Udzielania zamówień publicznych na transport sanitarny przez podmioty lecznicze

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo Urząd Zamówień Publicznych Udzielania zamówień publicznych na transport sanitarny przez podmioty lecznicze

Definicję zamówienia publicznego wskazano w art. 2 pkt 13 ustawy Pzp. Pod pojęciem zamówienia publicznego należy rozumieć odpłatne umowy zawierane pomiędzy zamawiającym, a wykonawcą, których przedmiotem są dostawy, usługi lub roboty budowlane. Możliwość wyłączenia obowiązku stosowania ustawy Pzp może wynikać wyłącznie z okoliczności bezpośrednio wskazanych w jej art. 4, bądź z postanowień zawartych w innych aktach normatywnych mających charakter szczególny. Z treści art. 161c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o świadczeniach", wynika, iż Fundusz oraz podmiot leczniczy, zawierają umowy o wykonywanie transportu sanitarnego z podmiotami dysponującymi środkami transportu. Jednakże, jak to wynika wprost z ust. 2 art. 161c ww. ustawy, tylko do umów zawieranych przez Fundusz stosuje się odpowiednio przepisy działu VI tej ustawy. Wyłączenie to nie obejmuje więc umów o wykonanie transportu sanitarnego zawieranych przez podmioty lecznicze z podmiotami dysponującymi środkami transportu sanitarnego. W art. 5 pkt 33a ustawy o świadczeniach transport sanitarny definiowany jest jako przewóz osób albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych wymagających specjalnych warunków transportu.

W art. 5 pkt 34 ustawy o świadczeniach zawarto definicję pojęcia świadczenie opieki zdrowotnej, przez które należy rozumieć świadczenia zdrowotne, świadczenia zdrowotne rzeczowe i świadczenia towarzyszące. Przy czym przez świadczenie zdrowotne należy rozumieć działanie służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działanie medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich udzielania (art. 5 pkt 40 ustawy o świadczeniach), natomiast świadczenie towarzyszące to zakwaterowanie i wyżywienie w zakładzie opieki zdrowotnej całodobowej lub całodziennej oraz usługi transportu sanitarnego (art. 5 pkt 38 ustawy o świadczeniach).

Z powyższego wynika, iż transport sanitarny mieści się do co prawda w zakresie pojęcia świadczenie opieki zdrowotnej, jednakże należy do kategorii świadczeń towarzyszących będących świadczeniami odrębnymi od świadczeń zdrowotnych. Należy rozważyć więc, czy zawarcie umowy na wykonanie transportu sanitarnego przez podmiot leczniczy z podmiotem dysponującym środkami transportu sanitarnego będzie mieściło się w wyłączeniu określonym w art. 26 ust. 1 i 5 ustawy o działalności leczniczej.

Z przepisu tego wynika, iż do udzielania zamówień przez podmiot leczniczy spełniający przesłanki określone w art. 3 ust. 1 ustawy Pzp, w zakresie świadczeń zdrowotnych, podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą, lub osobie legitymującej się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny, nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych. W odniesieniu do zamówień udzielanych na świadczenia zdrowotne ww. kategorii podmiotów stosuje się regulacje przewidziane w art. 26 i następne ustawy o działalności leczniczej. Biorąc pod uwagę powyższe przyjąć należy, że transport sanitarny jako świadczenie towarzyszące określone w ustawie o świadczeniach, nie należące do kategorii świadczeń zdrowotnych, nie podlega wyłączeniu określonemu w normie art. 26 ust. 1 i 5 ustawy o działalności leczniczej.

W konsekwencji, w ocenie Urzędu Zamówień Publicznych do udzielania zamówień publicznych na transport sanitarny przez podmioty lecznicze, będące zamawiającym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy Pzp, należy stosować ustawę Prawo zamówień publicznych. Należy jednakże zastrzec, że interpretacja przepisów ustawy o działalności leczniczej oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych pozostaje poza właściwością Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i przesądzające stanowisko w tym zakresie należy do ministra właściwego do spraw zdrowia, stosownie do art. 33 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 812, z późn. zm.).

Opublikowano: www.uzp.gov.pl