WA 4120-12/2011/w - Świadczenie przez zakład budżetowy odpłatnych usług na zlecenie osób fizycznych lub prawnych w zakresie budowy przyłączy wodnokanalizacyjnych do istniejącej sieci wodociągowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi WA 4120-12/2011/w Świadczenie przez zakład budżetowy odpłatnych usług na zlecenie osób fizycznych lub prawnych w zakresie budowy przyłączy wodnokanalizacyjnych do istniejącej sieci wodociągowej.

W odpowiedzi na Pana pismo w sprawie możliwości świadczenia przez zakład budżetowy odpłatnych usług na zlecenie osób fizycznych lub prawnych w zakresie budowy przyłączy wodnokanalizacyjnych do istniejącej sieci wodociągowej oraz świadczenia odpłatnych usług transportu zbiorowego dzieci do szkół na zlecenie osób trzecich, Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi wyjaśnia, co następuje:

Zasady i warunki zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzenia ścieków reguluje ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) Natomiast zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236). Według art. 1 ust. 2, gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy, art. 3 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Zadanie to gmina realizuje poprzez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji. Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba (fizyczna lub prawna) ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci, stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego nie jest zadaniem własnym gminy oraz zadaniem o charakterze użyteczności publicznej.

Samorządowy zakład budżetowy nie może wykonywać (odpłatnie) tych usług, bowiem działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie samorządowego zakładu budżetowego.

Kwestie dowożenia dzieci do szkół regulują przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Stosownie do art. 17 ust. 3 tej ustawy, jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza wymienione w ust. 2 tego art. odległości, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej. Jako zadanie obowiązkowe gminy jest to zadanie o charakterze użyteczności publicznej, które może być wykonywane przez samorządowy zakład budżetowy. Przewóz dzieci, co do których gmina nie ma obowiązku zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki, o którym mowa w art. 17 ustawy o systemie oświaty nie może być wykonywany przez samorządowy zakład budżetowy.

Informuję, jednocześnie, że zaprezentowane w niniejszym piśmie stanowisko nie ma mocy wiążącej.

Opublikowano: www.bip.lodz.rio.gov.pl.