ST1-4834-254/BTM/2009/1612 - Klasyfikowanie wydatków przez zakłady wielobranżowe. Rozliczanie z budżetem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 grudnia 2009 r. Ministerstwo Finansów ST1-4834-254/BTM/2009/1612 Klasyfikowanie wydatków przez zakłady wielobranżowe. Rozliczanie z budżetem.

I. Zakłady wielobranżowe w planach finansowych powinny stosować klasyfikację dla wszystkich rodzajów działalności, jakie prowadzą i tak np.:

1.

remonty i konserwacje sieci wodno - kanalizacyjnej

a.

w gminach miejskich

dział 900 - Gospodarka, komunalna i ochrona środowiska

rozdział 90001 - Gospodarka ściekowa i ochrona wód.

b.

w gminach wiejskich

dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo

rozdział 01010 - Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi

2.

a. obsługa oczyszczalni ścieków w gminach miejskich

dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

rozdział 9001 - Gospodarka ściekowa i ochrona wód

b.

obsługa oczyszczalni ścieków w gminach wiejskich

dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo

rozdział 01010 - Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi

3.

administrowanie i gospodarowanie zasobami budynków mieszkalnych

dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa

rozdział 70001 -Zakłady gospodarki mieszkaniowej

4.

oczyszczanie ulic i placów

dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

rozdział 90003 - Oczyszczanie miast i wsi

5.

wywóz odpadów komunalnych

dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

rozdział 90002 - Gospodarka odpadami

Dotacje zaś powinny być ujmowane w odpowiednim dziale i rozdziale dla danej działalności.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że rozliczenia z jednostką samorządu terytorialnego środków obrotowych i nadwyżki środków obrotowych - zakłady budżetowe powinny ujmować w dziale i rozdziale właściwym dla przeważającego rodzaju działalności zakładu budżetowego określonego w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych - zgodnie z § 47 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 z późn. zm.).

II. Zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), rada gminy może podjąć uchwalę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców. Dopłata ta ma na celu ochronę, np. gospodarstw domowych przed skokowym wzrostem cen i stawek opłat za wodę i ścieki i nie startowi formy dotowania działalności przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego.

Dopłata ta nie jest przekazywana do wszystkich gospodarstw domowych, ale łącznie i bezpośrednio na konto przedsiębiorstwa wodociągowo kanalizacyjnego. Pozostałą część należności za wodę regulują gospodarstwa domowe.

W związku z tym dopłatę do wody należy traktować, jako zakup usług i zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 r., w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 209, poz. 2132 z późn. zm.), ujmować w § 430 - "Zakup usług pozostałych", z odpowiednią czwartą cyfrą. (...)

Opublikowano: www.poznan.rio.gov.pl