US IV/III/443-13/06 - Możliwość wliczenia do obrotu dotacji na prowadzenie szkoły; obowiązek rejestracji jako podatnik podatku VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2006 r. Urząd Skarbowy w Olsztynie US IV/III/443-13/06 Możliwość wliczenia do obrotu dotacji na prowadzenie szkoły; obowiązek rejestracji jako podatnik podatku VAT

Pytanie podatnika

Czy wysokość otrzymywanej co miesiąc dotacji na prowadzenie szkoły wlicza się do obrotu, po przekroczeniu którego Wnioskodawca staje się podatnikiem podatku od towarów i usług?

Czy Wnioskodawca powinien zarejestrować się jako podatnik VAT czynny od dnia 01.10.2005 r., tj. od momentu rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych, czy w momencie przekroczenia kwoty 10 000 euro z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.02.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 23.02.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 04.04.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawach:

- czy wysokość otrzymywanej co miesiąc dotacji na prowadzenie szkoły wlicza się do obrotu, po przekroczeniu którego Wnioskodawca staje się podatnikiem podatku od towarów i usług,

- czy Wnioskodawca powinien zarejestrować się jako podatnik VAT czynny od dnia 01.10.2005 r., tj. od momentu rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych, czy w momencie przekroczenia kwoty 10 000 euro z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych

- uznaje stanowiska Wnioskodawcy w w/w sprawach za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność statutową - oświatowo-edukacyjną oraz jest organem prowadzącym Gimnazjum. Przychodami Wnioskodawcy jest otrzymywana co miesiąc z Urzędu Miasta X dotacja w przeliczeniu na liczbę uczniów uczęszczających do szkoły w danym miesiącu (około 193.000,00 zł) oraz przychody ze składek członkowskich i z odpłatnej działalności statutowej (zajęcia edukacyjne i sportowe - które na mocy ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z VAT).

Od 01.10.2005 r. Wnioskodawca wynajmuje pomieszczenie na prowadzenie sklepiku szkolnego. W związku z tym dodatkowymi przychodami Wnioskodawcy są wpływy za wynajem pomieszczenia, średnio 220,00 zł miesięcznie (tj. 2.640,00 zł rocznie). Obrót z tego tytułu nie przekracza kwoty, po przekroczeniu której, z mocy ustawy podatnik traci zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca ma wątpliwości:

1. Czy wysokość otrzymywanej co miesiąc dotacji na prowadzenie szkoły wlicza się do obrotu, po przekroczeniu którego stanie się podatnikiem podatku VAT,

2. Czy winien zarejestrować się jako podatnik podatku VAT od 01.10.2005 r. bez względu na wysokość obrotu, czy w momencie, gdy obrót za wynajem pomieszczenia na sklepik szkolny przekroczy kwotę 10 000 euro.

Zdaniem Wnioskodawcy - dotacji na bieżące pokrycie wydatków związanych z prowadzeniem szkoły nie wlicza się do obrotu, ponieważ dotacja ta nie ma wpływu na wysokość sprzedaży, działalność edukacyjno-oświatowa z mocy ustawy jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Tylko i wyłącznie obrót za wynajem pomieszczenia na sklepik szkolny jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT i tylko on powinien być brany pod uwagę.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwolnieni są od podatku podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 cyt. ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Stosownie do § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 229, poz. 1949), w 2006 r. wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług, odpowiadającej równowartości 10.000 euro, wynosi 39.200,00 zł.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność oświatowo-edukacyjną zwolnioną od podatku od towarów i usług. Zatem na podstawie art. 113 ust. 2 cyt. ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1, nie wlicza się obrotu związanego z tą sprzedażą.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja na pokrycie wydatków związanych z prowadzeniem szkoły w świetle cytowanego wyżej przepisu, nie jest obrotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tak więc do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 nie wlicza się kwoty dotacji.

Z wniosku wynika, że czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług jest jedynie wynajem pomieszczenia.

Zatem Wnioskodawca będzie obowiązany do zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny w 2006 r. dopiero w momencie, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej z tytułu wynajmu przekroczy kwotę 10 000 euro, tj. 39.200,00 zł.

Jednakże informuje się, że na podstawie art. 113 ust. 4 cyt. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować za zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym zrezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl