SPS-023-3766/06 - Zwrot nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym za materiały budowlane

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 sierpnia 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-3766/06 Zwrot nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym za materiały budowlane

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 3766 w sprawie trudności w zakresie zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym za materiały budowlane.

Szanowny Panie Marszałku! W związku z przekazaną przy piśmie z dnia 18.07.2006 r., Nr SPS-023-3766/06, interpelacją Pana Adama Ołdakowskiego Posła na Sejm RP w sprawie zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Art. 5 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468) wymienia elementy jakie powinien zawierać wniosek o zwrot wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym oraz załączniki do tego wniosku. Z treści powyższego przepisu wynika, że do wniosku należy dołączyć kopię faktur dokumentujących poniesione wydatki. Powyższe uregulowania nie nakładają na osobę fizyczną, ubiegającą się o zwrot wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, obowiązku wpisywania symboli PKWiU w fakturach wystawianych przez sprzedawców materiałów budowlanych.

Rozstrzygając przedmiotowy problem na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 55, poz. 535, z późn. zm.) należy stwierdzić, że minister właściwy do spraw finansów publicznych został zobowiązany, przepisami tej ustawy, do określenia, w drodze rozporządzenia, m.in. danych, które powinny być zawarte w fakturach VAT. Wykonując ww. obowiązek Minister Finansów określił obowiązek podawania w fakturach VAT m.in. symbolu towaru lub usługi, określonego w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej - w przypadku sprzedaży w kraju towarów i usług objętych stawką niższą od stawki podstawowej (22%) oraz towarów i usług zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Przepis ten jest ściśle związany z koniecznością właściwej identyfikacji towarów lub usług objętych preferencyjnymi rozwiązaniami (stawką obniżoną lub zwolnieniem) i stanowi element kontroli prawidłowości stosowania tych preferencji, zwłaszcza że przy identyfikacji tego rodzaju towarów i usług w przepisach o podatku od towarów i usług powoływane są z reguły symbole PKWiU.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie wystawianych faktur określają niezbędne dane, które powinna zawierać faktura, nie wykluczając umieszczania na fakturze informacji nie wymaganych tymi przepisami (pod warunkiem, że obowiązkowe dane pozostają czytelne). Należy również podkreślić, że co do zasady - faktury wystawiają podatnicy i dla rzetelności tych dokumentów oryginał faktury powinien odpowiadać jej kopii.

Mając na uwadze przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że nie istnieją podstawy prawne do żądania od osób ubiegających się o zwrot wydatków, o którym mowa w ustawie o zwrocie osobom fizycznym (...) uzupełniania faktur o symbole PKWiU dla materiałów budowlanych.

Pragnę jednak zwrócić uwagę Pana Posła, że art. 7 ustawy o zwrocie osobom fizycznym (...) w sprawach nieuregulownych w tej ustawie odsyła do odpowiedniego stosowania przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Oznacza to, że w zakresie dotyczącym zwrotu mają zastosowanie także przepisy art. 122 i 187 § 1 Ordynacji podatkowej, które nakładają na organy podatkowe obowiązek dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i w tym celu zgromadzenia kompletnego materiału dowodowego. Realizowanie zasady prawdy obiektywnej nakazuje organowi podatkowemu dążyć do najdokładniejszego ustalenia stanu faktycznego sprawy, zebrania w tym zakresie wszelkich istotnych dowodów i wyjaśnienia nasuwających się w sprawie wątpliwości. Prawidłową decyzję można bowiem podjąć tylko wówczas, gdy organ podatkowy dysponuje całokształtem niezbędnych danych, zgodnych ze stanem faktycznym. Nie oznacza to całkowitego zwolnienia strony z ciężaru dowodowego. Jeżeli bowiem strona wywodzi skutki prawne powołując się na określone fakty, obciąża ją również ciężar udowodnienia tych okoliczności. Oznacza to, że w przypadku wystąpienia wątpliwości np. co rodzaju zakupionych przez podatników materiałów budowlanych z powodu podania na fakturze niepełnej nazwy towaru, organ podatkowy, zgodnie z uregulowaniami art. 155 Ordynacji podatkowej, powinien wezwać osobę fizyczną ubiegającą się o zwrot (ew. jej pełnomocnika) do przedłożenia wyjaśnień lub dowodów, na podstawie których wywodzi prawo do zwrotu tych wydatków. Jeżeli więc osoba fizyczna ubiegająca się o zwrot zna symbol PKWiU, nic nie stoi na przeszkodzie by taki symbol podała. Nie wpisanie jednak na fakturze symbolu PKWiU nie rodzi u osoby fizycznej ujemnych skutków w postaci pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia, bowiem organ podatkowy jest zobligowany do rozpatrzenia sprawy w oparciu o całokształt materiału dowodowego.

W piśmie z dnia 27.12.2005 r. Ministerstwo Finansów przekazało izbom i urzędom skarbowym zalecenia w przedmiocie rozpoznawania wniosków o zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zaś nowe problemy, zgłaszane przez organy podatkowe, są sukcesywnie przez Ministerstwo wyjaśniane. Stąd też w celu zniwelowania niewłaściwych praktyk urzędów skarbowych, o których mowa w interpelacji, do podległych organów podatkowych zostaną skierowane stosowne wyjaśnienia.

Odnosząc się do propozycji nałożenia obowiązku wpisywania symboli PKWiU w fakturach wystawianych przez sprzedawców materiałów budowlanych, uprzejmie wyjaśniam, że polskie przepisy podatkowe co do zasady, nie mogą wprowadzić takiego obowiązku z uwagi na konieczność ich ścisłego powiązania z Szóstą Dyrektywą Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepisy art. 22 ust. 3 lit. b) tej dyrektywy określają konkretny katalog danych, które muszą zostać umieszczone w fakturze dla potrzeb podatku od wartości dodanej (brak jest np. wśród tych danych podpisu sprzedawcy i nabywcy).

W związku z powyższym, nałożenie obowiązku wpisywania symboli PKWiU na fakturach przez sprzedawców materiałów budowlanych, które są opodatkowane stawką podstawową, co do zasady, nie może być wprowadzone w drodze zmiany ustawy o podatku od towarów i usług lub zmiany aktów wykonawczych do tej ustawy.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl