Stanowisko UKNF w sprawie wybranych zagadnień związanych z wypełnianiem obowiązków z art. 19 rozporządzenia MAR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2022 r. Komisja Nadzoru Finansowego Stanowisko UKNF w sprawie wybranych zagadnień związanych z wypełnianiem obowiązków z art. 19 rozporządzenia MAR

W związku z zaobserwowanymi przez Urząd KNF przypadkami dokonywania transakcji w okresie zamkniętym, a także niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nad-użyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (dalej "rozporządzenie MAR"), poniżej zostały przedstawione przykłady nieakceptowanych działań, które stanowią zaprzeczenie przejrzystości transakcji i sprzyjają nadużyciom na rynku.

1 Do art. 19 rozporządzenia MAR nie ma zastosowania art. 69 ust. 3 ustawy o ofercie

Na podstawie art. 19 ust. 1 lit. a rozporządzenia MAR, osoby pełniące obowiązki zarządcze oraz osoby blisko z nimi związane, zobowiązane są powiadamiać emitenta oraz UKNF o każdej transakcji zawieranej na ich własny rachunek w odniesieniu do akcji lub instrumentów dłużnych tego emitenta, instrumentów pochodnych, bądź innych powiązanych z nimi instrumentów finansowych, gdy zostanie osiągnięta łączna kwota transakcji w wysokości 5 000 EUR w trakcie jednego roku kalendarzowego. Zawiadomienia dokonuje się niezwłocznie i nie później niż w trzy dni robocze po dniu transakcji.

W zakresie realizacji tego obowiązku nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 69 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, które odnosi się do obowiązku zawiadomienia o nabyciu lub posiadaniu znacznego pakietu akcji (czyli obowiązku z art. 69 ust. 1 i 2 ww. ustawy).

Obowiązek powiadamiania na podstawie art. 19 rozporządzenia MAR przez osoby pełniące obowiązki zarządcze oraz osoby blisko z nimi związane, powstaje także w przypadku, gdy po rozliczeniu w depozycie papierów wartościowych kilku transakcji, zawartych na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu, w tym samym dniu, nie dojdzie do zmiany udziału w ogólnej liczbie głosów w spółce publicznej, z którym wiąże się powstanie obowiązku dokonania zawiadomienia. Przepis art. 69 ust. 3 ustawy o ofercie publicznej nie ma zatem zastosowania do art. 19 rozporządzenia MAR ani w sposób bezpośredni ani odpowiednio.

2 Obowiązek przekazywania powiadomienia w trybie art. 19 ust. 1 rozporządzenia MAR istnieje w przypadku pośredniego nabycia akcji emitenta

Zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. a rozporządzenia MAR, osoby pełniące obowiązki zarządcze oraz osoby blisko z nimi związane, zobowiązane są do powiadomienia emitenta o każdej transakcji zawieranej na ich własny rachunek, w odniesieniu do określonych instrumentów finansowych. Transakcją zawieraną na własny rachunek osoby objętej obowiązkiem z art. 19 ust. 1 rozporządzenia MAR jest każda transakcja, w której osoba ta występuje jako strona transakcji, z zastrzeżeniem przypadków wskazanych poniżej. W przypadku transakcji, której skutkiem jest pośrednie nabycie, przez osoby pełniące obowiązki zarządcze oraz osoby blisko z nimi związane, akcji, instrumentów dłużnych emitenta lub instrumentów pochodnych bądź innych powiązanych z nimi instrumentów finansowych, to taka transakcja również podlega obowiązkowi powiadomienia. Powyższe oznacza, że obowiązkowi powiadomienia z art. 19 ust. 1 rozporządzenia MAR podle-gać będzie również transakcja, w której osoba pełniąca obowiązki zarządcze u emitenta pośrednio nabywa

wymienione w tym przepisie instrumenty finansowe, jednak nabycie to następuje w ramach transakcji, której stroną jest podmiot pośrednio lub bezpośrednio kontrolowany przez tę osobę pełniącą obowiązki zarządcze. Wówczas transakcja taka kwalifikowana jest jako dokonywana bezpośrednio przez osobę blisko związaną z osobą pełniącą obowiązki zarządcze i na osobie blisko związanej spoczywa wówczas obowiązek powiadomienia z art. 19 ust. 1 rozporządzenia MAR.

3 Przesunięcie terminu publikacji raportu okresowego na datę późniejszą, w trakcie trwania okresu zamkniętego, pozostaje bez wpływu na ocenę zachowań osób objętych już rozpoczętym, a następnie przesuniętym okresem zamkniętym

Zgodnie z art. 19 ust. 11 rozporządzenia MAR osoba pełniąca obowiązki zarządcze u emitenta nie może dokonywać żadnych transakcji na swój rachunek, ani na rachunek strony trzeciej, bezpośrednio lub pośrednio, dotyczących akcji lub instrumentów dłużnych emitenta, lub instrumentów pochodnych lub innych związanych z nimi instrumentów finansowych, przez okres zamknięty 30 dni kalendarzowych przed ogłoszeniem śródrocznego raportu finansowego lub sprawozdania na koniec roku rozliczeniowego, które emitent ma obowiązek podać do wiadomości publicznej.

W przypadku, gdy emitent dokonuje zmiany terminu ogłoszenia śródrocznego raportu finansowego lub sprawozdania na koniec roku rozliczeniowego, na termin późniejszy, gdy zmiana ta następuje już po rozpoczęciu okresu zamkniętego - termin okresu zamkniętego powinien być obliczony ponownie, jako 30 dni kalendarzowych przed datą wskazaną jako nowy termin publikacji raportu. Jednocześnie przesunięcie terminu publikacji raportu na datę późniejszą, nie zwalnia z odpowiedzialności za naruszenie zakazu w stosunku do transakcji dokonywanych w czasie biegu terminu poprzedniego okresu zamkniętego.

Powyższe oznacza, że zawarcie transakcji, w już rozpoczętym okresie zamkniętym, a następnie przesunięcie terminu publikacji danego raportu na termin późniejszy, będzie kwalifikowane jako naruszenie art. 19 ust. 11 rozporządzenia MAR.

Opublikowano: www.knf.gov.pl