ST3-4820-16/2002 - Zasady i kryteria podziału subwencji ogólnej dla gmin na 2002 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2002 r. Ministerstwo Finansów ST3-4820-16/2002 Zasady i kryteria podziału subwencji ogólnej dla gmin na 2002 r.

Zgodnie z art. 40 pkt 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 ze zm.)

- przekazuję w załączeniu informacje o ostatecznej:

- wysokości przyznanych kwot poszczególnych części subwencji ogólnej na 2002 r.,

- wysokości rocznej wpłaty na zwiększenie części podstawowej subwencji ogólnej na 2002 r.,

ustalonych według zasad określonych w ww. ustawie.

Ponadto informuję również o planowanej na 2002 r. kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiącego dochód budżetu państwa.

Kwota subwencji ogólnej dla gmin (bez części oświatowej) w 2002 r. wynosi 4.434.876 tys. zł, z czego:

1) część podstawowa - 2.112.300 tys. zł stanowi sumę kwoty 1.865.300 tys. zł, tj. około 1,3% planowanych dochodów budżetu państwa (wynoszących 145.101.632 tys. zł) i kwoty wpłat gmin wynoszącej 247.000 tys. zł,

2) część rekompensująca - 2.322.576 tys. zł, przy czym:

a) 1.546.440 tys. zł stanowi kwotę rekompensującą dochody utracone w związku z częściową likwidacją podatku od środków transportowych, ustaloną jako 10,5% planowanych w ustawie budżetowej wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych,

b) 745.831 tys. zł stanowi kwotę rekompensującą dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień, określonych w:

- art. 12 ust. 1 pkt 4-6 i ust. 3, art. 13 ust. 1, art. 13a ust. 1 i 2, art. 13b ust. 1 i art. 13c ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.),

- art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444 ze zm.),

- art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 44, poz. 194 ze zm.),

- art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.),

a także z tytułu obniżenia opłaty eksploatacyjnej na podstawie art. 84 ust. 6 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 27, poz. 96 ze zm.),

c) 30.305 tys. zł stanowi kwotę rekompensującą dochody utracone z tytułu opłaty eksploatacyjnej dla gmin górniczych na podstawie art. 39a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz o szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz. U. Nr 162, poz. 1112 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 41).

Część podstawowa subwencji ogólnej została rozdzielona między gminy w następujący sposób:

- ustalono kwotę wyrównawczą dla gmin, w których wskaźnik podstawowych dochodów podatkowych na 1 mieszkańca jest mniejszy od 85% analogicznego wskaźnika obliczonego dla wszystkich gmin w kraju.

W związku z tym, że niektóre gminy przekazały, za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych, korekty sprawozdań z wykonania budżetu gminy za II kwartał 2001 r. - wielkości kwot wyrównawczych, a także kwot wpłat gmin na zwiększenie części podstawowej subwencji ogólnej zostały ustalone ponownie na podstawie skorygowanej bazy danych (w porównaniu z bazą, która posłużyła do wyliczenia projektowanych kwot). Kwota wyrównawcza w 2002 r. wynosi 2.092.335 tys. zł i przysługuje 1.787 gminom (z tego: 88 miastom, 385 miastom i gminom oraz 1.314 gminom),

- pozostałą kwotę części podstawowej subwencji ogólnej (19.965 tys. zł) rozdzielono między wszystkie gminy proporcjonalnie do przeliczeniowej liczby mieszkańców. Przeliczeniowa liczba mieszkańców wszystkich gmin w kraju wynosi 42.423.268 osób, a więc na jednego mieszkańca przeliczeniowego przypada około 0,47 zł.

Część rekompensująca subwencji ogólnej w zakresie dochodów utraconych w związku z częściową likwidacją podatku od środków transportowych została rozdzielona między gminy zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 1998 r. w sprawie zasad i trybu przyznawania gminom części rekompensującej subwencji ogólnej dla gmin, w zakresie kwoty rekompensującej dochody utracone w związku z częściową likwidacją podatku od środków transportowych (Dz. U. Nr 164, poz. 1179), z uwzględnieniem nadesłanych do Ministerstwa Finansów korekt informacji gmin o dochodach z tytułu podatku od środków transportowych za 1997 r.

Natomiast informacja o kwocie rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień, wchodzącej w skład części rekompensującej subwencji ogólnej dla gmin, zostanie przekazana w trybie określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 lutego 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad obliczania i trybu przekazywania gminom kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień (Dz. U. Nr 13, poz. 118 ze zm.).

Część oświatowa subwencji ogólnej dla wszystkich rodzajów samorządu terytorialnego została określona w ustawie budżetowej na 2002 r. w łącznej wysokości 22.318.178 tys. zł. Z kwoty tej wyłączona została 1% rezerwa w wysokości 223.181.780 zł, która została powiększona o kwotę 3.463 zł wynikającą z zaokrągleń.

Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2002 r. dla poszczególnych gmin, powiatów, w tym miast na prawach powiatu, oraz samorządów województw naliczone zostały zgodnie z zasadami ustalonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2002 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1822).

Zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia części oświatowej subwencji ogólnej na 2002 r., ustalony został przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu na podstawie danych dotyczących liczby uczniów wykazanych w sprawozdaniach statystycznych GUS typu "S" na rok szkolny 2001/2002 oraz danych dotyczących liczby nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, wykazanych w sprawozdaniach EN-3.

W związku z powyższym rozdzielono pomiędzy gminy 14.077.288.954 zł.

W części oświatowej subwencji ogólnej uwzględniono środki przeznaczone między innymi na:

- sfinansowanie awansu zawodowego nauczycieli,

- realizację czwartej godziny zajęć z wychowania fizycznego w tygodniowym planie ramowym na miesiąc styczeń 2002 r., tj. do końca semestru zimowego roku szkolnego 2001 - 2002,

- wdrożenie z dniem 1 września 2002 r. ramowych planów nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych,

- doskonalenie zawodowe nauczycieli (zgodnie z zapisem art. 70a ustawy - Karta Nauczyciela).

Kwota roku bazowego (tzn. 2001 r.) obejmuje subwencję ostateczną na 2001 r. powiększoną o zwiększenia z 1% rezerwy tej części subwencji, mające skutki przechodzące na 2002 r. (bez wydatków o charakterze jednorazowym).

Część oświatowa subwencji ogólnej ustalana jest dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, a nie dla poszczególnych szkół (placówek).

Uprzejmie informuję, że podziału kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2002 r. na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego dokonało Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, które dysponuje szczegółowymi danymi niezbędnymi do naliczenia tej części subwencji. Ewentualne pytania w sprawie wysokości kwoty części oświatowej subwencji ogólnej proszę zatem kierować do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.

W związku z ustaleniem ostatecznej łącznej kwoty subwencji ogólnej dla gmin na 2002 r. uprzejmie informuję, że rata części podstawowej subwencji ogólnej za kwiecień br. zostanie przekazana gminom w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą należną za okres styczeń-kwiecień (ustaloną na podstawie ostatecznej kwoty subwencji ogólnej) a kwotą faktycznie przekazaną za okres styczeń-marzec (według projektowanej kwoty subwencji).

Rata części oświatowej subwencji ogólnej za maj br. zostanie ustalona w sposób analogiczny, jak rata części podstawowej subwencji ogólnej za kwiecień, a więc stanowić będzie różnicę między kwotą należną za okres styczeń-maj a kwotą przekazaną za okres styczeń-kwiecień br.

Jednocześnie uprzejmie proszę Zarządy gmin, które - na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002 - zostały zobowiązane do dokonywania wpłat przeznaczonych na zwiększenie części podstawowej subwencji ogólnej na 2002 r., o zwrócenie uwagi na zmianę wielkości kwot tych wpłat. Rata ww. wpłat za kwiecień br. powinna stanowić różnicę między kwotą należną za okres styczeń-kwiecień (wyliczoną jako 4/12 ostatecznej kwoty wpłat po zmianach) a kwotą faktycznie przekazaną przez gminę za okres styczeń - marzec.

Począwszy od miesiąca maja br. kolejne raty wpłat gmin na zwiększenie części podstawowej subwencji ogólnej powinny stanowić 1/12 ostatecznej ich kwoty (w zaokrągleniu do pełnych złotych). Natomiast ostatnia rata wpłaty, tj. za grudzień br., powinna uwzględniać roczne rozliczenie kwoty wynikającej z decyzji Ministra Finansów i wpłat dokonanych przez gminę oraz uwzględniać zaokrąglenia przyjęte przy wyliczaniu rat za poprzednie miesiące.

Wpłat na zwiększenie części podstawowej subwencji ogólnej należy dokonywać na rachunek bankowy Ministerstwa Finansów, Departament Finansów Samorządu Terytorialnego, umiejscowiony w Narodowym Banku Polskim Oddział Okręgowy w Warszawie numer 41101010100071712231000000.

Pragnę zauważyć, że zgodnie z art. 23 ust. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002, od kwot niewpłaconych w terminie (tj. do 15 dnia każdego miesiąca) nalicza się odsetki w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że ostateczna kwota subwencji ogólnej na 2002 r. oraz kwota udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych dla gmin objętych zmianami w podziale administracyjnym kraju, wprowadzonymi:

- rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 września 2001 r. w sprawie ustalenia granic oraz zmiany nazw i siedzib niektórych gmin i miast (Dz. U. Nr 116, poz. 1241 i Nr 156, poz. 1819),

- rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 września 2001 r. w sprawie ustalenia w województwie lubelskim w powiecie ryckim granic gminy Ryki oraz gminy o statusie miasta Dęblin (Dz. U. Nr 116, poz. 1242), została ustalona zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002, tj. dla gmin istniejących w dniu 30 czerwca roku bazowego (roku poprzedzającego rok, na który ustalany jest budżet).

O dokonanym - zgodnie z art. 38 ust. 2 i 4 oraz art. 39 ww. ustawy - podziale subwencji ogólnej oraz kwoty udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku ze zmianami granic gmin, zainteresowane gminy zostaną powiadomione niezwłocznie odrębnym pismem Ministra Finansów.

Ponadto wyjaśniam, że przekazana informacja o planowanych dochodach z tytułu udziału gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych nie ma charakteru dyrektywnego, a jedynie informacyjno-szacunkowy, ponieważ dochody podatkowe planowane są w budżecie państwa na podstawie szacunków i prognoz. Realizacja tych dochodów może ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu, w porównaniu z planem określonym w ustawie budżetowej, z powodów, na które Minister Finansów nie ma bezpośredniego wpływu. W związku z powyższym, faktyczne dochody gmin mogą być zatem większe lub mniejsze od tych wielkości, które wynikają z informacji podanej przez Ministra Finansów.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2002/3/27