SPS-023-627/08 - Zwiększenie udziału gmin, powiatów i województw w podatku PIT oraz zwiększenia kwoty subwencji oświatowej na 2008 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2008 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-627/08 Zwiększenie udziału gmin, powiatów i województw w podatku PIT oraz zwiększenia kwoty subwencji oświatowej na 2008 r.

Szanowny Panie Marszałku! W związku z otrzymaną przy piśmie z dnia 21 stycznia 2008 r., Nr SPS-023-627/08, interpelacją posła Jacka Tomczaka w sprawie możliwości zwiększenia udziału gmin, powiatów i województw w podatku PIT oraz zwiększenia kwoty subwencji oświatowej na 2008 r. proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala się w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym (część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2007 wynosiła 28.204.949 tys. zł), skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych.

Łączna kwota części oświatowej subwencji ogólnej planowana na rok 2008 została ustalona zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem założeń do opracowania ustawy budżetowej.

W trakcie prac budżetowych planowana na rok 2008 kwota części oświatowej subwencji ogólnej decyzją ministra finansów zwiększona została o 268 649 tys. zł. W projekcie ustawy budżetowej przekazanej przez rząd do parlamentu część oświatowa subwencji ogólnej ustalona została w wysokości 29.056.617 tys. zł, tj. wyższej o 3,02% w stosunku do kwoty roku 2007. W toku prac nad budżetem na rok 2008, na wniosek komisji sejmowych, kwota części oświatowej subwencji ogólnej została zwiększona do łącznej kwoty 30.910.553 tys. zł, co oznacza wzrost w stosunku do kwoty roku 2007 o 9,59%.

Zaplanowana na rok 2008 kwota części oświatowej subwencji ogólnej w wysokości 30.910.553 tys. zł pozwoli na wdrożenie podwyżek wynagrodzeń dla nauczycieli w szkołach (placówkach) prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

W dniu 5 grudnia 2007 r. na posiedzeniu Zespołu do Spraw Systemu Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego była podnoszona kwestia możliwości zwiększenia, w związku z ulgą prorodzinną, udziału jednostek samorządu terytorialnego w podatku PIT.

Strona samorządowa zespołu stwierdziła, że wprowadzenie ulgi prorodzinnej spowoduje, iż w kasach samorządowych zabraknie 3,4 mld zł, co oznacza zmniejszenie o tę kwotę możliwości absorpcyjnych środków unijnych i spowolnienie procesu inwestycyjnego. Co więcej, brak tej kwoty narusza - zdaniem strony samorządowej - finanse samorządów tak, iż zagraża to realizacji przez nie zadań. W związku z tym strona samorządowa proponuje zwiększenie udziału w PIT: gminom - o 4,45%, powiatom - o 1,25% i województwom - o 0,18%.

Strona rządowa poinformowała, iż zgodnie z szacunkami przeprowadzonymi na potrzeby projektu ustawy budżetowej na rok 2008 zwiększenie ulgi prorodzinnej spowoduje skutek dla sektora finansów publicznych w wysokości 7.108 mln zł. Ponieważ w 2008 r. udział jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych wynosić będzie 48,34%, szacuje się, że skutek dla jednostek samorządu terytorialnego wyniesie około 3.436 mln zł, co - w warunkach roku 2008 - odpowiada udziałowi we wpływach z tego podatku w wysokości 6,45%, z czego dla: gmin - 4,87%, powiatów - 1,37%, województw - 0,21%.

Strona rządowa zauważyła, iż planowana na 2008 r. kwota wpływów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (po uwzględnieniu m.in. ulgi, o której mowa wyżej), stanowiąca podstawę do naliczenia udziałów we wpływach z tego podatku dla jednostek samorządu terytorialnego, w porównaniu z analogiczną kwotą na rok 2007 jest wyższa o 8%.

Należy zwrócić uwagę, iż do prognozy dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych na 2008 r. przyjęto m.in. następujące wielkości makroekonomiczne determinujące dynamikę podstawy opodatkowania:

-

realną dynamikę wynagrodzeń w gospodarce narodowej - 103,6%,

-

dynamikę zatrudnienia w gospodarce narodowej (102,0%), dynamikę liczby emerytów i rencistów z pozarolniczego systemu ubezpieczeń społecznych (100,9%), dynamikę liczby emerytów i rencistów z rolniczego systemu ubezpieczeń społecznych (96,5%),

-

średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych - 2,3%.

Prognoza wpływów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych na 2008 r. uwzględnia skutki proponowanych na ten rok zmian systemowych, m.in.:

-

zwiększenia ulgi podatkowej na każde dziecko ze 120 zł do wysokości podwójnej kwoty zmniejszającej podatek w pierwszym przedziale skali podatkowej (ulga w tej postaci ma obowiązywać już w 2007 r., ale ze skutkami w 2008 r. ze względu na odliczanie jej w rozliczeniu rocznym),

-

waloryzacji I progu podatkowego z 43 405 zł do 44 490 zł, kwoty zmniejszającej podatek w pierwszym przedziale skali podatkowej z 572,54 zł do 586,85 zł, kosztów uzyskania przychodu z 1302 zł do 1335 zł,

-

zwiększonego udziału gmin we wpływach z podatku PIT z 36,22% w 2007 r. do 36,49% w 2008 r.,

-

zmiany zasad przekazywania 1% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego,

-

obniżenia składki rentowej, zgodnie z pierwotnymi założeniami ustawy, tj. obniżenia o kolejne 4 punkty procentowe w 2008 r. (2 punkty po stronie pracownika i 2 punkty po stronie pracodawcy) w stosunku do już obniżonej o 3 punkty procentowe (tylko po stronie pracownika) w 2007 r., które będzie skutkować wyższą podstawą opodatkowania dochodów osób fizycznych,

-

podwyższenia diet dla osób przebywających czasowo za granicą, uzyskujących przychody ze stosunku pracy.

Jeśli zaś chodzi o ewentualną rekompensatę skutków wprowadzenia w podatku dochodowym od osób fizycznych tzw. ulgi prorodzinnej poprzez zwiększenie procentowego udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, uprzejmie informuję, że w chwili obecnej kwestia ta nie jest możliwa do zrealizowania. Obecnie Ministerstwo Finansów nie ma możliwości podania bardziej szczegółowej informacji o skutkach finansowych omawianej ulgi, nie dysponuje bowiem danymi dotyczącymi m.in. liczby dzieci w poszczególnych gminach, na które będzie przysługiwała omawiana ulga podatkowa i których rodzice bądź opiekunowie dokonają stosowanego odliczenia od podatku.

Szczegółowe wyliczenie ubytku dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego, w związku ze zwiększoną ulgą podatkową, będzie możliwe we wrześniu 2008 r. po otrzymaniu wstępnych danych o podatku dochodowym od osób fizycznych, wykazanych w rocznym zeznaniu podatkowym za 2007 r., złożonym w 2008 r. Dopiero na podstawie ww. danych będzie możliwe przeprowadzenie rzetelnej analizy w tym zakresie.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl