US.PD/423-36/WC/04 - Usługi marketingowe a ustalenie kosztów uzyskania przychodów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2004 r. Urząd Skarbowy w Olsztynie US.PD/423-36/WC/04 Usługi marketingowe a ustalenie kosztów uzyskania przychodów

Pytanie podatnika

Czy usługi marketingowe należy zaliczyć do kosztów reklamy objętej limitem 0,25% przychodów dla celów ustalenia kosztów uzyskania przychodów?

Odpowiedź

Odpowiadając na zapytanie Spółki z dnia 9 sierpnia 2004 r., uzupełnione pismem z dnia 23 sierpnia 2004 r., w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.) dotyczące ustalenia czy usługi marketingowe należy zaliczyć do kosztów reklamy objętej limitem 0,25% przychodów dla celów ustalenia kosztów uzyskania przychodów, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie uprzejmie wyjaśnia:

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w zapytaniu na jej rzecz świadczone są przez odbiorców wyrobów usługi marketingowe polegające na badaniu rynku, kreowaniu nowych produktów, pozyskiwaniu nowych odbiorców, zbieraniu informacji o produktach i konkurencji w celu wzrostu sprzedaży. Spółka wyjaśnia, że w ramach pojęcia "usługa marketingowa" mieszczą się wszelkie działania wspomagające proces sprzedaży w jednostce handlowej, czyli u odbiorcy wyrobów Spółki. Z przedstawionego zakresu usług wynika, że nie obejmują one działań reklamujących produkty oraz Spółkę jako ich producenta. Akcje promocyjne zawierające elementy reklamy dotyczą wyłącznie jednostek sprzedaży.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Usługi marketingowe odpowiadają wymogowi określonemu w art. 15 ust. 1 wymienionej ustawy, bowiem w gospodarce rynkowej niezbędne są usługi związane z rozeznaniem rynku, tworzeniem i utrzymaniem popytu, kształtowaniem polityki rynkowej itp. Koszty takie co do zasady służą uzyskaniu przychodów, jednakże obowiązkiem podatnika jest ich prawidłowe udokumentowanie. Nie można ich uznać za koszty reprezentacji i reklamy, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że wymienione w piśmie usługi marketingowe ze względu na swój zakres i charakter nie są objęte limitem 0,25% przychodów, określonym w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Koszty z tego tytułu, jeżeli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów są zgodnie z art. 15 ust. 1 wymienionej ustawy w całości kosztami uzyskania przychodów.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl