ST2-4834-16/SZH/2008/1909 - Ujmowanie w sprawozdaniu Rb-27S odsetek za zwłokę od niepodatkowych należności budżetowych oraz odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych wydatków niewygasających oraz środków funduszy pomocowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2008 r. Ministerstwo Finansów ST2-4834-16/SZH/2008/1909 Ujmowanie w sprawozdaniu Rb-27S odsetek za zwłokę od niepodatkowych należności budżetowych oraz odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych wydatków niewygasających oraz środków funduszy pomocowych.

Ujmowanie w sprawozdawczości budżetowej odsetek za zwłokę od niepodatkowych należności budżetowych oraz odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych wydatków niewygasających oraz środków funduszy pomocowych, jak również w sprawie klasyfikowania dochodów i wydatków budżetowych - Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

Ad. pkt 1 - Odsetki od należności wynikających z umów cywilnoprawnych posiadają pewne cechy odmienne od odsetek za zwłokę przewidzianych w Ordynacji podatkowej.

Odsetki te powstają na skutek niespełnienia w terminie świadczenia pieniężnego i są świadczeniem, ubocznym. Zgodnie z przepisem Art. 481 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia. Obowiązek zapłaty odsetek powstaje niezależnie od przyczyn niedotrzymania, terminu płatności. Wierzyciel nabywa prawo do odsetek oddzielnie za każdy kolejny dzień opóźnienia. Roszczenie o odsetki, z chwilą powstania, uzyskuje byt niezależny od świadczenia głównego i może być dochodzone przed sądem powszechnym.

Do kwestii zaległych odsetek odnoszą się także przepisy Art. 451, Art. 482 i Art. 509 Kodeksu cywilnego, przy czym przepisy Art. 482 § 1 i Art. 509 § 2 Kodeksu cywilnego wprost posługują się pojęciem "zaległe odsetki".

W związku z powyższym, naliczone odsetki od należności, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacji podatkowej należy wykazywać w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S - stosownie do § 3 ust. 1 pkt 8 załącznika Nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.) - w odrębnych paragrafach odsetkowych w kolumnie "należności pozostałe do zapłaty ogółem" jak i w kolumnie "zaległości".

Ad. pkt 2 - Zgodnie z formularzem sprawozdania Rb-ST, stanowiącym załącznik Nr 31 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.), w wierszu I. "Stan środków na rachunku budżetu jednostki samorządu terytorialnego", w pozycji 1. "stan środków na rachunku wydatków niewygasających" oraz w wierszu dotyczącym stanu środków funduszy pomocowych, należy ujmować - według stanu na dzień 31 grudnia r. sprawozdawczego - odpowiednio: stan środków na rachunku wydatków niewygasających oraz stan środków funduszy pomocowych na podstawie dowodów bankowych zgodnych z zapisami w księgowości banku. Oznacza to, że w sprawozdaniu Rb-ST w pozycjach, o których mowa w piśmie, wykazywane będą kwoty łącznie w odsetkami od środków zgromadzonych na tych rachunkach.

Ad. pkt 3 - Zgodnie z rozporządzeniem. Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 209, poz. 2132 z późn. m.), właściwym paragrafem wydatkowym dla zakup materiałów do wykonania remontów systemem gospodarczym powinien być paragraf 4210 - Zakup materiałów i wyposażenia, bowiem w sytuacji przedstawionej w piśmie Gminy nie następuje nabycie usługi od podmiotu zewnętrznego, a remont przeprowadza pracownik zatrudniony w samorządowej jednostce budżetowej, którego wynagrodzenie jest finansowane z funduszu wynagrodzeń tej jednostki, z wykorzystaniem zakupionych elementów.

Ad. pkt 4 - Jeśli, stanowiące przedmiot zapytania, pomoce dydaktyczne w formie płyt DVD są środkami dydaktycznymi służącymi do nauczania i wychowywania w szkołach i placówkach oświatowych, których, mowa w § 5 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020), wydatki na ich zakup należy klasyfikować w paragrafie 424 - "Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek" z odpowiednią czwartą cyfrą. Natomiast w paragrafie 475 - "Zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji", z odpowiednią czwartą cyfrą, należy klasyfikować wydatki na zakup akcesoriów komputerowych oraz na zakup programów i licencji, jeśli wydatki te nie są wydatkami majątkowymi. Do akcesoriów komputerowych zalicza się dodatkowe wyposażenie komputerowego stanowiska pracy (np. myszy, filtry przeciwodblaskowe na monitory, podkładki pod myszy, kable łączące, głośniki, słuchawki, zewnętrzne nośniki pamięci w postaci dyskietek różnego typu) oraz zasoby zużywalne potrzebne do działania i konserwacji urządzeń zewnętrznych komputerów (np. tusze, tonery i taśmy do drukarek komputerowych).W opinii Ministerstwa Finansów w sprawie sposobu klasyfikowania wydatków na zakup wymienionych środków dydaktycznych stanowisko powinno zająć również Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Ad. pkt 5 - Ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli dofinansowuje się m.in. koszty przejazdów nauczycieli, którzy na podstawie skierowania udzielonego przez dyrektora szkoły lub placówki uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania nauczycielom urlopów dla dalszego kształcenia się, dla celów naukowych, artystycznych, oświatowych i z innych ważnych przyczyn oraz ulg i świadczeń związanych z tym kształceniem, a także organów uprawnionych do ich udzielania (Dz. U. z 2001 r. Nr 1, poz. 5 z późn.) nauczycielowi odbywającemu studia wyższe w innej miejscowości niż miejsce zamieszkania lub miejsce pracy przysługuje zwrot kosztów przejazdu na obowiązkowe zajęcia, na zasadach określonych w przepisach dotyczących, należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

W myśl § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103 poz. 472, z późn. zm.) pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych na podstawie skierowania zakładu pracy przysługuje, o ile umowa zawarta miedzy nim i zakładem pracy nie stanowi inaczej, zwrot kosztów przejazdu. Powyższe rozporządzenie ma zastosowanie również do nauczycieli podnoszących swoje kwalifikacje w formach pozaszkolnych.

W związku z powyższym wydatki na przejazdy nauczycieli odbywających studia wyższe należy klasyfikować w paragrafie 441 - Podróże służbowe krajowe, z odpowiednią czwartą cyfrą. Stanowisko w kwestii klasyfikacji wydatków na przejazdy nauczycieli podnoszących kwalifikacje w formach pozaszkolnych powinno zająć Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Opublikowano: www.poznan.rio.gov.pl