US I/1-415/15/2006 - Zryczałtowany zwrot podatku, który nie zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwoty podatku naliczonego, jako koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 października 2006 r. Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim US I/1-415/15/2006 Zryczałtowany zwrot podatku, który nie zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwoty podatku naliczonego, jako koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

Pytanie podatnika

Czy kwota zryczałtowanego zwrotu podatku, o którą nie można powiększyć podatku VAT naliczonego stanowi koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym?

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. postanawia stanowisko w indywidualnej sprawie przedstawione we wniosku z dnia 27.08.2006 r. (złożonym w tut. organie 29.08.2006 r.) wg którego u nabywcy kwota zryczałtowanego zwrotu podatku z faktury VAT RR zapłacona gotówką lub zapłacona na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego w terminie późniejszym niż 14 dni, stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uznać za prawidłowe.

Przepis art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, iż stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wnioskiem z dnia 27.08.2006 r. (złożonym 29.08.2006 r.) podatnik wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawiając następujący stan faktyczny.

We wniosku podatnik podał, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa produktów mięsnych kupuje od rolników ryczałtowych na faktury VAT RR zwierzęta hodowlane. Podatnik podał również, iż działalność jego opodatkowana jest na zasadach ogólnych, w formie 19% podatku liniowego i podatkiem od towarów i usług, a nabywane produkty rolne mają związek z dostawą opodatkowaną.

Z treści wniosku wynika również, iż zdarzają się przypadki, że rolnik nie posiada rachunku bankowego, coraz częściej jednak rolnicy ryczałtowi nie chcą zapłaty przelewem, żądają zapłaty gotówką, wręcz uzależniają zawarcie transakcji od zapłaty gotówką w momencie sprzedaży. Podał również, iż zdarza się, że zapłata należności obejmująca kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku następuje na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego w terminie późniejszym niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu (np. 14-ty dzień przypada w dzień wolny od pracy, w dniu złożenia przelewu brak środków na rachunku bankowym).

Podatnik określił też, iż zgodnie ze szczególnymi zasadami rozliczania zwrotu podatku VAT przez nabywcę produktów rolnych od rolnika ryczałtowego określonymi w art. 116 pkt 6-8 ustawy o VAT nie ma on prawa do odliczenia zapłaconego w cenie produktów podatku VAT.

W związku z powyższym podatnik skierował zapytanie czy kwota zryczałtowanego zwrotu podatku, o którą nie można powiększyć podatku VAT naliczonego stanowi koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

Zdaniem podatnika w przedstawionym stanie faktycznym zgodnie z art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodu są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23.

Stanowisko tut. organu jest następujące.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

- jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odsprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

- w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług -jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Stosownie do art. 116 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1) nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną,

2) zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności,

3) w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o którym mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Ustęp 7 tego artykułu stanowi, iż za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

Oznacza to, że w zakresie rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowany zwrot podatku z tytułu sprzedaży produktów rolnych, który nie stał się podatkiem naliczonym nie będzie można potraktować u nabywcy jako mieszczący się w zakresie przepisu art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przepis ten odnosi się do podatku naliczonego, zatem zaliczenie powyższego wydatku do kosztów uzyskania przychodu należy rozpatrywać na podstawie art. 22 ust. 1 w/w ustawy.

Jeżeli więc wydatek na nabycie produktów rolnych w części dotyczącej naliczonego od nich zwrotu podatku od towarów i usług został poniesiony w związku z uzyskanym przychodem, to będzie on mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, w sytuacji kiedy zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku od nabywanych od rolnika ryczałtowego produktów rolnych, nieodliczony podatek od towarów i usług stanowi koszt uzyskania przychodów.

Stanowisko podatnika przedstawione we wniosku - wg którego u nabywcy kwota zryczałtowanego zwrotu podatku z faktury VAT RR zapłacona gotówką lub zapłacona na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego w terminie późniejszym niż 14 dni, stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tut. organ uznaje - za prawidłowe.

W myśl art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Jednocześnie tut. organ informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów prawa, które były przedmiotem interpretacji.

...................

art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl