ST3-4802-264/2003/2499 - Rekompensata dla gmin z tytułu ulg ustawowych, zmiany w sprawozdawczości budżetowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lipca 2003 r. Ministerstwo Finansów ST3-4802-264/2003/2499 Rekompensata dla gmin z tytułu ulg ustawowych, zmiany w sprawozdawczości budżetowej.

W związku ze zbliżającym się terminem sporządzania sprawozdań budżetowych za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2003 r. oraz wniosków o przyznanie części rekompensującej subwencji ogólnej w zakresie kwoty rekompensującej skutki ustawowych ulg i zwolnień - uprzejmie informuję, że:

I.W dniu 25 czerwca 2003 r. zostało podpisane rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad obliczania i trybu przekazywania gminom kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień (Dz. U. Nr 113, poz. 1073).

Rozporządzenie to będzie miało zastosowanie do sporządzenia wniosków o przyznanie części rekompensującej subwencji ogólnej w zakresie kwoty rekompensującej skutki ustawowych ulg i zwolnień - począwszy od wniosków składanych przez gminy w terminie do dnia 31 lipca 2003 r., które powinny być sporządzane wyłącznie na nowych drukach (wzór stanowią załączniki do ww. rozporządzenia).

Zmiany zaproponowane w tym rozporządzeniu mają charakter porządkowy i doprecyzowujący. W wyniku zmian o charakterze porządkowym dostosowano treść rozporządzenia i wniosków do nowego brzmienia art. 24 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 ze zm.), nadanego ustawą z dnia 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002 oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 216, poz. 1826).

II.W dniu 10 lipca 2003 r. zostało podpisane rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 125, poz. 1160).

Przepisy powyższego rozporządzenia będą miały zastosowanie do sporządzania sprawozdań budżetowych przez jednostki samorządu terytorialnego za okresy sprawozdawcze począwszy od II kwartału br.

Zmiany zaproponowane w tym rozporządzeniu mają charakter porządkowy i doprecyzujący. W wyniku zmian o charakterze porządkowym dostosowano:

1) treść formularza Rb-27S i Rb-PDP do obowiązujących przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa poprzez wykreślenie z katalogu ulg, ulgi dotyczącej zaniechania poboru podatków i opłat,

2) treść formularza Rb-PDP do obowiązujących przepisów ustaw poprzez wykreślenie znaków "X" w pozycjach odnoszących się do podatku leśnego i podatku od środków transportowych, co pozwoli na wypełnienie danych dotyczących skutków obniżenia górnych stawek tych podatków,

3) struktury pliku sprawozdania Rb-PDP przekazywanego na nośnikach elektronicznych do dokonanych zmian.

Doprecyzowane zostały zapisy dotyczące:

1) zasad wykazywania danych w sprawozdaniu Rb-27S w zakresie należności,

2) zasad wykazywania danych w sprawozdaniu Rb-27ZZ,

3) zakresu wykazywania danych w sprawozdaniu Rb-28S za miesiące niekończące kwartału,

4) zasad wykazywania danych w sprawozdaniu Rb-50 w zakresie danych uzupełniających.

Określono zasady przekazywania sprawozdań z wykonania planu Państwowych Funduszy Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym szczebla powiatowego i wojewódzkiego do Głównego Geodety Kraju.

W związku z powyższym, zwracam się z uprzejmą prośbą o zwrócenie szczególnej uwagi, by przy sporządzaniu sprawozdań i wniosków, o których mowa wyżej, zostały uwzględnione zmiany wprowadzone tymi rozporządzeniami.

Ww. rozporządzenia zostały zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (w zakładce Finanse samorządów/Pisma i rozporządzenia).

Ponadto pragnę poinformować, że zostały podjęte działania, mające na celu dostosowanie systemu "Budżet ST II" do zmian wprowadzonych przepisami rozporządzeń, o których mowa wyżej.

W najbliższym czasie zostaną przekazane Regionalnym Izbom Obrachunkowym płyty CD z uaktualnionymi instalacyjnymi wersjami systemu "Budżet ST II" dla podsystemów RIO i JST. Jednostki samorządu terytorialnego otrzymają podsystemy za pośrednictwem Regionalnych Izb Obrachunkowych.

III.Jednocześnie uprzejmie informuję, że od dnia 1 października 2003 r. Narodowy Bank Polski będzie realizował wyłącznie zlecenia płatnicze kierowane z lub na rachunki Posiadaczy rachunków w Narodowym Banku Polskim oznaczonych numerami rachunków w standardzie NRB (Numer Rachunku Bankowego).

W związku z tym, jeżeli jednostka samorządu terytorialnego będzie dokonywała wpłaty na rachunek Ministerstwa Finansów, Departament Finansów Samorządu Terytorialnego, umiejscowiony w Oddziale Okręgowym Narodowego Banku Polskiego w Warszawie - powinna wystawiać zlecenia płatnicze na numery rachunków w standardzie NRB, tj.:

1) 41 1010 1010 0071 7122 3100 0000 - wpłaty gmin na zwiększenie części podstawowej subwencji ogólnej, dokonywane na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003, dotyczące:

* roku budżetowego,

* zaległości z lat poprzednich,

* odsetek, dotyczących wpłat roku bieżącego i lat ubiegłych,

a także wpłaty z tytułu:

* korekt części podstawowej subwencji ogólnej dla gmin za lata ubiegłe,

* korekt części rekompensującej subwencji ogólnej dla gmin za lata ubiegłe,

* korekt części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego za lata ubiegłe,

2) 81 1010 1010 0071 7122 3020 0000 - wpłaty z tytułu korekt części podstawowej subwencji ogólnej dla gmin na rok budżetowy,

3) 76 1010 1010 0071 7122 3030 0000 - wpłaty z tytułu korekt części rekompensującej subwencji ogólnej dla gmin na rok budżetowy,

4) 71 1010 1010 0071 7122 3040 0000 - wpłaty z tytułu korekt części oświatowej subwencji ogólnej dla gmin na rok budżetowy,

5) 66 1010 1010 0071 7122 3050 0000 - wpłaty z tytułu korekt części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatów na rok budżetowy,

6) 61 1010 1010 0071 7122 3060 0000 - wpłaty z tytułu korekt części oświatowej subwencji ogólnej dla województw na rok budżetowy.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2003/4/25