SPS-023-545/11 - Zwolnienie z VAT dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolnika ryczałtowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2011 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-545/11 Zwolnienie z VAT dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Jednocześnie zauważam, że w myśl art. 43 ust. 3 ww. ustawy rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

W myśl art. 2 pkt 19 powyższej ustawy przez rolnika ryczałtowego rozumie się podmiot dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, który nie jest obowiązany na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych i nie skorzystał z możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 3 tej ustawy.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwach rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Dotyczy to m.in. usług w zakresie: koszenia zbóż, traw i innych roślin, siewu zbóż i innych roślin uprawianych w rolnictwie, zbioru traw, zbóż i innych roślin, rozsiewu nawozów i oprysków, prac agregatorem talerzowym, orki, innych prac związanych z uprawą roli.

Z powyższych przepisów wynika, że powyższe zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem podatnik wykonujący czynności, o których mowa w tym przepisie, może w odniesieniu do całej działalności rolniczej, przez którą rozumie się również świadczenie usług rolniczych (por. art. 2 pkt 15 ww. ustawy), albo korzystać z tego zwolnienia jako rolnik ryczałtowy, albo rozliczać podatek od towarów i usług na zasadach ogólnych. Nie jest zatem możliwe korzystanie ze zwolnienia przy dostawie produktów rolniczych pochodzących z własnej działalności rolniczej i jednoczesne opodatkowanie na zasadach ogólnych świadczonych usług rolniczych.

Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć, że wstępna analiza stanowiska przedstawionego w wydanej w imieniu ministra finansów przez dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi interpretacji indywidualnej z dnia 21 lipca 2011 r. (sygn. IPTPP1/443-128/11-2/AL) wykazała, że ww. stanowisko wpisuje się w powyższe wyjaśnienia. W interpretacji tej upoważniony organ podatkowy prawidłowo stwierdził: "podmiot będący rolnikiem ryczałtowym nie może bowiem łączyć dwóch statusów - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego - w pozostałym zakresie działalności rolniczej, tj. świadczenia usług rolniczych".

Odnosząc się do drugiego pytania pana posła, pragnę wyjaśnić, że przedmiotowa interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (z dnia 21 lipca 2011 r., sygn. IPTPP1/443-128/11-2/AL) nie dotyczy sytuacji, gdy rolnik ryczałtowy prowadzący działalność rolniczą, a w szczególności świadczący usługi rolnicze wymienione w załączniku nr 2, podejmuje dodatkowo działalność gospodarczą w innym niż działalność rolnicza zakresie, jak np. prowadzenia sklepu. W takim przypadku podatnik będący rolnikiem ryczałtowym w zakresie działalności rolniczej do czasu rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, korzysta ze zwolnienia w zakresie tej działalności, natomiast w odniesieniu do działalności, która nie jest działalnością rolniczą, może albo korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ww. ustawy (tj. ze zwolnienia podmiotowego uwarunkowanego wysokością osiąganych obrotów), albo w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia lub przekroczenia obrotu uprawniającego do zwolnienia być podatnikiem VAT czynnym, tzn. rozliczającym w tym zakresie podatek na ogólnych zasadach.

Należy bowiem ponownie podkreślić, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, tzn. aby miało zastosowanie, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki: 1) dotyczy rolnika, który nie jest obowiązany na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych;

2)

dotyczy tylko wykonywanej przez tego rolnika działalności rolniczej.

A zatem w przypadku wykonywania działalności rolniczej i innej działalności może wystąpić sytuacja, w której jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego, który w przypadku działalności innej niż rolnicza jest obowiązany do składania deklaracji, prowadzenia ewidencji i wystawiania faktur.

Jednocześnie informuję pana posła, iż w wyniku analizy znajdujących się w bazie Systemu Informacji Podatkowej (SIP) interpretacji indywidualnych wydanych w imieniu ministra finansów przez upoważnionych dyrektorów izb skarbowych nie stwierdzono w powyższym zakresie rozbieżności. Pragnę przy tym zapewnić pana posła, iż w każdym przypadku stwierdzenia rozbieżności w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług są podejmowane działania, które mają zapewnić jednolite stosowanie prawa podatkowego. Odnośnie do uwagi pana posła o udzielaniu rolnikom przez pracowników urzędów skarbowych ("infolinie większości urzędów skarbowych") wyjaśnień odmiennych od wskazanych powyżej zwracam uwagę, że telefonicznych informacji w sprawach z zakresu prawa podatkowego, w tym dot. zakresu podatku od towarów i usług, udziela specjalnie do tego powołana Krajowa Informacja Podatkowa. Tym samym zainteresowani w celu uzyskania drogą telefoniczną rzetelnych informacji o przepisach prawa podatkowego powinni kontaktować się z ww. ogólnokrajową infolinią podatkową. Jednocześnie zauważam, że w przypadku wątpliwości zainteresowanych co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) przewidują możliwość uzyskania interpretacji indywidualnej w trybie przewidzianym przepisami. Na podstawie art. 14b § 6 ww. ustawy minister finansów rozporządzeniem z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), upoważnił dyrektorów określonych izb skarbowych do wydawania w jego imieniu indywidualnych interpretacji. W związku z tym, w celu uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego, również dotyczących czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usługi, zainteresowany podmiot powinien złożyć wniosek z dokładnym opisem stanu faktycznego do właściwego miejscowo dyrektora izby skarbowej.

W przypadku gdy zainteresowany uzna, iż wydana w jego indywidualnej sprawie interpretacja jest niezgodna z prawem, przysługuje mu prawo do wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Pouczenie w tym zakresie zostało zamieszczone w przedmiotowej interpretacji z dnia 21 lipca 2011 r. (sygn. IPTPP1/443-128/11- 2/AL).

Opublikowano: www.sejm.gov.pl