USII/423/14/2007 - Drobne prezenty z logo firmy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2007 r. Urząd Skarbowy Łódź-Polesie USII/423/14/2007 Drobne prezenty z logo firmy.

"(...) Od 1 stycznia 2007 r., nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, bez względu na ich wysokość art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.).

Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy, należy sięgnąć do definicji zawartych w słowniku języka polskiego. "Słownik języka polskiego pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje reprezentację jako:

-

grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo,

-

okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Przez reprezentację należy zatem rozumieć działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi (skierowane na zewnątrz firmy).Reprezentacja to w szczególności: prezenty dla kontrahentów - które nie mają charakteru reklamowego (portfel, pióro, kalendarz, alkohol, kosmetyki, itp.);

Z kolei reklama jest definiowana jako:

-

działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,

-

napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi,

-

efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia).

Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona być może poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów (koszulka, długopis, kartka świąteczna, kubek, smycz, karteczki samoprzylepne, kalendarz, itp.).

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż: prezenty wręczane klientom apteki to drobne upominki takie jak: małe tubki kremów, szamponów, płynów do kąpieli. Mają one na opakowaniu napis "Prezent od apteki". Klienci, którzy zgromadzą największą ilość punktów w ramach zakupów w aptece, otrzymują prezenty w postaci czajników bezprzewodowych, opiekaczy, suszarek, ręczników itp. Suweniry te opatrzone są naklejkami z nazwą apteki (...).

W świetle powyższego (...) Spółka przekazuje swoim klientom prezenty, które spełniają wyżej opisane znamiona reklamy. Wydatki poniesione na nabycie tych prezentów stanowią koszty uzyskania przychodów podatnika, oczywiście pod warunkiem, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2007/8/20