ST1/0602-1/MSJ/08/1531 - Dotacja celowa z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dla uczniowskiego klubu sportowego.
Pismo z dnia 20 lutego 2008 r. Ministerstwo Finansów ST1/0602-1/MSJ/08/1531 Dotacja celowa z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dla uczniowskiego klubu sportowego.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych należy do zadań własnych gminy.
Na mocy przepisu art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury fizycznej jako zadania własne. Stosownie do postanowień zawartych w art. 4 ust. 1 tej ustawy, jednostki samorządu terytorialnego tworzą warunki prawno-organizacyjne i ekonomiczne dla rozwoju kultury fizycznej, którą w rozumieniu ustawy, jest wiedza, wartości, zwyczaje, działania podejmowane dla zapewnienia rozwoju psychofizycznego, wychowania, doskonalenia uzdolnień i sprawności fizycznej człowieka, a takie dla zachowania oraz przywracania jego zdrowia.
Podstawową jednostką organizacyjną realizującą powyższe cele i zadania jest klub sportowy. Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy, który działa na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. W myśl art. 35 tej ustawy, stowarzyszenie może otrzymywać dotację według zasad określonych w odrębnych przepisach.
Zasady i tryb udzielania dotacji z budżetów jednostek samorządu terytorialnego i określa art. 176 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Zgodnie z tym przepisem, podmioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu, jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki.
Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy innych zadań niż określone w tej ustawie - na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem ubiegającym się o dotację. Wówczas tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania, zleconego zadania określa w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
W obowiązującym stanie prawnym gminy mogą ponosić wydatki na cele publiczne związane z realizacją zadań służących zaspokojeniu potrzeb zbiorowości społecznej, a możliwość ujęcia w budżecie jednostki samorządu terytorialnego wydatków powinna wyraźnie wynikać ze szczegółowego przepisu prawa, zezwalającego na uchwalenie tego rodzaju wydatku. Udzielenie dotacji celowej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest uzależnione od spełnienia następujących trzech warunków:
podmiot ubiegający się o dotację nie może należeć do sektora finansów publicznych,
nie może działać w celu osiągnięcia zysku,
dotacja celowa udzielana jest na cel publiczny związany z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego udzielającej dotacji.
W myśl postanowień art. 171 Konstytucji RP działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności. Organami nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego są Prezes Rady Ministrów i wojewodowie, a w zakresie spraw finansowych regionalne izby obrachunkowe.
Regionalne izby obrachunkowe sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej. Minister Finansów nie ma prawnej możliwości do wkraczania w działalność organów sprawujących nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego. Nadzór nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych i wojewody sprawuje bowiem minister właściwy do spraw administracji publicznej.