US.VI/443-55/05 - Nieodpłatne przekazanie wyrobów w celu ich reklamy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2005 r. Urząd Skarbowy w Mielcu US.VI/443-55/05 Nieodpłatne przekazanie wyrobów w celu ich reklamy.

"(...) Z unormowań zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.

Ustosunkowując się do stanowiska strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że pojęcia dostawy objętego hipotezą art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie można zawężać wyłącznie do czynności niezwiązanych z działalnością przedsiębiorstwa. Analizując bowiem treść cyt. wyżej przepisu należy zwrócić uwagę na postanowienia art. 7 ust. 3 ww. ustawy, który stwierdza, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zatem nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych tylko w formie drukowanej, zaś przekazanie ekspozytorów prezentujących produkowane wyroby podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów - jeśli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części, chyba że ekspozytory te spełniają warunki uznania ich za prezenty i próbki w rozumieniu art. 7 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Tak więc opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów niebędących prezentami o małej wartości i próbkami jest ściśle związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego, związanego z ich nabyciem bądź wytworzeniem od kwoty podatku należnego.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W odniesieniu do wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną ograniczenie takie zawarte zostało w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.), stosownie do którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% kosztów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

W przypadku przedmiotowych wydatków na reklamę prowadzoną zdaniem tut. organu w sposób publiczny (ekspozytory bowiem dostępne są dla szerszej grupy odbiorców) związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, wydatki te zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów, bez stosowania limitu o którym mowa wyżej, nie podlega więc ograniczeniom wynikającym z normy art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stąd przekazanie przedmiotowych ekspozytorów podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów".

Opublikowano: S.Podat. 2006/3/9