WA-0250/22/12 - Wysokość przyznawanej dotacji dla niepublicznych przedszkoli.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach WA-0250/22/12 Wysokość przyznawanej dotacji dla niepublicznych przedszkoli.

W związku z wnioskiem z dnia 23 marca 2012 r. wyjaśniam, że stosownie do zapisów art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego przedszkolaka.

W kwestii zaliczenia do dotacji kosztów zakupu żywności, należy mieć na względzie, iż zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty, dotacje są przeznaczone na pokrycie wydatków bieżących przedszkola, realizowanych w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej.

Nie ulega wątpliwości, że omawiana dotacja ma przede wszystkim charakter podmiotowy. Przeznacza się ją tym samym na ogólnie pojętą działalność dotowanej jednostki w zakresie wydatków bieżących, które winny pozostawać w zgodzie z realizacją ogólnie określonych celów, wymienionych w wyżej wskazanym przepisie. Tryb udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych winien określić, zgodnie z art. 90 ust. 4 przedmiotowej ustawy, organ stanowiący.

Jednocześnie informuję, że amortyzacja nie jest wydatkiem bieżącym. Zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), amortyzacja jest składnikiem kosztów. Powoduje ona zmniejszanie się w czasie wartości majątku trwałego w wyniku jego zużywania. W związku z powyższym koszt amortyzacji nie ma wpływu na wykorzystanie dotacji przez niepubliczne przedszkole.

Zgodnie z art. 252 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), zwrot dotacji następuje w przypadku wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnego pobrania dotacji lub pobrania w nadmiernej wysokości. W takiej sytuacji dotacja podlega zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia powyższych okoliczności. Zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nie podlega całość przekazanej dotacji, a tylko ta jej część, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości. Jeżeli dotacja nie zostanie zwrócona, burmistrz wydaje decyzję administracyjną określającą kwotę podlegającą zwrotowi i kwotę naliczonych odsetek.

Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.

Opublikowano: www.katowice.rio.gov.pl