US36/2BV/443/2005/157/TCH - Powstanie obowiązku podatkowego przy wywozie zagranicę towarów należących do podatnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 kwietnia 2005 r. Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście US36/2BV/443/2005/157/TCH Powstanie obowiązku podatkowego przy wywozie zagranicę towarów należących do podatnika.

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 21 stycznia 2005 r. (wpływ do tutejszego urzędu dnia 3 lutego 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w odniesieniu momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów polegającej na przemieszczeniu należących do Spółki towarów z terytorium Polski na terytorium Niemiec, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko Spółki za prawidłowe.

Uzasadnienie

W przedmiotowym wniosku Spółka podała, że jest zarejestrowana dla celów podatku VAT, w tym do transakcji wewnątrzwspólnotowych, m.in. w Polsce i w Niemczech. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje przewozu towarów stanowiących jej własność z różnych państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej do Polski, w celu wykonania usług na tych towarach przez polskiego kontrahenta Spółki, firmę AAA. Po zakończeniu świadczenia usług wyroby gotowe są przemieszczane do magazynu Spółki znajdującego się na terytorium jednego z państw WE, w szczególności w Niemczech. Przemieszczane towary są wykorzystywane przez Spółkę w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium docelowego kraju. Zdaniem Spółki opisane przemieszczenie towarów stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do przemieszczenia towarów, o którym mowa we wniosku, Spółka wystąpiła z zapytaniami w zakresie:

1.

Sposobu dokumentowania przemieszczenia towarów z terytorium Polski na terytorium Niemiec, w celu zastosowania stawki 0 % podatku od towarów i usług.

2.

Momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w przypadku przemieszczenia towarów z terytorium Polski na terytorium Niemiec.

W zakresie drugiej z wyżej wymienionych kwestii Spółka przedstawiła stanowisko, zgodnie z którym w sytuacji, gdy Spółka wystawiła fakturę dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów przed piętnastym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przemieszczenie towarów, obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury. Chodzi przy tym o fakturę, o której mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającą wszystkie elementy, o których mowa we właściwych przepisach, w której jako sprzedawca figuruje Spółka jako podatnik VAT zarejestrowany na terytorium Polski, a jako nabywca figuruje Spółka jako podatnik VAT zarejestrowany na terytorium Niemiec.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w zakresie drugiego z zawartych we wniosku pytań (pierwsza kwestia została objęta odrębnym postanowieniem), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy (tj. podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą), lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej inne niż terytorium Polski, które zostały przez tego podatnika na terytorium Polski w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium Polski w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego WE. Na podstawie cytowanego wyżej przepisu można stwierdzić, że wewnątrzwspólnotową dostawę towarów stanowi również przemieszczenie towarów należących do Spółki (która niewątpliwie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy) z terytorium Polski na terytorium Niemiec, jeżeli towary te mają służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Spółkę na terytorium Niemiec, chyba, że w przedmiotowej sprawie występuje jedna z przesłanek negatywnych, określonych w art. 13 ust. 4 ustawy (z treści wniosku nie wynika jednak, aby taka sytuacja miała miejsce).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem art. 20 ust. 2-4 ustawy. Stosownie do art. 20 ust. 2 ustawy w przypadku gdy przed upływem terminu, o którym wyżej mowa, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem art. 106 ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 ustawy (wymienione przepisy nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie). Sprzedaż, o której mowa w cytowanym przepisie, obejmuje odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy. Dla szczególnego przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, określonego w art. 13 ust. 3 ustawy (w tym przypadku poddanego niniejszej analizie) nie określono żadnych szczególnych przepisów w zakresie wystawiania faktur, zatem również w tej sytuacji dokonujący dostawy obowiązany jest wystawić fakturę, o której mowa w cytowanym przepisie. Faktura taka powinna zawierać wszystkie elementy określone we właściwych przepisach, tj. w cytowanym art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a szczegółowo w przepisach rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). Ponieważ jednak dokumentowana czynność polega na przemieszczeniu towarów w ramach jednego podmiotu:

*

jako sprzedawcę należy wskazać na fakturze Spółkę jako podatnika podatku od towarów i usług zarejestrowanego na terytorium Polski, wraz z nadanym Spółce numerem identyfikacji podatkowej, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy, tj. poprzedzonym kodem PL;

*

jako nabywcę należy wskazać na fakturze Spółkę jako podatnika podatku od wartości dodanej zarejestrowanego na terytorium Niemiec, wraz z nadanym przez to państwo numerem identyfikacyjnym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, tj. poprzedzonym kodem DE.

Jeżeli zatem Spółka wystawi fakturę, spełniającą podane wyżej warunki, przed piętnastym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przemieszczenie należących do Spółki towarów z terytorium Polski na terytorium Niemiec, wówczas obowiązek podatkowy powstanie z dniem wystawienia faktury. Natomiast w przypadku wystawienia faktury w terminie późniejszym, obowiązek podatkowy powstanie piętnastego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przemieszczenie towarów.

Wyrażone powyżej stanowisko tutejszego organu w przedmiotowej sprawie zgodne jest z przedstawionym we wniosku stanowiskiem Spółki. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl