US.I-415/5/2006 - Opodatkowanie świadczenia rzeczowego w postaci herbaty i cukru otrzymywanego imiennie przez pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2006 r. Urząd Skarbowy w Zduńskiej Woli US.I-415/5/2006 Opodatkowanie świadczenia rzeczowego w postaci herbaty i cukru otrzymywanego imiennie przez pracowników.

W dniu 20 lutego 2006 r. zwrócili się Państwo z wnioskiem w sprawie dokonania interpretacji zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) świadczeń rzeczowych wydawanych pracownikom (miesięcznie 1 paczka herbaty i ??? kg cukru dla każdego pracownika).

Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu przedstawionej we wniosku sytuacji stosownie do art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) informuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się m.in. świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń. Wydatki ponoszone na rzecz pracowników, które nie wynikają bezpośrednio z przepisów BHP, na zakup np. kawy, herbaty, cukru które są przydzielane imiennie, stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym po stronie pracownika.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są: świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Ogólny obowiązek zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wynika przede wszystkim z art. 66 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, rozwinięciem i uszczegółowieniem zaś tego obowiązku są przepisy zwarte w dziale X kodeksu pracy? bezpieczeństwo i higiena pracy, jak również przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650). W myśl § 112 ww. rozporządzenia pracodawca jest obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje, a pracownikom zatrudnionym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych? zapewnić oprócz wody inne napoje. Ilość, rodzaj i temperatura tych napojów powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników. Szczegółowe zasady zaopatrzenia w napoje pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych określa rozporządzenie Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279). Nakłada on na pracodawcę obowiązek zapewnienia pracowniom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych napojów, których rodzaj i temperatura powinny być dostosowane do warunków pracy wykonywania pracy.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że spółka wydaje każdemu pracownikowi miesięcznie 1 paczkę herbaty i ??? kg cukru w celu samodzielnego przygotowania napoju. Zapis w tej sprawie spółka zawarła w zakładowym układzie zbiorowym pracy dla pracowników. Z treści przywołanych wyżej przepisów wynika, że ustawodawca zwolnił z opodatkowania niektóre kategorie świadczeń pracowniczych, o których mowa wyżej m.in. posiłki i napoje. Zatem w świetle powołanych wyżej przepisów wartość otrzymywanego imiennie przez pracowników świadczenia rzeczowego w postaci herbaty, cukru w celu samodzielnego przygotowania przez nich napoju, nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu na takich samych zasadach jak wynagrodzenie za pracę. Zwolnienie bowiem z opodatkowania obejmuje wodę zdatną do picia i inne napoje, w opisanej w piśmie sytuacji wydawane są artykuły spożywcze (herbata, cukier), nie zaś napoje, zatem w tym zakresie stanowisko spółki jest nieprawidłowe na gruncie obowiązujących przepisów prawa.

Mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zduńskiej Woli nie podziela poglądu wyrażonego w złożonym wniosku.

Powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Spółkę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż ww. odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl