US 72/ROP1/423/254/04/AW - Obowiązek złożenia CIT-ST w przypadku prowadzenia działalności handlowej na terenie całego kraju.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2000 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie US 72/ROP1/423/254/04/AW Obowiązek złożenia CIT-ST w przypadku prowadzenia działalności handlowej na terenie całego kraju.

W odpowiedzi na zapytanie Spółki z dnia 19 lutego 2004 r. złożone w trybie artykułu 14a § 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, iż:

W myśl przepisu art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 z późn. zm.)Spółka jest zobowiązana składać w terminie wpłat zaliczek miesięcznych uiszczanych w uproszczonej formie lub załączyć do deklaracji oraz zeznania o wysokości dochodu (straty) CIT - 8 informacje o wysokości należnych gminom udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych CIT - ST oraz informację o wyodrębnionych organizacyjnie zakładach, oddziałach CIT - ST/A.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że firma prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży kosmetyków na terenie całego kraju. Zatrudnieni pracownicy jako miejsce świadczenia pracy mają wpisane np.: obszar całej Polski bądź region północny itp.

Zdaniem Spółki, taki zapis w umowie nie nakłada na firmę obowiązku składania ww. załączników, gdyż nie ma wydzielonych oddziałów (zakładów) nie ma również możliwości przyporządkowania miejsca wykonywania pracy do konkretnego województwa czy gminy.

Zgodnie z art. 28 ww. ustawy to na podatniku posiadającym zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby ciąży obowiązek składania deklaracji CIT - ST/A w celu ustalenia dochodu z tytułu uczestnictwa jednostek samorządu terytorialnego we wpłatach z podatku dochodowego od osób prawnych.

W przepisie tym wyraźnie jest mowa o podatnikach prowadzących zakłady na na terenie jednostek samorządu terytorialnego innych niż właściwa dla ich siedziby. Przez zakład natomiast w rozumieniu art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego rozumie się określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

W związku z tym w celu realizacji wyżej wymienionych obowiązków podatkowych i sprawozdawczych obowiązkiem podatnika jest takie określenie struktury organizacyjnej swojego przedsiębiorstwa, aby obowiązek ten mógł być realizowany w sposób nie budzący wątpliwości.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego uważa, że:

zakładem dla celów ustalenia przekazania gminom udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych jest każde miejsce świadczenia pracy przez pracownika poza gminą obejmującą swoim terytorialnym zasięgiem siedzibę podatnika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl