WA.023.33.2013 - Dopuszczalność ustalenia stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2013 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie WA.023.33.2013 Dopuszczalność ustalenia stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

W odpowiedzi na pismo z dnia 10 czerwca 2013 r. znak SK.300.1.13 w sprawie dopuszczalności ustalenia stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na poziomie niższym w stosunku do kosztów z tytułu gospodarowania odpadami; pokrycia różnicy z innych dochodów Gminy oraz kontroli sprawozdawczości w zakresie bilansowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi Izba przedstawia następujący pogląd.

W dniu 1 lipca 2011 r. została uchwalona ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz. niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897), która zmieniła dotychczas obowiązujący system gospodarowania odpadami komunalnymi. Zgodnie z nowymi przepisami gmina zobowiązana jest do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy. Za gospodarowanie odpadami komunalnymi mieszkańcy gminy wnosić będą opłatę. Oplata stanowić będzie dochód gminy, z której pokrywane mają być koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Koszty te obejmują: odbieranie, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych; tworzenie i utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych; obsługę administracyjną systemu (art. 6r. ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.)). Opłata nie może być przeznaczona na inne cele niż wyżej wymienione.

Opata za gospodarowanie odpadami komunalnymi choć posiada charakter ekwiwalentności za wykonane czynności nie stanowi ceny za realizację usługi. Wynikający z ww. ustawy obowiązek stosowania w sprawach dotyczących przedmiotowej opłaty - ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa przesądza, iż jest to należność publicznoprawna.

Zauważyć należy, że przepisy nic przewidują maksymalnych i minimalnych stawek opłat za gospodarowania odpadami komunalnymi oraz nic regulują wprost zasad ich ustalania dając w tym zakresie uprawnienia radzie (art. 6k ust. 4).

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż ustawą z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 228) wprowadzona została zmiana (w art. 6k dodano ust. 4) dająca możliwość ustanowienia dopłaty dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, którzy spełnią ustalone przez rade kryteria.

Odpowiadając na zapytanie drugie informuję, że regionalne izby obrachunkowe zgodnie z art. 9a ustawy z dnia z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1113) kwartalne sprawozdania z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego kontrolują pod względem formalnym i rachunkowym. W zakresie dochodów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wydatków nimi finansowanych kontrola sprawozdań obejmie takie obszary jak:

Przeznaczenie wykazanych w sprawozdaniach kwoty dochodów z opłat na cele wskazane w art. 6r. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

Zgodność wykazanych kwot z uchwalonym w budżecie planem dochodów i wydatków (po zmianach);

Zgodność wykazanych (zrealizowanych) kwot z prowadzoną w gminie ewidencją księgową.

Niniejszą opinię należy potraktować jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających o konkretnych sprawach.

Opublikowano: www.warszawa.rio.gov.pl