podatku, zgodnie ze złożoną informacją, w prawidłowej wysokości. Informuję, iż to nie ja wprowadzałam do systemu informatycznego w 2006 r. dane zawarte w informacji podatkowej, gdyż w urzędzie pracuję od 2009 r.

2) Podatnikowi, dla którego prowadzono konto szczegółowe o numerze R0000638 przypisy podatku rolnego dokonywane były na podstawie umowy dzierżawy Nr 023W/2001 zawartej w dniu 1 stycznia 2001 r. między dzierżawcą a Burmistrzem Miasta Czarnkowa (na czas nieokreślony) oraz informacji w sprawie podatku rolnego na 2003 rok (data wpływu do urzędu 23 czerwca 2003 r.) złożonej przez podatnika.

Z umowy wynika, że wydzierżawiający oddaje w dzierżawę na czas nieokreślony nieruchomość niezabudowaną o ogólnej powierzchni 405 m2 oznaczoną (...) w celu prowadzenia upraw rolniczych.

Z aneksu nr 6845.1.2012 do umowy z dnia 27 marca 2012 r. wynika, że wydzierżawiający oddaje w dzierżawę na czas nieokreślony, nieruchomość niezabudowaną o ogólnej powierzchni 810 m2 oznaczoną C..) w celu prowadzenia upraw warzywniczych.

W dniu 21 października 2022 r. Burmistrz Miasta Czarnkowa wypowiedział ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia umowę dzierżawy nr GN.6845.1.2012 dotyczącą nieruchomości części działki oznaczonej nr ewidencyinym 160 0 powierzchni 470 m2.

Zgodnie z wypowiedzeniem dzierżawca powinien dalej uiszczać podatek rolny za pozostałą część działki o powierzchni 340 rn2.

Inspektor ds. zarządzania nieruchomościami złożył wyjaśnienie o treści:

( (...) wypowiedzenia umowy dzierżawy część działki oznaczonej geodezyjnie nr 164 (nr umowy GN.6845.1.2012), wyjaśniam, że w wypowiedzeniu z 21 października 2022 r. nastąpiła oczywista pomyłka pisarska, dotycząca powierzchni dzierżawionego terenu z 470 m2, winno być 810 oraz nr ewidencyjnego działki z nr 160 na nr 164 ')

6. Kontrola w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi wykazała, że należne dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi (dział 900, rozdział 90002 0490) Miasta Czarnków za 2022 rok 2.828.696,12 zł. Wydatki poniesione na funkcjonowanie systemu (rozdział 90002) vvynosiły łącznie 2.989,227,22 zł. Z porównania wykonanych w 2022 r. dochodów do wykonanych wydatków wynika "niedobór" w kwocie 160.531,10 zł.

W wyjaśnieniu Skarbnik Miasta Czarnków podał, że: "(...) Na koniec 2022 r. różnica między kosztami systemu a osiągniętymi dochodami wyniosła 160.531, 10 zł. Wśródprzyczyn można wymienić być może zbyt niską stawkę opłaty, która wynosiła 27 zł, ale również ciągły wzrost ilości zagospodarowanych odpadów. Dlatego na rok 2023 zdecydowano o znacznym podwyższeniu opłaty aż 0 14,8% do kwoty 31 zł. Rada Miasta w Czarnkowie 25 listopada 2021 r. przyjęła uchwałę nr XXVII/288/2021 w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

7. Kontrola wydatków bieżących w zakresie naliczania i wypłaty nagród jubileuszowych wykazała, że:

1) W wyniku błędnego vvyliczenia premii przy ustalaniu nagrody jubileuszowej trzem pracownikom w roku 2022 zawyżono nagrody jubileuszowe o łączną kwotę 178,13 zł. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. z 1997 r. Nr 2, poz. 14 z późn. zm.) w podstawie nagrody jubileuszowej należy uwzględnić:

a)

stałe składniki wynagrodzenia (wynagrodzenie zasadnicze i dodatek stażowy) w wysokości przysługującej pracownikowi w miesiącu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej (S 15 rozporządzenia),

b)

zmienne składniki wynagrodzenia za okresy nie dłuższe nie dłuższe niż miesiąc (premia, dodatek za pracę w nocy i wynagrodzenie za godziny nadliczbowe) w średniej wysokości pracownikowi w 3 miesiącach poprzedzających miesiąc nabycia prawa do nagrody jubileuszowej (S 16 ust. 1 rozporządzenia).

2) Nagrodę jubileuszową wypłacono z naruszeniem terminu określonego w 8 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960, z późn. zm.), zgodnie z którym nagrodę jubileuszową się niezwłocznie po nabyciu przez pracownika samorządowego prawa do tej nagrody, podczas gdy pracownikowi, który nabył prawo do nagrody jubileuszowej w dniu 24 października 2022 r. nagrodę wypłacono w dniu 26 października 2022 r.

3) W przypadku nagrody za 20 lat pracy do wyliczenia wysokości nagrody przyjęto dodatek za staż pracy w wysokości 20%, zamiast 19%, co skutkowało zawyżeniem naliczonej i wypłaconej w dniu 25 sierpnia 2022 r. nagrody jubileuszowej 0 33,75 zł brutto.

Pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej w miesiącu sierpniu kiedy dodatek stażowy przysługiwał mu w wysokości 19% i w takiej wysokości winien być przyjęty do podstawy nagrody jubileuszowej wypłaconej również w miesiącu sierpniu. Dodatek stażowy w 20% vvypłacany był od miesiąca września tj. począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do stawki, jeśli nastąpiło to w ciągu miesiąca stosownie do 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960 z późn. zm.). Zatem w sierpniu pracownikowi przysługiwał dodatek stażowy w wysokości 190/0.

8. Kontrola naliczania i wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, wykazała naruszenie zasad określonych w 18 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczególnych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. z 1997 r. Nr 2, poz. 14 z późn. zm.), co skutkowało wypłatą jednemu pracownikowi ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w wysokości wyższej o kwotę 284,12 zł.

Z wyjaśnienia głównego specjalisty, wynika że "w dniu 25 sierpnia 2022 r. wypłacono ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy p. (...) przechodzącemu na emeryturę. Ekwiwalent został wypłacony w zawyżonej lovocie 351,49 zł. Była to kwota wynagrodzenia miesięcznego po podzieleniu przez współczynnik urlopowy. Z pisma dotyczącego wyliczenia ekwiwalentu przygotowanego przez p. (...) przeniosłam na listę płac omyłkowo nieprawidłowq hvotę. Prawidłowa kwota ekwiwalentu wynosiła 67,37 zł.

9. Kontrola odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, wykazała, iż na dzień 31 grudnia 2022 r. nie dokonano korekty planowanego odpisu w odniesieniu do faktycznego średniorocznego zatrudnienia w Urzędzie, co było niezgodne z przepisem 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2009 r. Nr 43, poz. 349 z późn. zm.). Skutkiem powyższego odpis za 2022 rok został zaniżony o kwotę 49,89 zł (w rozdziale 75023) oraz zawyżony o kwotę 16,62 zł (w rozdziale 90002).

10. Kontrola realizacji zadań w zakresie zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronic zwierząt (Dz. U. z 2020 r. poz. 638, z późn. zm., a od 10 marca 2022 r. Dz. U. z 2022 r. poz. 572, z późn. zm.) wykazała, że na zadanie, o którym mowa w 13 ust. I uchwały Nr XLI/310/2022 Rady Miasta Czarnków z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Czarnków na 2022 rok zaplanowano łącznie kwotę 50.000,00 zł, podczas gdy w załączniku Nr 2 do uchwały nr XXXIX/299/2021 Rady Miasta Czarnków z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie uchwały budżetowej na rok 2022 oraz uchwały nr XLI/307/2022 Rady Miasta Czarnków z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie zmian w budżecie miasta na 2022 rok, w dziale 900, rozdziale 90013 "Schroniska dla zwierząt" w 4300 zaplanowano kwotę 37.000,00 zł. Zatem w "Programie" ustalono wydatki na ww. zadanie w kwocie przewyższającej 0 13.000,00 zł plan ustalony w budżecie Miasta na 2022 r.

11. Sprawozdanie z realizacji rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2022 r. z dnia 22 maja 2023 r. zostało opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu w dniu

5 września 2023 r., tj. z naruszeniem terminu określonego w art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, zc zm.), zgodnie z którym organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, nie później niż do dnia 31 maja każdego roku, jest obowiązany przedłożyć organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego oraz opublikować w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdanie z realizacji programu współpracy za rok poprzedni.

12. Stwierdzono przypadek klasyfikowania dochodu niezgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących zc źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1053, z późn. zm.), a mianowicie dochody z tytułu opłaty za zajęcie pasa drogowego sklasyfikowano w dziale 600 - Transport i łączność, rozdziale 60016 - Drogi publiczne gminne, 0690 - Wpływy z różnych opłat zamiast w 062 - Wpływy z opłat za zezwolenia, akredytacje oraz opłaty ewidencyjne, w tym opłaty za częstotliwość.

13. W zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia I l września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, z późn. zm., a od 16 sierpnia 2022 r., Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, z późn. zm.) kontrolą objęto postępowanie przeprowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, z możliwością udzielenia zamówień uzupełniających, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy na zadanie pn. "Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Miasta Czarnków" w 2022 r. o łącznej wartości szacunkowej 3.669.396,05 zł, ustalonej w wyliczeniu z dnia 5 października 2021 r., co stanowiło równowartość 859.484,24 euro przy kursie 4,2693.

Postępowanie wszczęto ogłoszeniem o zamówieniu z dnia 22 października 2021 r., zamieszczonym w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2021/S 209-547534 z dnia 27 października 2021 r., w odpowiedzi na które złożono jedną ofertę.

Posttpowanie zakończono udzieleniem zamówienia na podstawie umowy nr OS/2/2021 zawartej w dniu 2 grudnia 2021 r. z Miejskim Zakładem Komunalnym Sp. z o.o. w Czarnkowie za wynagrodzeniem ryczałtowym 2.959.794,00 zł z VAT i terminem realizacji od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.

Na dzień podpisania umowy, wydatki na zadanie pn. "Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Miasta Czarnków" w 2022 zaplanowane zostały w Zarządzeniu Nr 337/2021 Burmistrza Miasta Czarnków z dnia 15 listopada 2021 r. w sprawie przyjęcia projektu budżetu miasta na 2022 rok w dziale 900 "Gospodarka komunalna i ochrona środowiska", rozdziale 90002 "Gospodarka odpadami komunalnymi" 4300 "zakup usług pozostałych" w kwocie 2.851.000,00 zł.

W uchwale nr XXXIX/299/2021 Rady Miasta Czarnków z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie uchwały budżetowej na rok 2022 w dziale 900 "Gospodarka komunalna i ochrona środowiska", rozdziale 90002 "Gospodarka odpadami komunalnymi" 4300 "zakup usług pozostałych" zaplanowano wydatki w kwocie 2.851.000,00 zł, a w 12 uchwały ustalono kwotę 3.000.000 zł, do której Burmistrz Miasta Czarnków może samodzielnie zaciągać zobowiązania.

W trakcie roku Uchwałą nr LIV/396/2022 Rady Miasta Czarnków z dnia 29 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany uchwały w budżecie miasta na 2022 rok dokonano zwiększenia planowanych na zadanie wydatków do kwoty 2.950.000,00 zł.

W Uchwale nr XXVII/219/2020 Rady Miasta Czarnków z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Czarnków na lata 2021-2032 w 3 pkt I ust. 2) upoważniono Burmistrza Gminy Miasta Czarnków do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w oku budżetowym i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Gminy i których terminy płatności wykraczają poza rok budżetowy.

Wykonawca za wykonanie usługi na podstawic umowy nr OŚ/2/2021 z dnia 2 grudnia 2021 r. wystawił faktury na łączną kwotę 2.829.130,89 zł z VAT (w tym: wystawione w 2021 r. na kwotę 2.607.175,83 zł i w 2022 r. na kwotę 221.955,06 zł), czyli w kwocie mieszczącej się w limicie zobowiązań wynikającym z umowy tj. 2.959.794,00 zł z VAT. Płatności wynikaj ące faktury regulowano terminowo.

Kontrola postępowania przetargowego wykazała, iż: l) określona w dokumencie nr OŚ.271.1.2021 z dnia 5 października 2021 r. pn. "Sposób określenia szacunkowej wartości zamówienia" wartość zamówienia publicznego nie została zatwierdzona przez kierownika zamawiającego - Burmistrza Miasta Czarnków, czym naruszono art. 52 ustawy.

Z wyjaśnienia Kierownika Referatu Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Srodowiska wynika, że: "Ustawa z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, w art. 28-36, ogólnie wskazuje czynności " Zamawiającego " -jako organu. Wewnętrzne regulacje nie zobowiązują Burmistrza do podpisywania w postępowaniu szacunkowej wartości zamówienia. Przy przygotowaniu dokumentacji Burmistrz każdorazowo był ustnie informowany przez Komisję Przetargową o sprawach mających wpływ na przebieg postępowania.

2) Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych nie przekazano informacji o złożonych w dniu

22 listopada 2021 r. ofertach stosownie do przepisu art. 81 ustawy.

Z wyjaśnienia Głównego Specjalista ds. Inwestycji wynika, że: "Postępowanie pn. Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Miasta Czarnków, zostało wszczęte 25 października 202Ir. Wartość zamówienia przekracza progi unijne, określone na podstawie art. 3 ustawy z II września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych. Rok 2021 był pierwszym rokiem, kiedy została uruchomiona platforma e-zamówienia. Podczas ogłaszania niniejszego postępowania, okazało się, że dla zamówień unijnych nie ma możliwości poprzez ww. platformę wysłania do publikacji w Dz.Urz.UE ogłoszenia o zamówieniu i należy je przesłać poprzez platformę TED. Z tego powodu postępowanie to nie zostało zarejestrowane na platformie e-zamówienia i nie było możliwości przesłania Prezesowi Urzędu informacji o złożonych ofertach w sposób określony w § 3 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 21 grudnia 2020 r., tj. przy użyciu formularza elektronicznego udostępnionego na stronach portalu internetowego UZP. Należy również dodać, że w roku 2021 platforma była dopiero wdrażana i bardzo często występowały przerwy techniczne, pojawiały się błędy systemowe. Nie wszystkie moduły jeszcze działały i były dopiero systematycznie uruchamiane. 28 hvietnia 2022 r. został wdrożony na platformie e-zamówienia moduł eSender umożliwiający przekazywanie do publikacji w TED ogłoszeń unijnych z poziomu platformy e-zamówienia i od tego momentu zaczęliśmy rejestrować postępowania powyżej progów na platformie e-zamówienia co umożliwia wysyłanie informacji zgodnie z art. 81 ustawy.

3) Ogłoszenie o »ďkonaniu umowy, zostało opublikowane przez Zamawiającego w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 2023/BZP 00544910/01 w dniu 1 1 grudnia 2023 r. tj. z naruszeniem terminu określonego w art. 448 ustawy, zgodnie z którym Zamawiający, w terminie 30 dni od wykonania umowy, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o wykonaniu umowy. Przez wykonanie umowy należy rozumieć wykonanie przez wykonawcę umówionego świadczenia głównego.

Stosownie do 5 umowy nr OŚ/2/2021 z dnia 2 grudnia 2021 r. Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Miasta Czarnków powinno zostać realizowane w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Zatem Zamawiający powinien opublikować ogłoszenie o wykonaniu umowy do dnia 30.012023 r.

14. Kontrola gospodarki mieniem gminy w zakresie wypełniania obowiązków określonych przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899, z późn. zm.) wykazała, że:

1)

w wykazie nieruchomości przeznaczonych do zbycia nie określono terminu do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art. 34 ust. I pkt I i pkt 2, czym naruszono art. 35 ust. 2 pkt 12 ustawy,

2)

w zawiadomieniu o pierwszeństwie nabycia lokalu, w sprzeczności z przepisami art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy zawarto warunek sprzedaży dotyczący brakuj akichkolwiek zaległości z tytułu najmu lokalu. Przepisy ustawy nie wiążą prawa do nabycia lokali przez naj emców ze spełnieniem przez nich dodatkowych warunków poza najmem zaj mowanego lokalu na czas nieoznaczony.

3) Wystąpiły przypadki niepodejmowania czynności zmierzających do ustalenia należności oraz wyegzekwowania zaległości cywilnoprawnych, czym naruszono naruszenie art. 42 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm., a od 8 kwietnia 2022 r. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.), zgodnie z którym jednostki sektora finansów publicznych są zobowiązane do ustalania przypadających im należności pieniężnych, w tym mający charakter cywilnoprawny, a mianowicie:

a) Stwierdzono przypadek bezumownego korzystania z nieruchomości przez osoby fizyczne. Nie naliczano i nie dochodzono opłat tytułem bezumownego korzystania z tych nieruchomości, co potwierdziła Kierownik Referatu Gospodarki Nieruchomościami i wyjaśniła: "Wyjaśniam, że w 2009 r. zostało wystosowane pismo do współwłaścicieli posesji Harcerska 1, Harcerska 3 i Harcerska 5, informujące o bezumownym korzystaniu z nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Czarnków. Niewielkie działki faktycznie stanowią całość z posesjami prywatnymi, są ogrodzone. Wezwano do uregulowania stanu prawnego nieruchomości, w innym przypadku miały zostać zawarte umowy dzierżawy od I stycznia 2010 r. Wtoku kontroli okazało się, że umowy te nie zostały zawarte. Mając powyższe na uwadze rozpoczęliśmy wyliczenia bezumownego korzystania dla tych nieruchomości dla okresu, który nie uległ przedawnieniu, czyli 6 lat wstecz i współwłaściciele wymienionych posesji zostaną zobowiązani do zapłaty wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości. Jednocześnie wyjaśniam, że rozpoczynając wyliczenia od 1 stycznia 2010 r. przedawnione roszczenie z tytułu bezumownego korzystania wynosi: dla nieruchomości Harcerska 1: 315,62 zł, Harcerska 3: 115,18 zł, Harcerska 5: 107,09 zł.

b) wystąpił przypadek niepodejmowania skutecznych czynności zmierzających do wyegzekwowania zaległych należności wynikających z zawartej umowy cywilnoprawnej z tytułu użytkowania wieczystego gruntów (kartoteka nr W000804), co skutkowało przedawnieniem na dzień 31 grudnia 2022 r. kwoty 148,68 zł, a na dzień czynności kontrolnych kwoty 155,34 zł.

Z powyższego tytułu dokonywano przypisu należności począwszy od marca 2016 r. i kolejne raty płatne w marcu, aż do 2022 r. podczas gdy podatnik zmarł w marcu 2015 r. Burmistrz nie postanowienia o zawieszeniu postępowania zgodnie z art. 819 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1575, z późn. zm. a od 4 października 2021 r. Dz. U. z 2021 r. poz. 1805, z późn. zm.) oraz nie podjął działań mających na celu ustalenie spadkobierców na podstawie art. 669 ustawy, w sytuacji kiedy nie złożono poświadczeń dziedziczenia lub postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku.

Inspektor ds. zarządzania nieruchomościami Referat Gospodarki Nieruchomościami złożyła wyjaśniła: "wyjaśniam, że w wynikuprowadzonej kontrolipowzięto informacje o zgonie zobowiązanego. Zobowiązuje się do podjęcia działań w celu ustalenia spadkobierców.

c) Kontrola, wykazała że decyzja w sprawie ustalenia opłaty za zajęcie pasa drogowego stała się bezprzedmiotowa i w okresie od 2020 r. do 2023 r. nie należało naliczać należności tytułem opłaty za zajecie pasa drogowego. Urząd nie ustalił stanu faktycznego dotyczącego własności wcześniej umieszczonych w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej, w celu egzekwowania opłaty za bezumowne zajecie pasa drogowego w myśl art. 40 ust. 12 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1376, z późn. zm., a od 12 sierpnia 2022 r. Dz. U. z 2022 r. poz. 1693, z późn. zm.).

W związku z powyższym inspektor ds. drogownictwa złożył wyj aśnienie: "W związku z koniecznością wprowadzenia cyfryzacji w zakresie księgowania decyzji administracyjnych związanych z opłatami za użytkowanie pasa drogowego (dotychczas księgowanie wymiaru decyzji odbywało się w sposób analogowy) rozpoczęto na przełomie roku 2020 i 2021 proces wprowadzenia wymiaru dotychczas wydanych decyzji administracyjnych do nowo zakupionego modułu programu SIGID (modułu dedykowanego opłatom za pas drogowy). Podczas procesu wprowadzania danych zostały wprowadzone wszystkie decyzje, w tym wystawione dlafirmy (...). Jak wynika z danych pozyskanych z Krajowego Rejestru Sądowego z 1 sierpnia 2019 r. firma (...) dokonała rozwiązania Spółki na podstawie uchwały wspólników, zgodnie z treścią której przeprowadzono rozwiązanie bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, by finalnie w 20 maja 2020 r. zostać wykreślnq z Krajowego Rejestru Sądowego (syg akt. PO.IX NS-REJ.KRS/102/20/902), nie wskazując żadnych następców prawnych. Wydruk z Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego dołączono w załączeniu do niniejszego wyjaśnienia.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że żaden podmiot nie złożył wymaganego wniosku o wydanie decyzji administracyjnej, z zamiarem użytkowania wybudowanej przez ANTSERWIS infrastruktury (w całości lub w części), przyjęto (z braku innych dowodów), iż infrastruktura nieistniejącej już spółki ANTSERWIS nie była później użytkowana. Należy tutaj zaznaczyć, że umieszczone w pasie drogowym sieci teletechniczne nie są w żaden sposób oznakowane. Jednocześnie informuję, że taki wniosek na przejęcie infrastruktury innej firmy teletechnicznej powinien zawierać podstawę, na mocy której sieć została przejęta, oraz inwentaryzację przejętej infrastruktury (z wyraźnym jej zaznaczeniem) przedstawionq na aktualnej mapie zasadniczej do celów opiniodawczych.

Ponadto nvyczajowo firmy techniczne posiadają własne alternatywne sieci światłowodowe i zazwyczaj odsprzedaży podlegają bazy obsługiwanych klientów. Ponadto na mapie teletechnicznej miasta Czarnkowa od momentu powszechnej zmiany stawek opłat dot. rozbudowy sieci i urządzeń branży teletechnicznej nastąpił ogromy rozrost sieci światłowodowych, który jednoznacznie wskazuje, że przestarzała infrastruktura ANTSERWISU stanowi nieużytkowany złom, jeżeli jeszcze nie został całkowicie usunięty.

Pragę również nadmienić, że trwają pracę nad uporządkowaniem bazy danych programu SIGID, przy równoczesnym wygaszeniu decyzji, w których brak już strony postępowania (bez pozostawienia następców prawnych). Decyzje administracyjne wydane dla nieistniejącej firmy ANTSERWIS, tj. od chwili jej wykreślenia z KRS zostaną uchylone z powodu braku podmiotu zobowiązanego - strony postępowania administracyjnego. Decyzje te, zdaniem kontrolowanego, nie sq źródłem praw i obowiązków. Wszczególności niepowstała na ich podstawie wierzytelność po stronie Gminy Miasta Czarnków, ani też obowiązek zapłaty po stronie ANTSERWIS, czy też innego podmiotu. Decyzje te zostaną uchylone z zachowaniem przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Dla takich decyzji zaległości zostaną umorzone.

Uregulowanie wszystkich danych wymiarowych obecnie wydanych decyzji administracyjnych jest zadaniem priorytetowym, zwłaszcza że od 2024 r. w Urzędzie Miasta Czarnków wdrożony zostanie nowy program księgowy obejmujący również moduł opłat za użytkowanie pasa drogowego.

Odpowiedzialnymi za powstałe nieprawidłowości są pracownicy w zakresie wykonywanych przez nich czynności oraz Burmistrz i Skarbnik poprzez nienależyte wypełnianie obowiązków wynikaj ących z przepisów prawa, w tym z tytułu nadzoru.

11.

Kontrola zagadnień dotyczących naliczania i ewentualnej egzekucji udzielonych bonifikat w przypadkach określonych w art. 68 ust. I ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899, z późn. zm.) wykazała, że w latach 2018-2022 Gmina Miasta Czarnków sprzedała 5 nieruchomości (lokali mieszkalnych) z udzieleniem bonifikaty. Dwie nieruchomości zostały zbyte przed upływem 5 lat licząc od dnia nabycia, a zbycie miało miejsce na rzecz osoby bliskiej, w rozumieniu art. 4 pkt 13 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W związku z powyższym do dnia kontroli nie wystąpiły przesłanki uzasadniające wystąpienie Gminy Miasta Czarnków z żądaniem zwrotu udzielonej bonifikaty na podstawie art. 68 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

111.

Kontrola osiągania wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762, z późn. zm.) wykazała, że "Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego zostało sporządzone w dniu 11 stycznia 2023 r. tj. w terminie określonym w art. 30a ust. 4 ustawy Karta Nauczyciela.

Po ustaleniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli stażystów, kontraktowych, mianowanych i dyplomowanych, oraz porównaniu wynagrodzeń z faktycznie wypłaconymi wynagrodzeniami, ustalono, że w 2022 r. wysokości średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy osiągnęli nauczyciele na wszystkich stopniach awansu zawodowego i nie zachodziła konieczność wypłaty jednorazowego dodatku uzupełniającego dla nauczycieli.

W trakcie poprzedniej kontroli kompleksowej, stwierdzono że wysokość średnich wynagrodzeń nauczycieli w 2018 r. osiągnęli nauczyciele na wszystkich stopniach awansu zawodowego i wówczas też nie zachodziła konieczność wypłaty jednorazowego dodatku uzupełniającego dla nauczycieli.

Przedstawiając Panu Burmistrzowi ustalenia kontroli Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu wnosi o ich wykorzystanie w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz usprawnienia gospodarki finansowej, w tym poprzez realizację następujących wniosków pokontrolnych:

1. Zobowiązać Skarbnika oraz służby finansowe do wyeliminowania nieprawidłowości stwierdzonej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz do przestrzegania zasad zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z późn. zm.), ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342, z późn. zm.), a także uregulowaniach wewnętrznych jednostki, w szczególności:

1) Do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego wprowadzać, w postaci zapisu każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym stosownie do przepisów art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości, mając na uwadze, iż zgodnie z 26 ust. 2 rozporządzenia, okresem sprawozdawczym jest miesiąc.

2) Księgi rachunkowe prowadzić rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco na podstawie zapisów odzwierciedlających stan rzeczywisty zgodnie z art. 24 ust. 1 i 2 ustawy. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane "dowodami źródłowymi", o których mowa w art. 20 ust. 2 ustawy.

3) Rozchód z tytułu sprzedaży nieruchomości gruntowych dokumentować w księgach rachunkowych zgodnie z 7 pkt 12 i 13 załącznika do Zarządzenia Nr 361/2021 Burmistrza Miasta Czarnków z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji obiegu dokumentów finansowych w Urzędzie Miasta Czarnków.

4) Stosować zasady funkcjonowania kont określone w załączniku Nr 2 i Nr 3 do rozporządzenia, oraz w obowiązującej polityce rachunkowości, a w szczególności:

a) Dostosować dokumentację opisującą przyjęte zasady (politykę) rachunkowości do wymogów wynikających z obowiązujących przepisów oraz ujednolicić nazwy kont w stosowanych programach komputerowych, tak aby były zgodne z nazwami kont wynikającymi z rozporządzenia oraz przepisów wewnętrznych - zakładowego planu kont. Podstawą funkcjonowania systemu rachunkowości jednostki są przyjęte przez nią zasady (polityka) rachunkowości, w tym zakładowy plan kont. Jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są do stosowania ustawy o rachunkowości z uwzględnieniem szczególnych zasad określonych w rozporządzeniu. Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy, za dokumentację systemu rachunkowości jednostki odpowiedzialny jest jej kierownik, który ustala ją w formie pisemnej i odpowiada za wprowadzenie w niej zmian.

b) Sumy depozytowe, tj. obce środki pieniężne, w tym kaucje, ewidencjonować w księgach rachunkowych Urzędu na koncie 139 "Inne rachunki bankowe".

c) Ewidencję konta 224 "Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich" prowadzić rzetelnie i bezbłędnie zgodnie z zasadami funkcjonowania konta zawartymi w obowiązującej polityce rachunkowości i rozporządzeniu. Ewidencja szczegółowa do ww. konta winna zapewnić ustalenie wartości przekazanych dotacji według poszczególnych jednostek z jednoczesnym poszczególnych celów na jakie dotacje zostały przyznane. Dotacje niewykorzystane lub wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, do zwrotu do budżetu w styczniu roku następnego - przekwalifikowywać na początku roku następnego do dochodów i ujmować na koncie 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych".

5) Konta ksiąg pomocniczych prowadzić w ujęciu systematycznym jako system ksiąg, kartotek (zbiorów kont), komputerowych zbiorów danych, uzgodniony z saldami i zapisami na kontach księgi głównej. Konta ksiąg pomocniczych winny zawierać zapisy będące uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej.

6) Zapisy ujemne w księgach rachunkowych stosować do poprawiania błędów w zapisach księgowych oraz dla zachowania czystości obrotów konta 130 "Rachunek bieżący jednostki".

7) Uzupełnić zakładowy plan kont o konto 140 "Inne środki pieniężne".

8) Stosować przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiać sytuację majątkową i finansową oraz finansowy. Operacje gospodarcze ujmować w księgach rachunkowych i wykazywać w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną (art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o rachunkowości).

2. W zakresie inwentaryzacji składników majątkowych stosować uregulowania zawarte w Zarządzeniu Nr 344/20213 Burmistrza Miasta Czarnków dnia 30 listopada 2021 r. w sprawie wprowadzenia Instrukcji Inwentaryzacji w Urzędzie Miasta Czarnków.

3. Zwiększyć nadzór i kontrolę przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych i sprawozdań w zakresie operacji finansowych. W zakresie sprawozdawczości zapewnić przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów i Polityki Regionalnej z dnia 1 1 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 144, z późn. zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 652), a w szczególności sprawozdania sporządzać rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym, ujmując w nich dane wynikające z prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych.

4 Zwiększyć nadzór i kontrolę nad realizacją dochodów z tytułu podatków i opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Terminowo i systematycznie podejmować czynności zmierzające do zastosowania środków egzekucyjnych w stosunku do dłużników zgodnie z art. 6 1 w związku z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505, z późn. zm.) w trybie określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 listopada 2020 r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2083) a także 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 208, poz. 1375).

5. Zapewnić nadzór i kontrolę nad systemem wymiaru, poboru i ewidencji dochodów z tytułu podatków. Przestrzegać przepisów prawa, w tym ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), a w szczególności:

1) Egzekwować od osób fizycznych ustawowy obowiązek składania informacji, zgodnie z przepisami art. 6a ust. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333, z późn. zm.).

2) Stosownie do przepisu art. 272 ustawy - Ordynacja podatkowa dokonywać czynności sprawdzających, mających na celu sprawdzenie terminowości: składania deklaracji, wpłacania podatków, stwierdzania formalnej poprawności dokumentów i ustala stan faktyczny w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.

6. Nagrody jubileuszowe naliczać zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. z 1997 r. Nr 2, poz. 14 z późn. zm.).

7. Nagrody jubileuszowe wypłacać niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody, stosownie do postanowień 8 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960, z późn. zm.).

8. Podstawę obliczenia nagrodyjubileuszowej ustalać zgodnie z 8 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960, z późn. zm.).

9. Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy ustalać zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczególnych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. z 1997 r. Nr 2, poz. 14 z późn. zm.).

10. Podstawę odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych korygować w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych, obejmującej pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy), stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2009 r. Nr 43, poz. 349).

I l. Zobowiązać pracowników do wyeliminowania nieprawidłowości w zakresie realizacji zadań związanych z opieką nad bezdomnymi zwierzętami na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1580, z późn. zm.), w szczególności wydatki na realizację zadań określonych w Programie opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Czarnków ustalać w wysokości zgodnej z planem wydatków ujętym w uchwale budżetowej Miasta Czarnków.

12. Sprawozdanie z realizacji rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego publikować w terminie określonym w art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571).

13. Dochody klasyfikować zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 513, z późn. zm.). Zgodnie z przepisem art. 39 ust. I ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) dochody publiczne klasyfikuje się według działów i rozdziałów - określających rodzaj działalności oraz paragrafów - określających rodzaj dochodu.

14. Zapewnić przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 1 1 września 2019 r. Prawo zamówień Publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.) a w szczególności:

1) Ustaloną wartość zamówienia przedkładać Burmistrzowi do zatwierdzenia. Zgodnie z art. 52 ust. I i 2 ustawy za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada kierownik zamawiającego. Osoby inne niż kierownik zamawiającego odpowiadają za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w zakresie, w jakim powierzono im czynności w postępowaniu oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania. Kierownik zamawiającego może powierzyć pracownikom zamawiającego, w formie pisemnej, wykonywanie zastrzeżonych dla niego czynności, określonych w niniejszym oddziale.

2) Informacje o złożonych ofertach przekazywać Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych zgodnie z art. 81 ustawy, który stanowi że Zamawiający przekazuje Prezesowi Urzędu informację o złożonych wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofertach, nie później niż w terminie 7 dni od dnia otwarcia odpowiednio ofert lub ofert dodatkowych albo ofert wstępnych lub ofert ostatecznych albo unieważnienia postępowania.

3) Ogłoszenie o wykonaniu umowy zamieszczać w Biuletynie Zamówień Publicznych, w terminie 30 dni od wykonania umowy, stosownie do art. 448 ustawy.

15. Przy gospodarowaniu mieniem Gminy zapewnić przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.), a w szczególności:

1)

w wykazie nieruchomości przeznaczonych do zbycia określać termin do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2, w myśl aft. 35 ust. 2 pkt 12) ustawy,

2)

w zawiadomieniu o pierwszeństwie nabycia lokalu nie zawierać warunku sprzedaży dotyczących braku jakichkolwiek zaległości z tytułu najmu lokalu. Warunek ten jest sprzeczny z przepisami art. 34 ust. 1 pkt 3 i następne ustawy,

3) Przestrzegać postanowień przepisu art. 42 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) zgodnie z którym jednostki sektora finansów publicznych są obowiązane do ustalania przypadaj ących im należności pieniężnych, w tym mających charakter cywilnoprawny, oraz terminowego podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania, w szczególności:

a)

ustalać i dochodzić opłat tytułem bezumownego korzystania z nieruchomości stanowiących własność gminną,

b)

podejmować czynności zmierzające do wyegzekwowania zaległych należności wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych. W przypadku śmierci dłużnika podejmować działania w celu ustalenia spadkobierców (w przypadku gdy nie doszło do stwierdzenia nabycia spadku ani nie wydano poświadczenia dziedziczenia) mając na uwadze przepis art. 1025 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610, z późn. zm.), zgodnie z którym sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę.

O sposobie realizacji wniosków pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania należy, zgodnie z przepisem art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Poznaniu w terminie 3 0 dni od dnia otrzymania niniej szego v»7stąpienia pokontrolnego.

Jednocześnie informuję, że stosownie do przepisów art. 9 ust. 3 i 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenia składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego, za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Otrzymuje do wiadomości:

Rada Miasta Czarnków

Opublikowano: www.poznan.rio.gov.pl