WA-0250/35/12 - Kara administracyjna nakładana za usunięcie drzew bez zezwolenia jako dochód własny gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach WA-0250/35/12 Kara administracyjna nakładana za usunięcie drzew bez zezwolenia jako dochód własny gminy.

W odpowiedzi na wniosek z dnia 4 kwietnia 2012 r. w sprawie udzielenia wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych w przedmiocie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek pomocniczych gminy wyjaśniam, że zgodnie z art. 212 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), postanowienia dotyczące wyodrębnienia w budżecie środków dla jednostek pomocniczych (sołectwa, osiedla czy dzielnice) gminy winny być elementem uchwały budżetowej. Podstawy prawne gospodarki finansowej jednostek pomocniczych gminy znaleźć można przede wszystkim w regulującej ustrój gminy ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zgodnie z art. 51 ust. 3 tej ustawy uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy znajdują się w statucie gminy. Zauważyć przy tym należy, że obydwa cytowane wyżej przepisy wskazują, że gospodarka finansowa jednostek pomocniczych jest prowadzona w ramach budżetu gminy.

Zakres uprawnień jednostek pomocniczych do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu określa w ramach swoich wyłącznych kompetencji rada gminy w statucie, co wynika z art. 48 ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Jednocześnie obowiązująca od 1 kwietnia 2009 r. ustawa z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420 z późn. zm.) określiła szczególny zakres uprawnień sołectwa do dysponowania środkami z budżetu gminy, które mogą decydować o przeznaczeniu środków finansowych wydzielonych z budżetu gminy według reguł w niej określonych. Pojawiają się w związku z tym doktrynie stanowiska (patrz. R. Trykozko - Komentarz do ustawy o funduszu sołeckim, Warszawa 2009, s. 10 i n.) wskazujące na to, że wraz z wejściem w życie ww. ustawy, ogólne regulacje dotyczące uprawnień jednostek pomocniczych do prowadzenia gospodarki finansowej nie dotyczą sołectw. Zauważyć jednak należy, że ustawa o funduszu sołeckim nie uchyla ani nie zmienia przepisów ustawy o samorządzie gminnym, dotyczących prowadzenia przez jednostki pomocnicze (w tym sołectwa) gospodarki finansowej. W związku z tym, zdaniem tut. Izby to od rady gminy zależy, czy w gminie będzie prowadzona gospodarka finansowa sołectw i czy będzie oparta na przepisach art. 51 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym czy na ustawie o funduszu sołeckim. Co istotne, w ocenie RIO w Katowicach obydwie możliwości mogą być wykorzystane jednocześnie.

Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.

Opublikowano: www.katowice.rio.gov.pl