USIB/415/14/06 - Opodatkowanie dochodów związanych z realizacją programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy UE

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2007 r. Urząd Skarbowy w Pabianicach USIB/415/14/06 Opodatkowanie dochodów związanych z realizacją programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy UE

Pytanie podatnika

Czy uzyskane dochody w związku z bezpośrednią realizacją programu finansowego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fiznych?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach, działając napodstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 21.11.2006 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego uznaje za nieprawidłowestanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 04.12.2006 r. wpłynął do tut. Urzędu Pana wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że był Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę (umowa na czas określony) od 01.09.2004 r. do 30.11.2005 r. w firmie X Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, która realizowała kontrakt na budowę autostrady A-2 na odcinku Konin-Koło-Dąbie. Kontrakt ten był realizowany na podstawie umowy zawartej z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przez: Konsorcjum X - odcinek Konin - Koło oraz Y - odcinek Koło - Dąbie. Firma X z siedzibą w Kolonii (Niemcy), jako firma "matka", zleciła realizację całego zadania firmie "córce" X z siedzibą w Warszawie. Na podstawie Decyzji Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 29 grudnia 2004 r. projekt "Budowa autostrady A-2 odcinek Konin - Dąbie - Emilia" otrzymał pomoc w ramach Funduszu Spójności w wysokości 82% wartości projektu. Spółka X jako bezpośredni wykonawca robót otrzymała środki pomocowe przekazane przez ich dysponenta - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

W związku z powyższym prosi Pan o udzielenie pisemnej interpretacji, czy dochody w związku z bezpośrednią realizacją programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego przez Pana stanowiska wynika, iż uzyskane dochody z pracy na kontrakcie są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w części obejmującej bezzwrotną pomoc tj. w 82%.

Rozpatrując przedmiotowy wniosek Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z zapisu powyższego wynika, że zwolnienie od podatku ma zastosowanie tylko wtedy, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj:dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, osoby te realizują bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Powołany przepis wprowadza określone przesłanki zwolnienia, ponieważ istotne jest pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem oraz w przypadku, gdy otrzymał środki pomocowe za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia tych środków. Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody.

Oznacza to, że bez potrącania zaliczek na podatek dochodowy będą otrzymywać wynagrodzenie pracownicy, zleceniobiorcy oraz osoby zaangażowane na podstawie umowy o dzieło, jeśli wynagrodzenia te są finansowane przez pracodawcę, zleceniodawcę ze środków pomocowych, a oni bezpośrednio realizują program objęty pomocą. Zwolnienie nie dotyczy jednak dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, ze nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy. Ze stanu faktycznego opisanego w piśmie wynika, że firma X Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, jako Pana pracodawca jest jedynie podwykonawcą kontraktu realizowanego przez firmę X z siedzibą w Kolonii (Niemcy), która to z kolei zawarła kontrakt z Generalną Dyrekcją Dróg krajowych i Autostrad na realizacją budowy autostrady A-2. W świetle przedstawionych uregulowań prawnych należy stwierdzić, Pana wynagrodzenie nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie spełnia wszystkich warunków wynikających z przedmiotowego przepisu.

Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku (art. 9 ust. 1 w/w ustawy). Zgodnie z art. 9 ust. 2 cyt. ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24 -25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Zatem Spółka, jako płatnik od w/w wypłat zobowiązana była do naliczenia, pobrania i przekazania na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu właściwego według siedziby płatnika należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po przeanalizowaniu opisanego wyżej stanu faktycznego i obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa - Naczelnik uznał stanowisko Pana za nieprawidłowe. Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu zauważa, iż:niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, interpretacja nie jest wiążącą dla Pana, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe, organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia - art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl