ST1-4834-254/BTM/2009/1612 - Klasyfikowanie wydatków przez zakłady wielobranżowe. Rozliczanie z budżetem.
Pismo z dnia 11 grudnia 2009 r. Ministerstwo Finansów ST1-4834-254/BTM/2009/1612 Klasyfikowanie wydatków przez zakłady wielobranżowe. Rozliczanie z budżetem.
I. Zakłady wielobranżowe w planach finansowych powinny stosować klasyfikację dla wszystkich rodzajów działalności, jakie prowadzą i tak np.:
remonty i konserwacje sieci wodno - kanalizacyjnej
w gminach miejskich
dział 900 - Gospodarka, komunalna i ochrona środowiska
rozdział 90001 - Gospodarka ściekowa i ochrona wód.
w gminach wiejskich
dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo
rozdział 01010 - Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi
a. obsługa oczyszczalni ścieków w gminach miejskich
dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
rozdział 9001 - Gospodarka ściekowa i ochrona wód
obsługa oczyszczalni ścieków w gminach wiejskich
dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo
rozdział 01010 - Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi
administrowanie i gospodarowanie zasobami budynków mieszkalnych
dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa
rozdział 70001 -Zakłady gospodarki mieszkaniowej
oczyszczanie ulic i placów
dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
rozdział 90003 - Oczyszczanie miast i wsi
wywóz odpadów komunalnych
dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
rozdział 90002 - Gospodarka odpadami
Dotacje zaś powinny być ujmowane w odpowiednim dziale i rozdziale dla danej działalności.
Jednocześnie Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że rozliczenia z jednostką samorządu terytorialnego środków obrotowych i nadwyżki środków obrotowych - zakłady budżetowe powinny ujmować w dziale i rozdziale właściwym dla przeważającego rodzaju działalności zakładu budżetowego określonego w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych - zgodnie z § 47 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 z późn. zm.).
II. Zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), rada gminy może podjąć uchwalę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców. Dopłata ta ma na celu ochronę, np. gospodarstw domowych przed skokowym wzrostem cen i stawek opłat za wodę i ścieki i nie startowi formy dotowania działalności przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego.
Dopłata ta nie jest przekazywana do wszystkich gospodarstw domowych, ale łącznie i bezpośrednio na konto przedsiębiorstwa wodociągowo kanalizacyjnego. Pozostałą część należności za wodę regulują gospodarstwa domowe.
W związku z tym dopłatę do wody należy traktować, jako zakup usług i zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 r., w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 209, poz. 2132 z późn. zm.), ujmować w § 430 - "Zakup usług pozostałych", z odpowiednią czwartą cyfrą. (...)