SPS-024-1420/12 - Opodatkowanie cydru i perry podatkiem akcyzowym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-024-1420/12 Opodatkowanie cydru i perry podatkiem akcyzowym.

Szanowna Pani Marszałek! W związku z pismem, nr SPS-024-1420/12, z dnia 6 lipca 2012 r., przy którym zostało przekazane zapytanie pana posła Mirosława Maliszewskiego dotyczące opodatkowania cydru i perry podatkiem akcyzowym, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. U. L 316 z dnia 31 października 1992 r.) państwa członkowskie mają prawo stosować obniżone stawki podatku akcyzowego od wszelkich rodzajów innych napojów przefermentowanych, niemusujących i musujących, o rzeczywistej zawartości alkoholu nieprzekraczającej 8,5% objętości.

W zawiązku z powyższym w resorcie finansów są prowadzone prace analityczne dotyczące możliwości obniżenia podatku akcyzowego od napojów fermentowanych, jakimi są cydr i perry. Pod uwagę brane są zarówno zawartość alkoholu w tych wyrobach, jak i wysokość stawki podatku akcyzowego, które to będą miały zasadniczy wpływ na kształtowanie się wpływów do budżetu państwa od napojów fermentowanych.

Odnosząc się do pozostałych kwestii poruszonych w interpelacji, należy zauważyć, że zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Powyższy przepis przewiduje kilka wyłączeń od tego obowiązku. Wyłączenia obejmują m.in. wyroby akcyzowe, od których została zapłacona przedpłata akcyzy (art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy), jak również wina w ilości mniejszej niż 1000 hl w ciągu roku kalendarzowego, uzyskane z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, poz. 690). W tym miejscu należy odnieść się do poruszonej przez pana posła kwestii dotyczącej możliwości wprowadzenia w art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym odrębnej regulacji dla cydru i perry, analogicznej do wskazanej powyżej dla win gronowych z winogron pochodzących z upraw własnych, która stanowiłaby podstawę produkcji cydru i perry poza składem podatkowym. Należy zaznaczyć, że uprawnienie do wprowadzenia wyłączenia od obowiązku prowadzenia produkcji w składzie podatkowym w stosunku do drobnych producentów wina wynika wprost z dyrektywy Rady 2008)118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWGW. Przepisy tej dyrektywy nie przewidują takiej możliwości w stosunku do cydru i perry. Takiego uprawnienia nie przewiduje również dyrektywa Rady 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych. W związku z powyższym wprowadzenie w art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym odrębnej regulacji dla cydru i perry, analogicznej do wskazanej powyżej dla win gronowych, z punktu widzenia prawnego nie jest możliwe.

Produkcja cydru i perry poza składem podatkowym jest natomiast możliwa w oparciu o przepis art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym pozwalający na produkcję poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy, na co również zwrócił uwagę pan poseł.

Należy dodać, że przepisy ww. ustawy nie zakazują podmiotom wytwarzającym cydr i perry zlecenia ich rozlewu, jak również naniesienia znaków akcyzy na opakowanie jednostkowe tych wyrobów składom podatkowym, które ze względu na prowadzoną działalność gospodarczą posiadają wszelkie uprawnienia oraz linie rozlewnicze. Możliwość przekazania znaków akcyzy wynika z art. 130 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3, może przekazywać znaki akcyzy w celu naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych stanowiące jego własność podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl