WA-0250/133-1/11/12 - Zasady i zakres przyznawania dotacji podmiotowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach WA-0250/133-1/11/12 Zasady i zakres przyznawania dotacji podmiotowej.

W związku z Pani pismem z dnia 1 marca 2012 r., Nr MZO.DBA.4431.11.2012.JM dotyczącym "odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych znak: WA-0250/133/11 z dnia 14 lutego 2012 r." informuję, że oczekiwane przez Panią zajęcie przez tut. Izbę jednoznacznego stanowiska w sprawie przedstawionego stanu faktycznego (we wniosku z dnia 15 grudnia 2011 r.) wydaje się niezrozumiałe. Tutejsza Izba nie znajduje podstaw prawnych do takiego działania. Trudno też wywnioskować z Pani pisma czego dotyczyć ma ta ocena. Izba nie jest organem oceniającym poprawność decyzji wydawanych przez samorządowe kolegia odwoławcze a na taką decyzję, wydaną ponadto w innej indywidualnej sprawie, powołuje się Pani w przedmiotowym piśmie.

W ramach swoich uprawnień, określonych w art. 11 pkt 13 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) regionalne izby obrachunkowe udzielają wyjaśnień w sprawach stosowania przepisów o finansach publicznych. W związku z czym wyjaśniam, że zgodnie z art. 131 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), dotacje podmiotowe obejmują środki dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie lub w umowie międzynarodowej, przeznaczone wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie określonym w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej (do "odrębnych ustaw" w zakresie dotacji podmiotowych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego odsyła również art. 218 ww. ustawy). Należy zauważyć, że w porównaniu do treści art. 106 ust. 2 pkt 2 poprzedniej ustawy o finansach publicznych (z dnia 30 czerwca 2005 r.), istota dotacji podmiotowych wskazana w art. 131 aktualnie obowiązującej ustawy o finansach publicznych została określona odmiennie. Odmienność ta polega na tym, że w świetle nowej ustawy charakterystyczne dla tego typu dotacji "ogólne przeznaczenie" winno wynikać z odrębnych ustaw (lub prawa międzynarodowego). Tak więc, w ocenie tutejszej Izby wspierana "działalność bieżącą" beneficjanta została niejako uściślona i wydatki w związku z tym podlegają rozliczeniu przez beneficjenta w ramach sprecyzowanego w odrębnej ustawie zakresu tej działalności.

Rozpatrywana sprawa dotyczy art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), w którego pierwszym zdaniu ustawodawca wskazał zakres dofinansowania dotacją zadań danej szkoły (kształcenie, wychowanie, opieka (w tym profilaktyka społeczna), wskazując-dopiero w zdaniu drugim na podmiotowy charakter dotacji (działalność bieżąca).

Ponieważ jednak ww. ustawa nie wskazuje, w oparciu o jakie przepisy zakres ten rozpatrywać, odrębną i problematyczną kwestią pozostaje to, jak szczegółowo winna być analizowana działalność bieżąca beneficjenta przez podmiot udzielający dotacji w odniesieniu do tego zakresu, na etapie rozliczania wykorzystania dotacji.

W świetle powyższego, w ocenie tutejszej Izby zakresowi temu nie należy nadawać znaczenia bardziej szczegółowego, niż pozwala na to jego (ogólne przecież) sformułowanie.

Opublikowano: www.katowice.rio.gov.pl