US.II-420/45/18/05 - Nieodpłatnie otrzymane materiały reklamowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2005 r. Urząd Skarbowy w Stalowej Woli US.II-420/45/18/05 Nieodpłatnie otrzymane materiały reklamowe.

"(...) Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami jest wartość otrzymanych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymywanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Przychody zawsze wiążą się z pewnym przysporzeniem majątkowym, tj. korzyścią znajdującą, chociażby pośrednio, odzwierciedlenie w majątku podatnika. Odnosi się to również do nieodpłatnych świadczeń, przez które należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.

W sytuacji spółki z o.o. "H." powyższy przepis nie będzie miał zastosowania, gdyż zgodnie z opisanym stanem faktycznym otrzymane od kontrahentów katalogi i materiały reklamowe i dekoracyjne nie stanowią przedmiotu obrotu handlowego, nie posiadają wartości handlowej, służą do celów reklamowych i marketingowych promujących producentów mebli. Prowadzona przez spółkę działalność gospodarcza polega głównie na sprzedaży mebli za granicę reklamowanych w katalogach przez producentów mebli. W przypadku katalogów i ulotek reklamowych oraz materiałów dekoracyjnych rola spółki "H." sprowadza się jedynie do nieodpłatnej realizacji części kampanii reklamowej firmy produkującej meble. Spółka nie ponosi z tego tytułu żadnych kosztów, ani nie osiąga przychodów.

W związku z powyższym przekazanie materiałów reklamowych, o których mowa powyżej nie kreuje u podatnika dodatkowego przychodu w formie nieodpłatnego świadczenia w myśl przepisów art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast zgodnie z przepisami zawartymi w art. 15 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Z powyższego przepisu wynika, iż aby wydatek stanowił koszt uzyskania przychodu winny być spełnione następujące warunki:

* koszt został przez podatnika poniesiony,

* poniesienie kosztu ma służyć osiągnięciu przychodu.

W opisanej we wniosku sytuacji wynika, że spółka nie ponosi kosztów bezpośrednio związanych z transportem katalogów i pozostałych materiałów reklamowych kontrahentów zagranicznych, czyni to niejako przy okazji w związku z transportem własnych towarów handlowych.

Zatem w świetle obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, iż brak jest podstaw do zakwalifikowania przez spółkę zarówno do przychodów, jak i do kosztów uzyskania przychodu nieodpłatnie otrzymanych materiałów reklamowych, katalogów i materiałów dekoracyjnych producenta mebli, przekazywanych dalej nieodpłatnie kontrahentom zagranicznym spółki. Otrzymane bowiem materiały nie są wprowadzane do obrotu jednostki, "nie zostają" w spółce i tym samym nie mają wpływu na zwiększenie zasobów majątkowych jednostki ani nie powiększają wartości towarów handlowych będących przedmiotem działalności spółki. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2006/2/13