WA-0250/112/11 - Zasady przekazywania środków z funduszu sołeckiego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach WA-0250/112/11 Zasady przekazywania środków z funduszu sołeckiego.

W odpowiedzi na wniosek z dnia 2 listopada 2011 r. wyjaśniam, że zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420 z późn. zm.) środki funduszu przeznacza się na realizacje przedsięwzięć, które zgłoszone we wniosku, o którym mowa w art. 4 ustawy, są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy.

W myśl art. 4 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy, warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do wójta wniosku, uchwalonego przez zebranie wiejskie, celem uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy. Wniosek powinien być złożony w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.

Zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki, a każdy wydatek funduszu soleckiego jest wydatkiem budżetu gminy. Zatem przekazanie środków z funduszu sołeckiego jednego sołectwa do innego sołectwa lub innego podmiotu, mimo iż wpływają one na poprawę warunków życia mieszkańców, nie mieści się w definicji ustawowej. Celem ustawy jest przekazanie środków do sołectw i na ich potrzeby, a nic kierowanie ich do innego sołectwa.

Opublikowano: www.katowice.rio.gov.pl