US-VII/443-12/07 - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie przez fundację w ramach jej działalności statutowej oraz dotacji otrzymanej na realizację zadań w ramach sektorowego programu operacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2007 r. Urząd Skarbowy w Jarosławiu US-VII/443-12/07 Możliwość opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie przez fundację w ramach jej działalności statutowej oraz dotacji otrzymanej na realizację zadań w ramach sektorowego programu operacyjnego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu działając na podstawie przepisów art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, ust. 2 i 3, art. 8 ust. 1 i 2, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku fundacji o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w sprawie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnie świadczonych usług wykonywanych przez fundację w ramach jej działalności statutowej oraz opodatkowania przyznanego fundacji dofinansowania postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Pismem z dnia 15 maja 2007 r. (wpływ do tut. Urzędu 28 maja 2007 r.) fundacja zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, w odniesieniu do indywidualnej sprawy Podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed administracyjnym.

Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego, wynika, że fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Fundacja nie prowadzi działalności innej niż statutowa. Celem fundacji jest m.in.: opracowanie zintegrowanej strategii rozwoju obszarów wiejskich, promocja obszarów wiejskich, mobilizowanie ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich, ochrona oraz promocja środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno-kulturowych, rozwój turystyki oraz popularyzacja i rozwój produkcji wyrobów regionalnych, wspieranie idei obronności kraju, inicjowanie i wspieranie działalności kulturalnej, oświatowej, artystycznej, sportowej, ochrony przeciwpożarowej, działalność charytatywna, ochrona i promocja zdrowia, w tym pomoc niepełnosprawnym i inne. Cele fundacji realizowane są m.in. poprzez organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym i szkoleniowym (w tym seminariów, szkoleń, konferencji i konkursów), imprez kulturalnych (festiwale, targi, pokazy wystawy), działalności promocyjnej i informacyjnej, prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowywania projektów inwestycyjnych związanych z realizacją Zintegrowanej Strategii Obszarów Wiejskich, współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celami fundacji na poziomie krajowym i międzynarodowym, dofinansowanie małych i średnich gospodarstw dotkniętych klęską żywiołową, dofinansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych poprawiających bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, robót usuwających skutki klęsk żywiołowych, przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska.

W dniu 23 marca 2007 r. fundacja zawarła z fundacją F. z siedz. w W. umowę o dofinansowanie projektu. Projekt ten realizowany jest w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006". Zgodnie z § 4 umowy o dofinansowanie celem projektu jest promocja obszarów wiejskich, mobilizacja ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich oraz wsparcie działalności na rzecz realizacji strategii rozwoju obszarów wiejskich. Realizacja projektu obejmuje m.in.: szkolenia (udział w szkoleniach jest bezpłatny), przeprowadzanie szkoleń w zakresie stworzenia i działania grup producenckich, szkolenia dotyczące prowadzenia gospodarstw agroturystycznych, szkolenia dotyczące tematu uprawy roślin energetycznych i energii odnawialnej, szkolenie dotyczące tematu pozyskiwania funduszy europejskich; przedsięwzięcia o charakterze informacyjnym: udział w targach promujących lokalne produkty i potrawy, przygotowanie broszury, folderu promującego obszar oraz działalność LGD (broszury o treści edukacyjno - informacyjnej udostępniane nieodpłatnie), wsparcie doradcze (bezpłatne); analizy i ekspertyzy (przekazywane bezpłatnie dla gmin), opracowanie projektów pod budowę dróg i chodników we wskazanych miejscowościach, opracowanie projektu pod budowę kanalizacji we wskazanych miejscowościach, utworzenie strategii promocji produktów rolnych i potraw regionalnych regionu, inne, współpraca i wymiana doświadczeń między LGD w zakresie technologii kotłowni opalanych biomasą; działania na rzecz promocji regionu - imprezy kulturalne, sportowe (udział bezpłatny). Zakres rzeczowo-finansowy projektu obejmuje obok działań kwalifikujących się do kosztów administracyjnych działania związane z realizacją celów statutowych fundacji.

Pytanie podatnika dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnie świadczonych usług w ramach jej działalności statutowej, opodatkowania podatkiem VAT przyznanego dofinansowania i uznania dofinansowania za obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnik pyta: "czy usługi świadczone nieodpłatnie przez Fundację w ramach jej działalności statutowej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy kwota przyznanego dofinansowania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i zwiększa obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?"

Wg zajętego przez wnioskodawcę stanowiska nieodpłatne świadczenie usług w ramach działalności statutowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług; kwoty otrzymanej dotacji nie zwiększają obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ustosunkowując się do treści zapytania oraz przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu uznaje stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług uregulowane zostały w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się - w myśl przepisu art. 7 ust. 1 - przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług - art. 8 ust. 1 ustawy - o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że fundacja w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich" otrzymywać będzie dofinansowanie w wysokości nie wyższej od poniesionych kosztów kwalifikowanych realizacji projektu. Świadczenie usług z wyjątkiem określonych w art. 8 ust. 2 przypadków podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy usługi wykonywane są odpłatnie. Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Przy czym usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie wzajemne może przybrać postać rzeczową (zapłatą może być inny towar lub usługa). Musi więc istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek między dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasna zindywidualizowana korzyść na rzecz dostawy towarów lub świadczącego usługę i jeżeli świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności. Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towarów lub świadczącym usługę, a ich odbiorcą istnieje jawny lub dorozumiały stosunek prawny (umowa) w ramach, którego spełnione są świadczenia wzajemne.

Świadczenia podatnika nie oparte na tytule prawnym wskazującym obowiązek dostawy lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego dostawa towarów i świadczenie usług wykonywane nieodpłatnie przez Fundację nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu stwierdza, że nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług wykonywane w ramach realizowanego Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich" nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanej przez podmiot na realizację zadań w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich" tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje subwencje lub inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższych unormowań wynika, że dotacje (dopłaty) zwiększają podstawę opodatkowania wyłącznie w przypadku gdy mają charakter przedmiotowy u podatnika, tj. gdy dotyczą dofinansowania dla dostawcy konkretnego towaru lub dla usługodawcy konkretnej usługi. Chodzi o dofinansowanie do ceny określonego towaru lub usługi, gdyż tylko wtedy można stwierdzić, że dotacja stanowi element wynagrodzenia podatnika. Opodatkowaniu podlegają tylko wyłącznie te dotacje, które stanowią składnik ceny towaru lub usługi. Dotacje przyznane na realizację Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich" dla jednostki nie spełniają wyżej wymienionych kryteriów, gdyż nie można przyporządkować ich do konkretnej dostawy lub usługi. Wnioskodawca dostarcza towary (broszury, foldery, informatory) i świadczy usługi dla szerokiej (bezimiennej) rzeszy odbiorców bezpłatnie, wobec czego nie występuje zależność: cena - ilość dostarczonego towaru, cena - ilość świadczonych usług. Dotacje przeznaczone są tylko na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań projektowych a nie na dofinansowanie ceny sprzedaży.

Reasumując: dotacja przyznawana Stronie w ramach realizacji programu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie zwiększa obrotu - nie mieści się w definicji art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl