Stanowisko Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie niektórych skutków niedostosowania do dnia 3 lipca 2016 r. polskiego porządku prawnego do przepisów rozporządzenia MAR.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2016 r. Komisja Nadzoru Finansowego Stanowisko Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie niektórych skutków niedostosowania do dnia 3 lipca 2016 r. polskiego porządku prawnego do przepisów rozporządzenia MAR.

Mając na uwadze art. 4 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 174 z późn. zm.), stosownie do którego do zadań Komisji Nadzoru Finansowego należy podejmowanie działań służących prawidłowemu funkcjonowaniu rynku finansowego oraz działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie funkcjonowania rynku finansowego, jego zagrożeń oraz podmiotów na nim funkcjonujących, w celu ochrony uzasadnionych interesów uczestników rynku finansowego Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (dalej: "UKNF") przedstawia swoje stanowisko w sprawie stosowania przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 596/2014 z dnia 16 kwietna 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku oraz uchylającego dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004)72/WE (Dz.Urz.UE.L 173 z 12 czerwca 2014 r. str. 1 z późn. zm., dalej: "rozporządzenie MAR") w przypadku niedostosowania do dnia 3 lipca 2016 r. polskiego porządku prawnego do wyżej wskazanego aktu prawnego.

Stosownie do art. 288 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U.UE z 2012 r. C 326, str. 1 z późn. zm.) rozporządzenia mają zasięg ogólny, wiążą w całości i są bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich. W odniesieniu do rozporządzenia MAR oznaczać to będzie konieczność stosowania jego przepisów od dnia 3 lipca 2016 r. Przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm., dalej: "ustawa o obrocie instrumentami finansowymi") oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1382 z późn zm., dalej: "ustawa o ofercie publicznej") w razie ich kolizji z przepisami rozporządzenia zachowują ważność, lecz zawężony zostaje zakres ich stosowania.

Dla uczestników rynku oznacza to konieczność stosowania przepisów rozporządzenia i pomijania przepisów wyżej wskazanych ustaw oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych sprzecznych z rozporządzeniem MAR.

W konsekwencji, w ocenie UKNF, od dnia 3 lipca 2016 r. podmioty działające na rynku kapitałowym nie będą zobowiązane do stosowania w szczególności:

1)

rozdziału 2 w dziale VI ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (art. 154-161a);

2)

art. 56 ust. 1 pkt 1, ust. 2, 3 i 5 i art. 57 ustawy o ofercie publicznej;

3)

niektórych przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. z 2014 r. poz. 133), a w szczególności w odniesieniu do rozdziału 2:

* § 5 ust. 1 pkt 1 - 5, 7 - 8, 11, 13 - 18, 24 -26, ust. 2, 1

* § 7-11,

* § 13-14,

* § 17,

* § 19-24,

* § 30-32;

4)

rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 kwietnia 2006 r. w sprawie rodzaju informacji, które mogą naruszyć słuszny interes emitenta, oraz sposobu postępowania emitenta w związku z opóźnianiem przekazania do publicznej wiadomości informacji poufnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 67, poz. 476);

5)

rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie przekazywania i udostępniania informacji o niektórych transakcjach instrumentami finansowymi oraz zasad sporządzania i prowadzenia listy osób posiadających dostęp do określonych informacji poufnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1950).

W powyższym zakresie podmioty działające na rynku kapitałowym są zobowiązane do bezpośredniego stosowania przepisów rozporządzenia MAR wraz z aktami delegowanymi oraz wykonawczymi wydanymi na jego podstawie.

UKNF zwraca także uwagę, że do czasu wejścia w życie odpowiednich przepisów, określających środki elektroniczne służące do przekazywania organowi nadzoru powiadomień o transakcjach dokonywanych przez osoby pełniące obowiązki zarządcze i osoby blisko z nimi związane, sporządzonych zgodnie z wzorem określonym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/523 z dnia 10 marca 2016 r. ustanawiającym wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do formatu i wzoru do celów powiadamiania o transakcjach dokonywanych przez osoby pełniące obowiązki zarządcze i podawania tych transakcji do wiadomości publicznej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 (Dz.Urz.UE.L 88 z 5 kwietnia 2016 r. str. 19), powiadomienia te mogą być przekazywane z wykorzystaniem dowolnych środków elektronicznych, jednak UKNF rekomenduje wykorzystanie do tego celu poczty elektronicznej i przekazywanie tych powiadomień organowi nadzoru na dedykowany tym powiadomieniom adres: notyfikacje.art. 19mar@knf.gov.pl.

1

Zdarzenia mieszczące się w kategoriach informacji wymienionych w § 5 ust. 1 tego rozporządzenia, niewskazane w niniejszym stanowisku, powinny w każdym przypadku podlegać indywidualnej ocenie, czy stanowią informację poufną i wymagają publikacji zgodnie z rozporządzeniem MAR.

Opublikowano: www.knf.gov.pl