US.PP.443/31/2006 - Zwolnienie dzierżawy gruntu na cele rolnicze

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2006 r. Urząd Skarbowy w Krośnie US.PP.443/31/2006 Zwolnienie dzierżawy gruntu na cele rolnicze

Pytanie podatnika

Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przy dzierżawie gruntów rolnych przeznaczonych na cele uprawy wierzby energetycznej?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 6.04.2006 r. (data wpływu do US 10.04.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług tj. zapytania w sprawie zwolnienia od podatku VAT dzierżawy gruntów (stanowiących własność Gminy) przeznaczonych na cele uprawy wierzby energetycznej stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

Pismem z dnia 6.04.2006 r. Gmina zwróciła się do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego z zapytaniem czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) słusznie zastosowała zwolnienie od podatku VAT przy dzierżawie gruntów rolnych przeznaczonych na cele uprawy wierzby energetycznej przedstawiając następujący stan faktyczny:

Gmina jest właścicielem działki nr 22/28 o pow. 3,1662 ha położonej w miejscowości J. objętej Księga Wieczystą Sądu Rejonowego Nr 693. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka nr 22/28 posiada następujące użytki: Ps IV - 3,1641 ha i Ps VI - 0.0021 ha. Aktualnie brak Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego.

Za zgodą Rady Miejskiej (uchwała z dnia 20.12.2005 r.) na podstawie umowy dzierżawy zawartej w dniu 8.02.2006 r. Gmina wydzierżawiła ww. nieruchomość na okres 10 lat wspólnikom spółki cywilnej z przeznaczeniem pod uprawę wierzby energetycznej. Zgodnie z zapisem § 4 ww. umowy dzierżawca płacić będzie wydzierżawiającemu roczny czynsz dzierżawny oraz należny podatek VAT, wg stawki obowiązującej w dniu wystawienia faktury VAT. Strony ustaliły także, że czynsz dzierżawny wraz z podatkiem VAT płatny będzie w miesiącu marcu każdego roku, po wystawieniu przez wydzierżawiającego faktury VAT. W dniu 9.03.2006 r. Gmina wystawiła dzierżawcy fakturę VAT dot. czynszu dzierżawnego i korzystając z zapisu § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zastosowała zwolnienie od podatku VAT.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Gmina prezentuje stanowisko, iż dzierżawa gruntów przeznaczonych na cele uprawy wierzby energetycznej jest zwolniona od podatku VAT.

Tut. organ podatkowy podziela powyżej zaprezentowane przez Podatnika stanowisko i wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów. W myśl art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych;

Reasumując: Gmina słusznie zastosowała zwolnienie od podatku VAT wystawiając w dniu 9.03.2006 r. przedmiotową fakturę VAT dotyczącą czynszu dzierżawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl