SPS-023-3693/06 - 19% stawka podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lipca 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-3693/06 19% stawka podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów - na interpelację nr 3693 w sprawie planów wprowadzenia 19-procentowej stawki podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Pana Wicemarszałka Sejmu Marka Kotlinowskiego z dnia 11 lipca 2006 r., nr SPS-023-3693/06, przy którym załączono interpelację Pana Posła Jerzego Zawiszy w sprawie "podatku od sprzedaży mieszkań i domów", uprzejmie wyjaśniam.

W dniu 6 czerwca 2006 r. został przyjęty przez Radę Ministrów projekt zmian ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekt ten zakłada między innymi zmianę zasad opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Aktualnie zasady te reguluje art. 28 ww. ustawy. Projekt zakłada uchylenie tego przepisu i wprowadzenie nowych regulacji w dodanym art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, że w obowiązującym stanie prawnym podatek z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych wynosi 10% przychodu z tytułu odpłatnego zbycia. Projektowana regulacja zakłada natomiast, że opodatkowany ma być dochód uzyskany z odpłatnego zbycia. A zatem podatnik będzie miał możliwość uwzględniania kosztów uzyskania przychodu. Projekt zakłada, iż za koszty uzyskania przychodu z tego źródła uznaje się udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady poczynione w czasie posiadania tych rzeczy i praw majątkowych.

Podkreślenia wymaga, iż zaproponowane w tym zakresie rozwiązania wychodzą naprzeciw postulatom społecznym informującym o niesprawiedliwym opodatkowaniu 10% podatkiem przychodu w przypadku, gdy podatnik ze względu na sytuację życiową zmuszony jest zbyć, nawet poniżej kosztu nabycia, nowo zakupioną nieruchomość lub prawo majątkowe. Projektowane przepisy zakładają, iż podatnik nie będzie miał obowiązku odprowadzenia podatku w sytuacji, gdy dochód z odpłatnego zbycia nie wystąpi.

Jednocześnie informuję Pana Posła, iż projekt przewiduje zachowanie tzw. praw nabytych dla podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2007 r. nabyli lub wybudowali i oddali do użytkowania nieruchomość (prawo) określoną w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z propozycją regulacji ustawowych do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia tych nieruchomości (praw) mają zastosowanie zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Przedstawiając powyższe propozycje zmian przepisów dotyczących zbycia nieruchomości i praw majątkowych, trudno jest zgodzić się ze stwierdzeniem Pana Posła, iż zaproponowana zmiana powoduje "drastyczne podniesienie podatku". Należy bowiem wskazać, iż nie można porównywać jedynie stawki podatku, lecz w tym przypadku należy brać równocześnie pod uwagę zasadę ustalania dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania. Podatek będzie bowiem płacony od rzeczywiście osiągniętego dochodu, czyli przychodu pomniejszonego o koszty jego uzyskania. To z kolei spowoduje urealnienie wysokości płaconego podatku dochodowego.

Wobec powyższego pragnę zauważyć, że obawy przedstawione w wystąpieniu Pana Posła nie znajdują uzasadnienia. Opodatkowanie rzeczywistych dochodów nie zawsze musi powodować zwiększenie obciążeń podatkowych, gdyż ostateczny efekt finansowy dla podatnika może okazać się korzystniejszy.

Należy zatem stwierdzić, iż proponowane rozwiązania nie powinny wpłynąć negatywnie na rynek nieruchomości.

Ponadto uprzejmie informuję Pana Posła, iż wprowadzenie "większego wachlarza zwolnień" nie jest zgodne z działaniami Rządu mającymi na celu ograniczenie preferencyjnych zasad opodatkowania dochodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl