US.VI/443-52/05 - Usługi doradztwa świadczone na rzecz kontrahenta z Francji.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 13 października 2005 r. Urząd Skarbowy w Mielcu US.VI/443-52/05 Usługi doradztwa świadczone na rzecz kontrahenta z Francji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1 i art. 27 ust. 1, ust. 3 i ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 10.08.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 13.09.2005 r. oraz pismem z dnia 15.10.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, świadczonych przez Pana na rzecz kontrahenta francuskiego, będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej i posiadającego siedzibę we Francji, usług doradztwa w zakresie ogólnych zasad zarządzania sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.14.11 - postanawia uznać, iż stanowisko wyrażone przez Pana we wniosku, iż świadczenie ww. usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym w przedmiotowym wniosku, o ile przedstawiona przez Pana klasyfikacja statystyczna świadczonych usług jest prawidłowa.

W dniu 10.08.2005 r. wpłynął do tut. organu Pana wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony następnie pismem z dnia 13.10.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 14.10.2005 r.) oraz pismem z dnia 15.10.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 16.10.2005 r.), w którym zwrócił się Pan z zapytaniem czy świadczone przez Pana usługi na rzecz kontrahenta francuskiego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Z przedstawionego przez Pana we wniosku oraz w pismach go uzupełniających stanu faktycznego wynika, iż świadczy Pan usługi na terenie Polski oraz państw ościennych na rzecz kontrahenta francuskiego. Usługi te polegają na kontroli realizacji zamówień składanych przez firmę francuską innym polskim partnerom, na doradzaniu w zakresie współpracy ww. kontrahenta z innymi firmami oraz w zakresie wyboru najkorzystniejszych zamówień, a także na konsultowaniu i współzarządzaniu częścią techniczną produkcji wykorzystywaną przez partnera francuskiego. W piśmie uzupełniającym z dnia 15.10.2005 r. wyjaśnia Pan, iż wymienione we wniosku usługi świadczone na rzecz kontrahenta francuskiego sklasyfikowane są wg PKWiU pod symbolem 74.14.11 jako usługi doradztwa w zakresie ogólnych zasad zarządzania. W piśmie z dnia 13.10.2005 r., stanowiącym także uzupełnienie do wniosku, informuje Pan, iż kontrahent francuski, na rzecz którego świadczy Pan przedmiotowe usługi, jest podatnikiem podatku od wartości dodanej i posiada siedzibę na terytorium Francji.

W przedmiotowym wniosku (co wynika z jego uzupełnienia z dnia 15.10.2005 r.) zwraca się Pan z zapytaniem, czy ww. usługi świadczone przez Pana na rzecz kontrahenta francuskiego podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju. Zgodnie z Pana własnym stanowiskiem w przedmiotowej sprawie, przedstawionym we wniosku, świadczone przez Pana usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy przez świadczenie usług, o których mowa wyżej, rozumie się rozumie się m.in. każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu, lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług bardzo istotnym jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia usługi zależy bowiem, czy dane świadczenie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce, czy nie. Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług zostało przez ustawodawcę określone w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi, miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wprowadza jednak wyjątki od tej reguły dotyczącej miejsca świadczenia przy świadczeniu usług zawarte w art. 27 ust. 2-6 i art. 28, zgodnie z zastrzeżeniem wyrażonym w treści art. 27 ust. 1 cyt. wyżej ustawy. Wyjątek taki został zawarty m.in. w odniesieniu do niektórych usług świadczonych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę. Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 3 pkt 2 i ust. 4 pkt 3 ww. ustawy w przypadku świadczenia usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1), w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2), prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1), architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1 (tj. z zastrzeżeniem usług związanych z nieruchomościami), w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3), przetwarzania danych i dostarczania informacji, tłumaczeń świadczonych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Przyjmując zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym przez Pana we wniosku, iż usługi wymienione we wniosku są przez Pana świadczone na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej posiadającego siedzibę we Francji i sklasyfikowane są wg symbolu PKWiU 74.14.11 jako usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie kontrahent francuski posiada siedzibę, a więc nie podlegają one opodatkowaniu na terytorium Polski. Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko wyrażone przez Pana, iż wymienione we wniosku usługi świadczone na rzecz kontrahenta francuskiego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jest słuszne, biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku, o ile dokonane przez Pana zaszeregowanie świadczonych usług do wskazanego grupowania PKWiU jest poprawne.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż zgodnie z § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur sformułowane w § 9, 11-23 i 26 ww. rozporządzenia stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury te powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Nadmienia się, że tut. organ nie poddawał ocenie załączników do wniosku, a interpretacja odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia przedmiotowego wniosku, który nie uległ zmianie na dzień wydania niniejszego postanowienia, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy dla wnioskodawcy organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy w drodze decyzji w trybie art. 14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl