USIII/406-8/07 - Realizacja inwestycji w obcym środku trwałym a prawo do ubiegania się o zwrot podatku w ciągu 25 dni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 maja 2007 r. Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim USIII/406-8/07 Realizacja inwestycji w obcym środku trwałym a prawo do ubiegania się o zwrot podatku w ciągu 25 dni.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z art. 86 ust. 1 i ust. 10, art. 87 ust. 2, ust. 3 i ust. 6, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 88 ust. 3 pkt 1, art. 90 ust. 1-4, art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. postanawia uznać za prawidłowe stanowisko w indywidualnej sprawie przedstawione we wniosku z 26 lutego 2007 r. (wpływ do Urzędu 1 marca 2007 r.) uzupełnionym pismem z 7 maja 2007 r. odnośnie rozliczenia podatku naliczonego VAT od nakładów inwestycyjnych w obcym środku trwałym oraz zwrotu różnicy podatku w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia.

Wnioskiem z 26 lutego 2007 r. (wpływ do Urzędu 1 marca 2007 r.), uzupełnionym pismem z 7 maja 2007 r. Podatnik zwrócił się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatnik jest instytucją kultury i prowadzi działalność w tym zakresie. Czynności wykonywane przez Ośrodek są opodatkowane i zwolnione z podatku VAT na podstawie zał. nr 4. Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług Ośrodek ustala proporcję udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje. Wyliczony w ten sposób wskaźnik za rok 2006 wynosi 72% i w takiej wysokości dokonuje odliczeń od zakupów, których jednoznacznie nie da się przyporządkować do czynności zwolnionych lub do czynności opodatkowanych.

W 2006 r. Podatnik przystąpił do programu finansowanego z Funduszy Unii Europejskiej pod tytułem "Utworzenie Europejskich Scen Teatru Jaracza". Projekt przewiduje dokonanie generalnej przebudowy sceny i widowni oraz wybudowanie pomieszczeń administracyjnych. Miejscem prowadzonej inwestycji jest budynek stanowiący własność Urzędu Miasta w,.., przekazany Ośrodkowi na podstawie umowy użyczenia z dnia 24 stycznia 2001 r. na 20 lat. Wydatki związane z realizacją tego programu docelowo sfinansowane z Unii Europejskiej na bieżąco pokrywa Urząd Miasta. Wartość inwestycji, zgodnie z projektem wyniesie około 6.200.000 zł, w 90% koszty zostaną poniesione w 2007 r. Po zakończeniu inwestycji Podatnik będzie prowadził dotychczasowe działania związane z edukacją kulturalną (czynności nieopodatkowane podatkiem VAT) oraz działalność związaną z czynnościami opodatkowanymi, m.in. sprzedaż biletów na koncerty, spektakle itp. Zgodnie z programem, Podatnik zobowiązany jest do uzyskania i utrzymania stosownych wskaźników oglądalności przez kolejnych 10 lat po zakończeniu inwestycji co oznacza, że budynek, tak jak dotychczas, będzie wykorzystywany do czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT jak i ze sprzedażą zwolnioną. Obecnie dokonywał zakupu spektaklu miedzy innymi od teatru im. Jaracza i sprzedawał bilety, stosując stawkę 7%.

W porozumieniu o wspólnym przedsięwzięciu nie dopracowano sposobu w jaki będzie dokonywana realizacja planu związanego z utrzymaniem współczynników oglądalności, tzn. czy jak dotychczas będzie sprzedawał bilety na zakupione wcześniej spektakle, czy sprzedaży biletów dokonywał będzie bezpośrednio Teatr im. Jaracza w Łodzi a scena będzie użyczana nieodpłatnie dla celów wystawiania spektakli i widowisk teatralnych, co ma istotne znaczenie dla stosowania ustawy o podatku od towarów i usług. Faktury związane z realizacją inwestycji, wystawiane przez Teatr im. Jaracza w Łodzi, płacone są w kwotach brutto z prowadzonego do tych celów przez Podatnika rachunku a zasilanego przez Urząd Miasta. W związku ze współczynnikiem proporcji za rok 2006, Ośrodek dokonuje odliczenia podatku VAT w 72%, ponieważ inwestycja po jej zakończeniu będzie służyła do celów mieszanych. W konsekwencji rodzi to konieczność zwrotu kwot podatku VAT na konto Urzędu Miasta, ponieważ podatek VAT nie stanowi w ww. procencie kosztu kwalifikowanego.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z następującymi pytaniami:

1)

czy ma prawo ubiegać się o zwrot podatku VAT, zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w skróconym terminie 25 dni?,

2)

czy ma prawo dokonywać odliczeń od opisanej inwestycji w wysokości proporcji obliczonej za lata ubiegłe? (w roku 2007 proporcja za rok 2006 wynosi 72%),

3)

czy po oddaniu inwestycji do użytkowania należy dokonywać rocznych korekt jak w przypadku nieruchomości przez okres 10 lat począwszy od roku oddania budynku do użytkowania?

Zdaniem Ośrodka, odsunięcie odliczenia w czasie, aż do momentu, w którym środek trwały zostanie oddany do użytkowania nie znajduje żadnego uzasadnienia w obowiązujących przepisach.

Podatnik uważa, iż użyty w art. 87 ust. 3 tryb niedokonany ("...na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych...") pozwala rozszerzyć przepis nie tylko na te towary i usługi, które już zaliczono do środków trwałych, ale i na te, które środkami trwałymi staną się dopiero w przyszłości. W związku z tym prezentuje stanowisko, że ma prawo do odliczeń podatku naliczonego od zakupów stanowiących nakład na inwestycję w toku proporcją 72% w roku 2007 (w związku z przewidywaną działalnością mieszaną po jej zakończeniu) oraz starać się o zwrot tego podatku w terminie skróconym do 25 dni.

Uważa również, że opisana we wniosku inwestycja w obcym środku trwałym, po jej zakończeniu i oddaniu do użytkowania winna być zaliczona jako osobny środek trwały. W ślad za tym, należy dokonać korekt rocznych począwszy od roku zakończenia inwestycji i oddania budynku do użytkowania zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT w ciągu 5-ciu a nie 10-ciu kolejnych lat, ponieważ inwestycja w obcym środku trwałym, stanowi odrębny od nieruchomości środek trwały.

Niniejszym postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ta ogólna zasada została obostrzona m.in. ograniczeniami zawartymi w art. 88 i 90 ww. ustawy.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Powyższy przepis nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3 oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów (a więc towarów i usług, które są zaliczane przez podatnika do środków trwałych) - o czym stanowi art. 88 ust. 3 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy.

Termin "inwestycje w obcych środkach trwałych" nie występuje w przepisach o podatku od towarów i usług, natomiast posługują się nim przepisy o podatku dochodowym zawarte m.in w art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, iż amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 - ust. 2. Proporcję, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo - ust. 3.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej - ust. 4.

Termin dokonania odliczenia podatku naliczonego wynika z art. 86 ust. 10 ustawy. Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w pkt 1 ust. 10 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

Podsumowując, jeżeli podatnik prowadzący działalność mieszaną rozpoczyna proces inwestycyjny, to dokonując zakupów określić musi, czy prowadzona inwestycja związana będzie w przyszłości z działalnością opodatkowaną, zwolnioną od podatku VAT, czy też łącznie z obydwoma rodzajami działalności. Niezależnie też od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania środek trwały, czy też dokonywane są dopiero nakłady (inwestycja w toku), których efektem będzie środek trwały - podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, jeśli tylko zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną.

Odliczenie podatku naliczonego od zakupów związanych z działalnością mieszaną dokonywane jest wstępnie w deklaracji za miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę (lub w m-cu następnym). Odliczana jest tylko taka część podatku naliczonego, która odpowiada udziałowi sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem podatnika za poprzedni rok podatkowy (w 2007 r. będzie to proporcja za 2006 r. w wysokości 72%).

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1 (korekta podatku naliczonego po zakończeniu roku), podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

Inwestycje w obcym środku trwałym, stosownie do art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią u inwestora odrębny od nieruchomości środek trwały i podlegają amortyzacji wg zasad określonych dla takich środków trwałych (art. 16j ust. 4), a nie według zasad odnoszących się do nieruchomości.

W związku z powyższym prowadzona przez Podatnika inwestycja w obcym środku trwałym, stanowi odrębny od nieruchomości środek trwały. Korekta podatku naliczonego odnoszącego się do takiego środka trwałego powinna być dokonywana, zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w ciągu 5 kolejnych lat, począwszy od roku, w którym oddano inwestycję do użytkowania.

Odnośnie terminów zwrotów różnicy podatku od towarów i usług, to w art. 87 ust. 2 jest termin 60-dniowy, a w ust. 3 termin 180-dniowy, liczony od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty. Podatnik może ubiegać się o bezpośredni zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni w następujących sytuacjach (art. 87 ust. 3):

-

w przypadku nabycia towarów i usług zaliczanych przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji - w wysokości nie wyższej od kwoty stanowiącej wysokość kwoty podatku naliczonego od nabycia towarów i usług, które są zaliczane przez podatnika do tych środków, bądź

-

w przypadku gdy podatnik wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu stawkami niższymi niż 22% - w wysokości stanowiącej 22% obrotu opodatkowanego stawkami niższymi niż stawka podstawowa,

-

w przypadku nabycia gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostaną one zaliczone do środków trwałych nabywcy, oraz

-

w przypadku uzyskania obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, uprawniających do odliczenia podatku naliczonego na terytorium Polski.

Stosownie do art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, a w przypadku kwoty, o której mowa w ust. 3 - w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1)

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1807 i Nr 281, poz. 2777 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 289),

2)

dokumentów celnych oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3)

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

- przy czym przepis ust. 2 zdanie drugie i trzecie stosuje się odpowiednio.

Zatem jeśli Ośrodek spełni warunki określone w art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie miał prawo do zwrotu różnicy podatku VAT do wysokości wartości podatku naliczonego zawiązanego z nabyciem towarów i usług zaliczanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji powiększonego o 22% obrotu opodatkowanego stawkami niższymi niż 22%, w ciągu 25 dni od dnia złożenia rozliczenia.

Organ podatkowy nadmienia, że zapłacone w całości muszą być wszystkie faktury, z których wynika podatek naliczony wykazany w deklaracji, a nie tylko te dotyczące inwestycji w obcym środku trwałym.

Wobec powyższego stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl