WI-44/1169/2012 - Zasady przekazywania spółce gminnej zadań zarządzania nieruchomościami gminnymi.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach WI-44/1169/2012 Zasady przekazywania spółce gminnej zadań zarządzania nieruchomościami gminnymi.

W odpowiedzi na pisma znak: NK.7131.3.2012.TP1 z dnia 8.02.2012 oraz NK.7131.3.1.2012.TP1 z dnia 9.02.2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach informuje, że podstawowe znaczenie dla określenia zasad, na jakich gminy wykonują zadania własne, mają ustawa o samorządzie gminnym oraz ustawa o gospodarce komunalnej. Akty te przewidują, że w zakresie wykonywania zadań użyteczności publicznej (zadań własnych) gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym spółki prawa handlowego (art. 9 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w związku z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej). Art. 189 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) stanowi, iż zarządzanie nieruchomościami należącymi do gminnych zasobów nieruchomości, może być powierzone podmiotom tworzonym w tym celu przez jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli zarządzanie będzie wykonywane przez zarządców nieruchomości wymienionych w art. 184 ust. 2 tejże ustawy.

Definicja zamówienia publicznego zawarta została w art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.). Zgodnie z jej brzmieniem przez zamówienie publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 sierpnia 2005 r. (sygn. akt II GSK 105/05) "wykonywanie przez gminę zadań komunalnych we własnym zakresie przez utworzoną w tym celu jednostkę organizacyjną siłą rzeczy zawarcia umowy nie wymaga. Podstawą powierzenia wykonywania tych zadań jest bowiem sam akt organu gminy powołujący do życia tę jednostkę i określający przedmiot jej działania."

W świetle powyższego, jeżeli powierzenie zadań użyteczności publicznej jednostce organizacyjnej gminy (tu: spółce prawa handlowego ze 100% udziałem gminy) następuje drogą aktu kreującego tę jednostkę, do przypadku takiego nie znajduje zastosowania Prawo zamówień publicznych. Tytułem do wykonywania przez spółkę określonych zadań komunalnych jest uchwała organu gminy oraz akt ojej utworzeniu (akt założycielski albo statut), a wykonywanie tychże zadań nie stanowi zamówienia publicznego.

Jednocześnie informujemy, że w przypadku wątpliwości co do stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych, istnieje możliwość zwrócenia się do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o interpretację, która będzie wiążąca w sprawie.

Opublikowano: www.kielce.rio.gov.pl