Stanowisko UKNF w sprawie stosowania art. 86 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2010 r. Komisja Nadzoru Finansowego Stanowisko UKNF w sprawie stosowania art. 86 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym.

Stanowisko w sprawie stosowania art. 86 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. z 2009 r. Nr 77, poz. 649) zwanej dalej "ustawą", w jednostkach zainteresowania publicznego działa komitet audytu, którego członkowie są powoływani przez radę nadzorczą lub komisję rewizyjną spośród swoich członków. Z kolei zgodnie z ust. 3 ww. przepisu w jednostkach zainteresowania publicznego, w których rada nadzorcza składa się z nie więcej niż 5 członków, zadania komitetu audytu mogą zostać powierzone radzie nadzorczej. Ust. 4 wyżej cyt. przepisu stanowi, że w skład komitetu audytu wchodzi co najmniej 3 członków, w tym przynajmniej jeden członek powinien spełniać warunki niezależności i posiadać kwalifikacje w dziedzinie rachunkowości lub rewizji finansowej. Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że przynajmniej jeden z członków komitetu audytu powoływanego przez radę nadzorczą lub komisję rewizyjną spośród swoich członków powinien spełniać warunki niezależności i posiadać kwalifikacje w dziedzinie rachunkowości lub rewizji finansowej.

Wątpliwości interpretacyjne natomiast budzi kwestia, czy wymóg w zakresie spełnienia warunku niezależności i posiadania kwalifikacji w dziedzinie rachunkowości lub rewizji finansowej określony w ust. 4 art. 86 ww. ustawy, odnosi się również do przypadków, gdy w jednostkach zainteresowania publicznego, w których rada nadzorcza składa się z nie więcej niż 5 członków, zadania komitetu audytu powierzone zostały radzie nadzorczej, gdyż przepisy analizowanej ustawy wprost nie rozstrzygają tej kwestii.

Zasadniczym celem nowej regulacji jest zagwarantowanie, aby osoby (przynajmniej niektóre z nich) monitorujące m.in. wykonywanie czynności rewizji finansowej spełniały wymogi niezależności oraz posiadały kwalifikacje w zakresie rachunkowości lub rewizji finansowej bez względu na fakt, czy w danej jednostce zainteresowania publicznego działa komitet audytu, czy też funkcje tego komitetu zostały powierzone radzie nadzorczej. Mając więc na uwadze powyżej nakreślony cel, brak uzasadnionych przesłanek, aby ograniczyć w analizowanym przypadku stosowanie wymogu niezależności oraz posiadania kwalifikacji w dziedzinie rachunkowości lub rewizji finansowej tylko do sytuacji, gdy w jednostkach zainteresowania publicznego działają komitety audytu, których członkowie są powoływani przez radę nadzorczą lub komisję rewizyjną spośród swoich członków. Przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby do nieuzasadnionego wniosku, że inne wymagania stawiane są przed wybieranymi członkami komitetu audytu (spośród członków rady nadzorczej), a inne przed członkami rady nadzorczej wykonującymi zadania komitetu audytu, a więc wypełniającymi obowiązki tożsame z obowiązkami członków komitetu audytu.

Powyższe rozważania zatem dostarczają argumentów przemawiających za słusznością rekomendowania jednostkom zainteresowania publicznego stanowiska, iż wymóg niezależności oraz posiadania kwalifikacji w zakresie rachunkowości lub rewizji finansowej przez przynajmniej jednego członka rady nadzorczej powinien być spełniony również w sytuacji, gdy zadania komitetu audytu powierzone zostały radzie nadzorczej w tych jednostkach zainteresowania publicznego, w których rada nadzorcza składa się z nie więcej niż 5 członków.

Urząd Komisji pragnie jednocześnie podkreślić, że przepisy analizowanej ustawy nie rozstrzygaj ą wprost kwestii czy w zakresie spełnienia warunku niezależności i posiadania kwalifikacji w dziedzinie rachunkowości lub rewizji finansowej, wymóg określony w ust. 4 art. 86 ustawy odnosi się również do przypadków, gdy w jednostkach zainteresowania publicznego, w których rada nadzorcza składa się z nie więcej niż 5 członków, zadania komitetu audytu powierzone zostały radzie nadzorczej.

W związku z powyższym, spełnienie ww. wymogu w jednostkach zainteresowania publicznego, w których zadania komitetu audytu powierzone zostały radzie nadzorczej nie może być zatem egzekwowane jako obowiązek Emitenta, ale niespełnienie tego wymogu Urząd Komisji Nadzoru Finansowego traktuje jako istotny czynnik ryzyka, który należy uwzględnić w treści składanych do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego prospektów emisyjnych oraz memorandów informacyjnych.

Opublikowano: www.knf.gov.pl