ST2-4834/130/KBU/08/1276 - Zasady sporządzania sprawozdań Rb-NDS, Rb-N, Rb-27ZZ, przelewy redystrybucyjne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 września 2008 r. Ministerstwo Finansów ST2-4834/130/KBU/08/1276 Zasady sporządzania sprawozdań Rb-NDS, Rb-N, Rb-27ZZ, przelewy redystrybucyjne.

W związku z pismem z dnia 30 lipca 2008 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych. Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w zakresie pytań 2, 4, 6, 7 i 8 ww. pismo zostało przekazane według właściwości do Departamentu Budżetu Państwa skąd należy oczekiwać odpowiedzi.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

Ad. 1

Tworzenie i rozwiązywanie lokat jest rozchodem i przychodem jednostki samorządu terytorialnego. Środki pieniężne lokowane w bankach jednostka samorządu terytorialnego powinna ujmować w sprawozdaniu Rb-NDS o nadwyżce/ deficycie po stronie rozchodów. Stosownie do treści "nowego" wzoru formularza ustalonego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2008 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 16, poz. 100) rozchody z tego tytułu powinny być ujmowane w pozycji D25 "inne cele".

Należy przy tym zaznaczyć, że nie zmieniły się zasady dotyczące sporządzania sprawozdania Rb-NDS wynikające z § 10 ust. 1 instrukcji, stanowiącej załącznik Nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 ze zm.).

Ad. 3.

W sprawozdaniu Rb-N sporządzonym na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej należy wykazywać wszelkie bezsporne należności powstałe zarówno po stronie dochodowej, jak i wydatkowe. Przy czym, istotne jest aby stan należności sektora finansów publicznych nie został zdublowany przy agregacji sprawozdań z różnych szczebli.

Sytuacja taka ma miejsce w przypadku danych dotyczących realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami. W sprawozdaniu Rb-27ZZ należności z realizacji ww. zadań prezentowane są w rozbiciu na części należną budżetowi państwa oraz część należną budżetowi jednostki samorządu terytorialnego. W związku z powyższym, celem uniknięcia dublowania informacji o należnościach z tytułu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, jednostki samorządu terytorialnego w swoim kwartalnym sprawozdaniu Rb-N o stanie należności i wybranych aktów finansowych powinny wykazywać z przedmiotowego zakresu tylko wartość w części należnej budżetowi jednostki samorządu terytorialnego.

Ad. 5.

Zgodnie z art. 404 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25. poz. 150 ze zm.) gminy i powiaty, w których przychody funduszy ochrony środowiska, o których mowa w art. 401 ust. 1, są większe niż 10-krotność średniej krajowej przychodów z r. poprzedniego przypadających na jednego mieszkańca, liczonej odpowiednio dla gmin i powiatów, przekazują nadwyżkę z tytułu tych przychodów do właściwego funduszu wojewódzkiego.

Zauważyć należy, iż środki przekazywane pomiędzy funduszami nie wpływają na dochody budżetu, lecz przekazywane są pomiędzy poszczególnymi dysponentami funduszu i wpływają bezpośrednio na lok. rachunki. Dlatego też, operacja przekazania środków z gminnego bądź powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na wojewódzki fundusz środowiska i gospodarki wodnej, o której mowa w art. 404 ww. ustawy, powinna zostać zaewidencjonowana w paragrafie 2960 - Przelewy redystrybucyjne.

Opublikowano: www.rio.opole.pl