SPS-023-7005/12 - Stanowisko MPiPS w sprawie zniesienia ograniczeń w pracy tymczasowej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 sierpnia 2012 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-7005/12 Stanowisko MPiPS w sprawie zniesienia ograniczeń w pracy tymczasowej

Szanowna Pani Marszałek! Nawiązując do pisma z dnia 25 lipca br., znak: SPS-023-7005/12, przy którym przekazano interpelację pana posła Tomasza Latosa w sprawie zniesienia ograniczeń w pracy tymczasowej, pragnę uprzejmie wyjaśnić, co następuje.

Status pracowników tymczasowych w Polsce reguluje ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. Nr 166, poz. 1608, z późn. zm.) - dalej: ustawa o z.p.t.

Przyjęty w ustawie model pracy tymczasowej zakłada wykonywanie pracy tymczasowej w sposób czasowy, okresowy, doraźny, a nie stały. Zgodnie z ustawową definicją pracy tymczasowej (art. 2 ust. 3 ustawy o z.p.t.) pracą tymczasową jest wykonywanie na rzecz danego pracodawcy użytkownika, przez okres nie dłuższy niż wskazany w ustawie, zadań: a) o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub b) których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe, lub c) których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika.

Jednocześnie ustawodawca w art. 20 ustawy o z.p.t. ustanowił maksymalny okres skierowania przez agencję pracy tymczasowej pracownika tymczasowego do pracy na rzecz pracodawcy użytkownika. W okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy agencja pracy tymczasowej zatrudniająca pracownika tymczasowego może skierować tego pracownika do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz jednego pracodawcy użytkownika przez okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy. Jeżeli pracownik tymczasowy wykonuje w sposób ciągły na rzecz danego pracodawcy użytkownika pracę tymczasową obejmującą zadania, których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez tego pracodawcę użytkownika, okres wykonywania pracy tymczasowej nie może przekroczyć 36 miesięcy.

Powyższe regulacje oddają istotę pracy tymczasowej, tj. czasowy charakter zadań wykonywanych na rzecz określonego pracodawcy użytkownika.

Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę, iż ustawa zawiera szereg postanowień, które mają ułatwiać stałe zatrudnienie u przedsiębiorcy użytkownika. Ustalenie między agencją pracy tymczasowej a pracodawcą użytkownikiem warunku niezatrudnienia pracownika tymczasowego przez pracodawcę użytkownika po zakończeniu wykonywania pracy tymczasowej jest nieważne (art. 12).

Pracodawca użytkownik jest obowiązany informować pracowników tymczasowych, w sposób przyjęty u tego pracodawcy użytkownika, o wolnych stanowiskach pracy, na których zamierza zatrudnić pracowników (art. 23 ust. 3).

Odnosząc się do kwestii ewentualnych zmian w ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych pragnę uprzejmie poinformować, iż problematyka zatrudnienia pracowników tymczasowych jest przedmiotem prac Zespołu Problemowego ds. Prawa Pracy i Układów Zbiorowych Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych. Zespół przyjął stanowisko, w którym zobowiązał się do podjęcia kompleksowych prac w zakresie uregulowania problematyki czasu pracy w dziale szóstym Kodeksu pracy oraz równoczesnego podjęcia rozmów zmierzających do uregulowania kwestii stabilności zatrudnienia w kontekście warunków stosowania umów na czas określony, umów cywilnoprawnych, samozatrudnienia i pracy tymczasowej. Dalsze prace w tym zakresie są uzależnione od przebiegu prac na forum zespołu.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl