SPS-023-5930/12 - Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości garaży.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-5930/12 Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości garaży.

Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na interpelację posła na Sejm RP pana Andrzeja Halickiego, znak: SPS-023-5930/12, w sprawie opodatkowania garaży podatkiem od nieruchomości, przesłaną przy piśmie marszałka Sejmu z dnia 21 czerwca 2012 r., uprzejmie wyjaśniam.

W przepisach prawa garaż nie występuje jako rodzaj budynku. Funkcję garażu mogą natomiast pełnić: oddzielne pomieszczenia, miejsca w budynku, czy też całe obiekty budowlane przeznaczone do przechowywania pojazdów mechanicznych. Ponadto garaże mają różny status prawny. Przykładowo, na gruncie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), garaż może stanowić lokal niemieszkalny, pomieszczenie przynależne do samodzielnego lokalu mieszkalnego, jak również odrębną własność lokalu.

Istnienie różnych stanów faktycznych i prawnych w przypadku garaży powodowało wątpliwości interpretacyjne odnośnie do zastosowania właściwej stawki podatku od nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.). Kwestia ta stała się przedmiotem rozpatrywania przez sądy administracyjne, w orzecznictwie których ukształtował się pogląd, iż garaż stanowiący przedmiot odrębnej własności, który nie jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej, usytuowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawki podatku przewidzianej dla budynków pozostałych - na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Stanowisko takie zajął m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny: w Warszawie - w wyroku z dnia 9 grudnia 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 2114/10, w Białymstoku - w wyroku z dnia 16 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Bk 328/09, w Poznaniu - w wyroku z dnia 9 grudnia 2009 r. sygn. akt III SA/Po 768/09, w Olsztynie - w wyroku z dnia 28 kwietnia 2011 r. sygn. akt I SA/Ol 131/11.

Takiej samej wykładni przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie opodatkowania garaży usytuowanych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, stanowiących przedmiot odrębnej własności dokonał Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznając zagadnienie prawne, na podstawie art. 187 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Stanowisko to zostało wyrażone w uchwale z dnia 27 lutego 2012 r. (sygn. akt II FPS 4/11).

Niezależnie od powyższego Ministerstwo Finansów dostrzega jednak nierówności i różnice w opodatkowaniu miejsc garażowych w budynkach mieszkalnych, powstałe wskutek interpretacji obowiązujących w tym zakresie przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dokonanej przez sądy administracyjne.

Propozycja ujednolicenia zasad opodatkowania garaży podatkiem od nieruchomości może zostać uwzględniona poprzez zastosowanie jednego z kilku możliwych wariantów rozwiązań:

- objęcie wszystkich garaży usytuowanych w budynkach mieszkalnych stawką podatku przewidzianą dla budynków mieszkalnych lub ich części,

- objęcie wszystkich garaży stawką podatku przewidzianą dla budynków pozostałych lub ich części,

- wprowadzenie odrębnej stawki dla wszystkich garaży.

Wybór któregokolwiek z przedstawionych rozwiązań oznaczać będzie konieczność precyzyjnego określenia pojęcia "garaż", gdyż, jak wskazano na wstępie, w zakresie funkcjonowania garaży istnieją różne rozwiązania formalnoprawne. Jednocześnie należy wskazać, iż zdefiniowanie garażu wyłącznie przez funkcję, jaką pełnią takie pomieszczenia (miejsca na przechowywanie środków transportu), może powodować trudności interpretacyjne.

Chcę również zwrócić uwagę na fakt, że każda z wymienionych propozycji spowoduje określone skutki finansowe dla budżetów gmin. Nowelizacja przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych mająca na celu ujednolicenie zasad opodatkowania garaży podatkiem od nieruchomości wymaga zatem pogłębionej analizy pod względem jej wpływu na dochody gmin, jak również sytuację prawnopodatkową obywateli. Zgodnie bowiem z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) wpływy z podatku od nieruchomości stanowią dochody własne gmin. Ponadto na podstawie art. 167 Konstytucji RP w razie wprowadzenia przepisów, których konsekwencją byłby spadek dochodów gmin, niezbędne byłoby wskazanie źródeł jego rekompensaty bądź ewentualne zmniejszenie zakresu zadań publicznych, do realizacji którego jest zobowiązana gmina. W konsekwencji nowelizacja przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w przedmiotowym zakresie spowodowałaby również konieczność analizy skutków finansowych możliwych rozwiązań dla budżetu państwa.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl