US.43/PO/443/37/04 - Usługi zakwaterowania i żywienia w internacie - zwolnienie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz od obowiązku ewidencjonowania obrotu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 grudnia 2004 r. Urząd Skarbowy w Wyszkowie US.43/PO/443/37/04 Usługi zakwaterowania i żywienia w internacie - zwolnienie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz od obowiązku ewidencjonowania obrotu

Pytanie podatnika

Czy usługi polegające na zakwaterowaniu oraz żywieniu dzieci mieszkających w internacie są zwolnione od podatku VAT ze względu na ich klasyfikację w dziale PKWiU 80 - "Usługi w zakresie edukacji? Czy tak samo należy traktować sprzedać posiłków dla dzieci spoza internatów oraz pracowników szkoły? Czy usługi zakwaterowania grup zorganizowanych spoza szkoły w internacie korzystają ze zwolnienia od VAT ze względu na ich klasyfikację w PKWiU 55.23.15" Czy w/w usługi są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych? Jak należy liczyć obroty uprawnijące do zwolnienia od VAT i do obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej?

Odpowiedź

Stosownie do art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zarówno towary jak i usługi identyfikowane są przy pomocy klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danej usługi lub wyrobu do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy lub producenta. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do usług świadczonych przez ten podmiot, jednostką uprawnioną do wydania opinii klasyfikacyjnej w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku nr 4 pod poz. 1 wymienione są usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15). Natomiast pod poz. 7 widnieją usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Reasumując, Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest organem właściwym do sklasyfikowania towarów czy usług. Należy się zwrócić do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Jeżeli usługi zakwaterowania i żywienia młodzieży szkolnej i pracowników oraz usługi zakwaterowania w internacie zorganizowanych grup spoza szkoły będą się mieściły w w/w grupach PKWiU, to będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencje obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ust. 7 pkt 3 ww. artykułu stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, do wartości, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Równocześnie stosownie do art. 168 ust. 3 ww. ustawy, do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113, za rok 2003 oraz za okres od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.). Art. 14 ust. 1 stanowi, że zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży w rozumieniu art. 2 ust. 1 i 3, a także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie 10.000 euro (na 2004 r. jest to kwota 45.700 zł). Uwzględniając powyższe, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą i mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego w 2004 r. pod warunkiem, że całość ich obrotów (łącznie ze sprzedażą zwolnioną) nie przekroczyła w 2004 r. kwoty 45.700 zł. Natomiast w 2004 r. uprawniające do zwolnienia obroty liczy się za dwa okresy łącznie:- w okresie od 1 stycznia do dnia 30 kwietnia 2004 r. cały obrót łącznie ze sprzedażą zwolnioną oraz sprzedażą towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,- w okresie od 1 maja do końca 2004 r. wartość sprzedaży opodatkowanej z wyłączeniem odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Jednakże, stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do ustalania obowiązku ewidencjonowania obrotów przy użyciu kas fiskalnych liczy się całą wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną od podatku VAT).

Należy jednak wskazać, iż organ podatkowy udzielając informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego nie dokonuje analizy zawartych umów cywilnoprawnych, opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego zawartego w złożonym wniosku. Zatem niniejsza informacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego w złożonym przez Liceum wniosku. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zakres uprawnień lub obowiązków Podatnika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl