WI-44/4581/2012 - Możliwość zawarcia umowy na likwidację hałd odpadów poprzemysłowych, na mocy której wykonawca koszty usługi rekompensowałby kwotą uzyskaną ze sprzedaży odpadów

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach WI-44/4581/2012 Możliwość zawarcia umowy na likwidację hałd odpadów poprzemysłowych, na mocy której wykonawca koszty usługi rekompensowałby kwotą uzyskaną ze sprzedaży odpadów

W odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, który wpłynął w dniu 2. 11,. 2012 г., Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach informuje, że zgodnie z przepisami art. 44 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) jednostki sektora finansów publicznych zawierają umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Przepis art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) stanowi, że przez zamówienie publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane miedzy zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Z treści nadesłanego wniosku wynika, że przedmiotem zamówienia publicznego będzie wykonanie usługi polegającej na likwidacji hałd odpadów poprzemysłowych. A zatem podstawą dokonania wydatku z budżetu gminy będzie faktura za wykonaną usługę.

Sprzedaż odpadów poprzemysłowych nie jest przedmiotem umowy o zamówienie publiczne. Sprzedaży tychże odpadów dokonuje gmina, na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Uzyskane ze sprzedaży środki finansowe stanowią dochód budżetu gminy.

Zawarcie umowy z wykonawcą w sposób przedstawiony we wniosku, tj. skompensowanie wynagrodzenia wykonawcy (wydatku budżetowego) uzyskanymi dochodami ze sprzedaży odpadów, spowodowałoby przeznaczenie uzyskanych dochodów na wydatki, co stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114 z późn. zm.) Kompensowanie kwoty należnej za wykonanie usługi kwotą uzyskaną ze sprzedaży odpadów, dokonywaną przez wykonawcę usługi, stanowiłoby również naruszenie przepisów art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), zgodnie z którymi wartość poszczególnych składników aktywów i pasywów, przychodów i związanych z nimi kosztów, jak też zysków i strat nadzwyczajnych ustala się oddzielnie. Nie można kompensować ze sobą wartości różnych co do rodzaju aktywów i pasywów, przychodów i kosztów związanych z nimi oraz zysków i strat nadzwyczajnych.

Zawarcie umowy z wykonawcą, polegającej na likwidacji hałd odpadów poprzemysłowych, której wartość będzie pomniejszona (skompensowana) kwotą uzyskaną ze sprzedaży odpadów, w ocenie Izby stanowić będzie naruszenie wymienionych przepisów prawa.

Opublikowano: www.kielce.rio.gov.pl