US.III.44/406/9/2006 - Możliwość zastosowania stawki 7% do ustanowienia własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i do garażu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2006 r. Urząd Skarbowy w Rawie Mazowieckiej US.III.44/406/9/2006 Możliwość zastosowania stawki 7% do ustanowienia własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i do garażu

Pytanie podatnika dotyczy możliwości zastosowania stawki 7% do ustanowienia własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i do garażu. Na zlecenie inwestora wykonano budynek mieszkalny wielorodzinny z garażami (PKOB 1122), gdzie ponad 60% całej powierzchni stanowią lokale mieszkalne. Lokale mieszkalne i garaże znajdują się w tym samym budynku, zaś umowy dotyczące lokalu mieszkalnego i garażu zawierane są oddzielnie. Zdaniem Podatnika winna być zastosowana stawka 7%, gdyż budynek wraz z garażami, które nie stanowią oddzielnego obiektu budowlanego został zakupiony od wykonawcy robót ze stawka 7%.

Na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 13.03.2006 r. (doręczonego w dniu 15.03.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 15.03.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej wpłynęło podanie Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego możliwości zastosowania stawki 7% do ustanowienia własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i do garażu. Na zlecenie inwestora wykonano budynek mieszkalny wielorodzinny z garażami (PKOB 1122), gdzie ponad 60% całej powierzchni stanowią lokale mieszkalne. Lokale mieszkalne i garaże znajdują się w tym samym budynku, zaś umowy dotyczące lokalu mieszkalnego i garażu zawierane są oddzielnie. Zdaniem Podatnika winna być zastosowana stawka 7%, gdyż budynek wraz z garażami, które nie stanowią oddzielnego obiektu budowlanego został zakupiony od wykonawcy robót ze stawką 7%. Dodatkowo do takiej interpretacji przepisu posłużyły materiały informacyjne zawarte w Biuletynie Informacyjnym nr 26 z 2004 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego stwierdza, co następuje: zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zarówno towary jak i usługi identyfikowane są dla potrzeb tego podatku w oparciu o klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Przy czym do wydawania opinii klasyfikacyjnych oraz udzielania pomocy w zakwalifikowaniu wyrobów do odpowiedniego grupowania są upoważnione wyłącznie odpowiednie organy statystyczne.

W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i lit. b ustawy w okresie do 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą oraz do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Jednocześnie ustawodawca przepisem art. 146 ust. 2 ustawy określił, iż przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy, pod pojęciem "obiekty budownictwa mieszkaniowego" rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie i rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. Do precyzyjnego zatem określenia wysokości stawki podatku VAT konieczna jest prawidłowa identyfikacja obiektu.

Także zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Pod poz. 20 ww. załącznika do rozporządzenia wymieniono budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):

- domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,

- budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Oznacza to, iż podatnicy również w stosunku do tych obiektów mają prawo do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług. W przypadku sprzedaży lokali użytkowych (garaży) ma zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22% - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dotyczy to również sprzedaży wyodrębnionej części lokali użytkowych (garaży lub miejsc postojowych w wielostanowiskowym garażu) znajdujących się w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 146 nie ma zastosowania do sprzedaży lokali użytkowych, ani ich części. Ponadto według obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług, 60% powierzchni mieszkalnej nie daje podstaw do opodatkowania inwestycji z tego zakresu według obniżonej stawki podatkowej w pełnym zakresie.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona bądź uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl