WIAS-710/108/10 - Zasady sporządzania projektów uchwał budżetowych i podejmowania przez organy stanowiące uchwał budżetowych.
Pismo z dnia 28 października 2010 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie WIAS-710/108/10 Zasady sporządzania projektów uchwał budżetowych i podejmowania przez organy stanowiące uchwał budżetowych.
W związku ze zbliżającym się terminem przedkładania przez organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego projektów uchwał budżetowych i podejmowania przez organy stanowiące uchwał budżetowych, Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie dostrzega konieczność zwrócenia uwagi na następujące zagadnienia:
Przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn, zm.) odnoszące się do uchwał budżetowych jednostek samorządu terytorialnego obejmują w zasadzie trzy rodzaje norm prawnych:
normy dotyczące procedury (trybu) opracowania i uchwalania uchwały budżetowej,
normy dotyczące zakresu merytorycznego uchwały budżetowej,
normy dotyczące sposobu ujmowania (zapisu) w uchwale budżetowej treści merytorycznych,
Procedurę uchwalania uchwał budżetowych reguluje ustawa o finansach publicznych oraz uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 234 powołanej ustawy.
Zakres merytoryczny uchwały budżetowej wynika między innymi z art. 212 ustawy o finansach publicznych, przy czym uchwała w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej może określać dalej idącą szczegółowość budżetu, niż wynikająca z art. 235-237 ustawy.
Natomiast zagadnienie odnoszące się do sposobu ujmowania treści merytorycznych w uchwale budżetowej zostało uregulowane w art. 211 ust. 5 i art. 214 ustawy o finansach publicznych. Wskazane przepisy przewidują, że uchwała budżetowa składa się z budżetu jednostki samorządu terytorialnego i załączników, wśród których wyróżnić należy:
zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
plan dochodów rachunku dochodów jednostek, o których mowa w art. 223 ust. 1, oraz wydatków nimi finansowanych,
plany przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych.
Powołane przepisy pozwalają na konkluzję, w myśl której ustawodawca określając przedmiot załączników do uchwały budżetowej jednocześnie ograniczył ich ilość i materię w nich ujmowaną. Powyższe oznacza, że ewentualne ujmowanie w uchwale budżetowej jeszcze innych, nieprzewidzianych ustawą załączników, kolidowałoby z uregulowaniem zawartym w art. 214 ustawy o finansach publicznych.