SPS-023-5346/12 - Ewidencja paliwa żeglugowego dla celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-5346/12 Ewidencja paliwa żeglugowego dla celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na pismo nr SPS-023-5346/12 z dnia 1 czerwca 2012 r. dotyczące interpelacji panów posłów Andrzeja Lewandowskiego i Jacka Kwiatkowskiego w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku akcyzowym w zakresie ewidencji paliwa żeglugowego odnosząc się do poszczególnych pytań, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Ad 1. W zakresie pytania, czy Ministerstwo Finansów dostrzega problem nadinterpretacji przez właściwe organy art. 32 ustawy o podatku akcyzowym skutkującej brakiem możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego w sytuacji, w której poinformowanie o formie prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem nie odbyło się wprost, a poprzez przedłożenie ewidencji w formie papierowej celem jej oplombowania, podpisania i opisania, należy przede wszystkim podkreślić, iż obowiązek zgłoszenia formy prowadzonej ewidencji, co do zasady, wynika z aktu prawnego rangi ustawowej.

Konieczność powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o formie prowadzonej ewidencji jest istotna z uwagi na to, iż stanowi informację dla organu celnego, w jakiej formie (elektronicznej czy papierowej) dokumentowana jest ilość paliwa faktycznie zużyta na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia.

Niemniej jednak brak pisemnego poinformowania właściwego naczelnika urzędu celnego o formie prowadzenia ewidencji (w formie papierowej lub elektronicznej) nie stanowi warunku zwolnienia od akcyzy skutkującego utratą zwolnienia od akcyzy, lecz czyn zabroniony spenalizowany w art. 61 § 3 Kodeksu karnego skarbowego, tj. podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Jednocześnie pragnę nadmienić, iż przedmiotowe stanowisko reprezentowałem już w odpowiedzi na interpelację nr SPS-023-2729/12 z dnia 15 marca 2012 r.

Ad 2. W zakresie pytania, czy istnieją plany dokonania zmian w aktualnym stanie prawnym w powyższym zakresie, wyjaśniam, iż problemy w stosowaniu prawa, które można wyeliminować w drodze wyjaśnień, nie stanowią podstawy dla uchylenia obowiązujących przepisów w zakresie prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych. Niemniej z uwagi na napływające sygnały, iż regulacje dotyczące obowiązku zgłoszenia formy prowadzonej ewidencji są niejasne, wyjaśniam, iż brana jest pod rozwagę zmiana przepisów w tym zakresie.

Ad 3. W zakresie pytania, na ile skutecznie sprawowany jest nadzór nad jednolitością stosowania prawa przez poszczególne urzędy celne, należy podkreślić, iż jest on sprawowany skutecznie.

Interpretacja przepisów prawa, w wyniku której uznawane jest, iż brak poinformowania właściwego naczelnika urzędu celnego o formie prowadzenia ewidencji stanowi podstawę dla odmowy przyznania obligatoryjnego zwolnienia, dokonywana jest, co zostało wprost wskazane w interpelacji, przez urząd celny w Szczecinie i Koszalinie. Powyższe zatem stanowi, iż zaistniała sytuacja dotyczy właściwości terytorialnej jednej izby celnej i Ministerstwo Finansów podjęło kroki w celu wyjaśnienia tej sytuacji.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl