ST1-4834-12/WWR/08/2848 - Konsekwencje finansowania przez BGK inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2008 r. Ministerstwo Finansów ST1-4834-12/WWR/08/2848 Konsekwencje finansowania przez BGK inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

(...) w sprawie "pozakredytowego" finansowania przez BGK inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (...) konsekwencją ww. sposobu finansowania jest możliwość niekontrolowanego zadłużenia się jednostek samorządu terytorialnego oraz faktycznego przekroczenia ustawowych limitów zadłużenia (art. 169 i art. 170 ustawy o finansach publicznych).

W określonych sytuacjach - wysokiego zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego obciążenia koniecznością spłat kredytów, pożyczek i wykupem papierów wartościowych, przeprowadzanie operacji wykupu wierzytelności i spłat wierzytelności może więc doprowadzić do unikania stosowania limitów określonych w wymienionych przepisach.

Opisana praktyka może również doprowadzić do niebezpieczeństwa akumulacji spłat zobowiązań wpływających na wynik budżetu jednostki (deficyt) i spłat zobowiązań wynikających z zaciągniętych kredytów, pożyczek i wyemitowanych papierów wartościowych. Może to powodować konieczność pozyskiwania środków o charakterze zwrotnym i w konsekwencji wzrostu długu jednostki samorządu terytorialnego. Wydaje się, że instrumentem finansowania inwestycji realizowanych przez jednostkę samorządową, w sytuacji występowania luki dochodowej (braku wystarczających dochodów do sfinansowania zaplanowanych wydatków), powinien być przede wszystkim kredyt, pożyczka lub emisja papierów wartościowych, jako źródeł finansowania deficytu określonych w art. 168 ust. 2 ustawy. Instrumenty te powinny odpowiadać wymogom określonym w dziale H, rozdział 4 - Ogólne zasady zaciągania zobowiązań przez inne niż Skarb Państwa jednostki sektora finansów publicznych. (...)

Opublikowano: www.poznan.rio.gov.pl